Úgy tűnik, nem csak a nehezen induló reggeleken a kávéfőző bekapcsolásához jön(ne) jól néha egy kávé, hanem egy jól működő párkapcsolathoz is.

Az évek során szegény kávé kapott már hideget-meleget, olvashattunk a kávézás pozitív és negatív hatásairól egyaránt. A legújabb eredmények szerint azonban inkább a pozitív irányba billen a mérleg: ha mértékkel fogyasztjuk, a kávé jótékony hatással lehet az egészségünkre, és késlelteti a kognitív funkcióink hanyatlását.

Általában persze nem azért kapunk a jó öreg kotyogós után, hogy a májunk egészségét óvjuk (bizony, abban is segít). Sokkal inkább olyankor iszunk kávét, amikor a túl kevés alvás, vagy egy nyugtalan éjszaka után egy kis plusz energiára van szükségünk.

Aludj jól, élj boldogan

Régóta tudjuk, hogy a túl kevés, vagy rossz minőségű alvás rontja a kognitív teljesítményt, rossz hatással van a hangulatra, és a súlygyarapodás kialakulásában is szerepet játszhat. Egy új kutatás szerint pedig még a párkapcsolatunkkal való elégedettségünkre is rányomja a bélyegét.

Maranges és McNulty egy héten át minden nap arra kérte 70 fiatal házaspár mindkét tagját, töltsenek ki egy kérdőívet az aznapi alvásuk minőségével és a párkapcsolatukra vonatkozó elégedettségükkel kapcsolatban.

Az eredmények egyértelműen azt mutatták, hogy azokon a napokon, amikor a pár tagjai eleget, és jobban aludtak, boldogabbnak ítélték a házasságukat is.

A kutatók szerint a magyarázat nem más, mint az, hogy a pihentető alvás hatására jobban működik az önkontrollunk és az önszabályozási képességeink, amelyeknek nagy hasznát vesszük a nap folyamán az apróbb-nagyobb összezördüléseknél. Ha sikerrel vesszük ezeket az akadályokat, összességében a párkapcsolatunkat is boldogabbnak érezzük – és az is lesz.

Még egy pont a kávénak

Egy másik kutatásban Welsh és társai 229 alany önkontrollját és önszabályozási képességét vizsgálták. Akadt olyan közöttük, aki jól és eleget aludt aznap, de olyan is, aki keveset vagy rosszul. Mielőtt megvizsgálták volna, hogyan teljesítenek egy magas fokú önkontrollt igénylő feladatban, a kutatók a résztvevők egy csoportját körülbelül fél liternyi kávéval, a másik csoportot pedig hasonló kinézetű és ízű placebo-val kínálták.

Az eredmények szerint az alváshiány jól láthatóan rontja az önszabályozás képességét, ám a koffein fogyasztása jelentősen ellensúlyozza ezt a kedvezőtlen hatást.

A tanulság tehát az, hogy a lehető legjobb, amit tehetünk, ha igyekszünk elegendő, jó minőségű alvást biztosítani magunknak és a partnerünknek. Ám ha ez nem sikerül (mert nem mindig sikerül), akkor sem kell kétségbeesnünk – ilyenkor segíthet egy jó kávé.

Via PsychologyToday

Érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikket? Ha igen, akkor iratkozz fel hírlevelünkre, így biztosan nem maradsz le a legizgalmasabb pszichológiai témájú hírekről, programokról és cikkekről.

Fotó: itt és itt

 

Szólj hozzá!
Herendi Kata

Herendi Kata

Pszichológus, szakfordító. Szeret beszélni, de hallgatni, figyelni és írni még inkább. Imádja az állatokat, az őszt, az angol nyelvet. Két dolog nem létezik számára: túl hosszú séta, és túl sok könyv – ezekből sosem elég.
Herendi Kata

Pin It on Pinterest