Tavasszal a természettel együtt, mi is szeretnénk egy kicsit újjászületni… Az évnek ebben a szakaszában (is, megint) elhatározzuk, hogy elkezdünk sportolni. Az, hogy mi alapján választunk mozgásformát, sokszor ízlés, temperamentum kérdése. De lenne itt még egy fontos szempont, amit talán érdemes mérlegelni: vannak ugyanis bizonyos sportok, amelyek az izmaink mellett, az idegsejtjeink számát is gyarapítják, javítva ezzel a kognitív teljesítményünket. És vannak, amelyek kevésbé… Ha nemcsak testileg, hanem mentálisan is szükséged van a felfrissülésre, akkor érdemes tovább olvasnod.

Már egy korábbi cikkünkben is írtunk arról, hogy a mítosz, miszerint az agyban nem generálódnak új idegsejteket, hanem csak pusztulnak, megdőlni látszik: a legújabb kutatási eredmények szerint a hippocampusnak nevezett területen (amely főleg a memóriafunkciókban, illetve az érzelmek és a hangulat meghatározásában tölt be fontos szerepet) naponta mintegy 700 új neuron is születhet.

Futás VS TRX

Ennek kapcsán fontos tudni: az, hogy mennyi új neuron termelődik az agyunkban, nagyban függ étkezési- és sportolási szokásainktól is. Ezzel eddig is tisztában voltak a téma szakértői, de

egy február végén megjelent, friss kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy konkrétan milyen típusú mozgásforma támogatja leginkább az új idegsejtek születését, fokozva ezzel kognitív teljesítményünket.

A kutatók előtt az már ismert volt, hogy az aerob mozgásformák, mint a futás, egyértelműen pozitív hatással vannak a hippocampusban zajló neurogenezisre, ahogyan több más kognitív funkcióra is. Azt azonban korábban nem vizsgálták, hogy a nagy intenzitású, úgynevezett anaerob intervallum tréning (amilyen például a mostanában egyre divatosabb TRX edzés) és az anaerob erőnléti edzés, (vagyis a már említett súlyzózás) hasonló hatással vannak-e a kognitív teljesítményünkre.

kon1

Kognitív teljesítmény

Vagyis nem a mi teljesítményünkre, hanem ebben az esetben, azoknak a patkányoknak a teljesítményére, akiken elvégezték a kísérletet.

A februárban publikált eredmények alapján a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a neuronok számának növelése szempontjából leginkább az olyan aerob, hosszabb időn keresztül végzett edzésformák a leghatékonyabbak, mint a futás. Ezzel szemben az erőnléti edzés – hiába jár nagyfokú izomtömeg-növekedéssel – nincs ilyen hatással a kognitív teljesítményünket is befolyásoló folyamatra, azaz nem javul tőle a memóriánk, vagy a koncentrációnk.

És mindebből mire lehet következtetni? Azok, akik konditeremi gépek segítségével gyarapítják izmaikat, vagyis „gyúrni járnak” egyáltalán nem buták – de az eredmények alapján nagyon úgy tűnik, az idegsejtjeik száma sem gyarapodik. Ellentétben azokkal, akik a futást részesítik előnyben, ha sportolásról van szó. (Rengeteg, a futáshoz hasonló mozgásforma létezik: ilyen például a tánc, a jóga, vagy az úszás. Ezek jótékony hatásairól, korábbi cikkeinkben is olvashattok – a szerk.)

futas_1

Persze ezek csak feltételezések, ahhoz, hogy ezt nagyobb biztonsággal állíthassuk, a fenti eredményeket fontos lenne embereknél is megvizsgálni. A futás rengeteg kognitív funkcióra (memória, tanulás, stb.) gyakorolt bizonyítottan pozitív hatása után nem lenne meglepő, ha a neuronok képződését is a listához vehetnénk néhány éven belül.

Via: PSYBLOG; The Journal of Physiologi

Fotó forrás: itt, itt és itt

Szólj hozzá!

Szabó Anna

Pszichológia BA és Tánctudomány szakon végzett. Főleg a mozgás-és az idegtudomány érdekli. És a nyelvek. Talán ezért is tanul és kutat jelenleg Párizsban – noha szívében mindig pécsi marad. Szeret a szabadban lenni, futni, túrázni, olvasni.

Pin It on Pinterest