A napsütéses órák száma csökken, rövidülnek a nappalok, egyre hidegebbek a reggelek. Az időjárással együtt romlik a közérzetünk, borúsabb a hangulatunk. Jó hír viszont, hogy ez ellen tehetünk. Például olyan mozgásformát választunk, amely a rossz időben elűzi a „rossz szellemeket”. A következő hetekben mutatunk Nektek néhány ilyet. Egy-két-há’! Kezdődjön is a sorozat, amelynek első részében a tánccal és annak jótékony hatásaival ismerkedhettek meg!

Attól, hogy a zimankós hajnalokon és csípős estéken a szabadtéri sportok kevésbé csalogatóak, még nem kell lemondani a testmozgásról. A futás vagy bringázás közben felszabaduló endorfint csokoládé-halmok helyett pótolhatjuk olyan a testünk-lelkünk számára egyaránt jótékony és felszabadító mozgásformával, mint a tánc.

Táncolj át az őszből a tavaszba

Depresszió helyett önbizalom

Azt, hogy az őszi-téli depresszió elkerülésének egyik legjobb módja a tánc egy 2014-ben publikált kutatás eredményei is bizonyítják. Az összesítő elemzés – többek között – arra a következtetésre jutott, hogy a tánc:

  • segít megelőzni a depresszív állapotok megjelenését
  • csökkenti a szorongást
  • támogatja a stresszel való megküzdést

Ugyanebben a meta-elemzésben több kutatási eredményre is felhívták a figyelmet, amelyek rámutattak a tánc önbizalom növelő, valamint a pozitív testkép kialakulását elősegítő hatására. Kétségtelen, hogy ezek a tényezők fontos védőfaktorokat jelenthetnek a levertséggel és a depresszióval szemben.

Magány helyett új ismeretségek

Meggyőző kutatási eredmények fűződnek a tánc szociális életre gyakorolt pozitív hatásához is. Ez egyáltalán nem elhanyagolható szempont, a depresszió-megelőzésekor – figyelemmel arra, hogy a magány a depresszió kiváltó okai közt dobogós helyet foglal el.

A tánc szociális kompetenciát érintő hatásaira Murcia és kutatócsoportja is felhívta a figyelmet. Az amatőr táncosok önbeszámolóira alapozott kérdőíves kutatás eredményei rámutattak arra, hogy a tánc remek lehetőség új emberek megismerésére és új barátságok formálására. A tánctermek és az ottani foglakozások atmoszférájában az átlagosnál ugyancsak gyorsabban alakulnak ki kötődések is. Sok amatőr táncos kiemelte, hogy a táncteremben kötött barátságokat jellemzően gyors egymásra hangolódás előzte meg. Ebből következik, hogy ha szeretsz közösségben lenni, azért, ha pedig lassabban oldódsz fel, esetleg félsz a szokásos ismerkedési formáktól és nehezebben kezdeményezel beszélgetéseket, akkor azért érdemes ellátogatnod egy táncórára.

tanc3

Plusz kilók helyett helyes tartás

A pozitív pszichológiai hatások mellett nem szabad megfeledkezni a tánc testi egészségre gyakorolt jótékony hatásairól. Amellett, hogy a tánc ugyanúgy alkalmas testsúly-kontrollra, mint a futás vagy a biciklizés (Egy táncóra során a tánc típusától függően egy 68-70 kilogrammos személy körülbelül 200-500 kalóriát éget el.) segíthet a helyes tartás újra felfedezésében is. Sokat tud javítani megjelenésünkön, ha szépen kihúzzuk magunkat. Ha pedig szépen kihúzzuk magunkat, akkor az határozottságot, magabiztosságot sugároz. (Arról, hogy tartásunk és a mozdulataink hogyan képesek formálni az életünket, az alábbi linken található TED előadásban még többet megtudhatsz.)

Gyógyító tánc

A tánc gyógyító erejéről is könyvtárnyi szakirodalom gyűlt már össze. Rengetegen vizsgálják például, hogy ez a mozgásforma miként segíthet a csontritkulás vagy éppen az idegrendszert érintő betegségek – például a Parkinson-kór tüneteinek kezelésében. A The New England Journal of Medicine egyik publikációja az időskori demencia, míg más tanulmányok a népbetegségnek számító keringési zavarok kapcsán számoltak be a tánc gyógyító hatásairól.

Érdemes kipróbálni! De hol?

Ha egyszerűen csak kedélyjavítás céljából próbálnád ki a táncot, akkor az alábbi két helyet jó szívvel ajánljuk.

  1. Ha kortól függetlenül szeretnél megismerkedni a klasszikus balett alapjaival, akkor Andrási Imre óráit érdemes felkeresned a Zéró Plusz Táncstudióban.  Bővebb információt az órákról itt találhattok.
  2. Ajánljuk még a Jam Táncműhelyt, ahol rengeteg kezdő kurzus indul az ősz során a Salsától az Afro táncon át a Lindy Hopig, és több hétvégi intenzív kurzushoz is csatlakozhattok. Az órarendet itt böngészhetitek át.

Via Berkely Wellness; Psychology Today; Everyday Health

Szólj hozzá!

Szabó Anna

Pszichológia BA és Tánctudomány szakon végzett. Főleg a mozgás-és az idegtudomány érdekli. És a nyelvek. Talán ezért is tanul és kutat jelenleg Párizsban – noha szívében mindig pécsi marad. Szeret a szabadban lenni, futni, túrázni, olvasni.

Pin It on Pinterest