A tikkasztó hőségben sokan választják a vízpartot: ha már ott vagyunk, akkor miért ne úsznánk egy jót? Elvégre ennek a rendkívül egészséges mozgásformának a jótékony hatásai a test mellett a léleknek egyaránt kedveznek. Mindez kiegészülve egy kellemes napfürdővel… Ennél kellemesebb kombinációt nem is tudnánk elképzelni egy forró nyári hétvégére. De miért is olyan jó úszni?

uszas1

Az elme a vízben

Sajnos az úszás pszichés hatásait – szemben annak egészségügyi hozadékaival – kevesebbszer vizsgálták, de az eddigi eredmények mindenképp biztatóak.

Egy, a Psyhosomatic Medicine folyóiratban megjelent tanulmány szerint

az úszóknál ritkábban fordul elő depresszió, ami talán annak is köszönhető, hogy pozitívan befolyásolja a hangulatot, illetve csökkenti a szorongást és a feszültséget. Röviden: az úszás jó kedvre derít és megnyugtat. Ráadásul érdemes megemlíteni, hogy a kutatók terápiás hatékonyságát tekintve a futáséhoz hasonló eredményeket kaptak – ami azért elég erős érv amellett, hogy ezt a mozgásformát válaszd.

Ússz az egészségért!

uszas

Az úszás a lelki tényezők mellett, a testünkre is hatással van: ez a hatékony „kilóolvasztó” mozgásforma, egy óra alatt akár 500 kalóriát is elégethet. Ami ennél is jobb, hogy mindeközben még akkor is csak minimális esélyed van a sérülésre, ha minden nap magadra öltöd az úszódresszed (leszámítva a csúszásveszélyt). Ezt az Indiana University Úszástudományi Tanácsadó Központjának vezetője, Dr. Joel Stager is megerősítette, hozzátéve, hogy „ugyanez sokkal kevésbé mondható el a futásról, vagy a testépítésről.

Mindenkinek jó. De tényleg!

Ráadásul ez az állítás nemcsak akkor igaz, ha majd’ kicsattansz az egészségtől. Olyan alacsony intenzitású mozgásformáról beszélünk, amit bármilyen korú, súlyú embernek ajánlhatunk, sőt, a mozgásszervi panaszokkal (legyen szó ízületet, izmot, vagy épp a csontvázat érintő problémáról) küzdők is bátran elkezdhetik. Az úszás például segít az ízületek stabilizálódásában, és hatékony módja az ízületi gyulladás enyhítésének is.

Az úszás a kismamákra nézve is pozitív hatásokkal jár. A The Unviersity of Maryland egy tanulmánya szerint az úszás elősegíti a méh ideális vérellátását, nem fenyeget a kimelegedés veszélyével és semmilyen káros hatással nem bír a magzatra nézve. Ugyanez a tanulmány arra is felhívja a figyelmet, hogy az aerob sportok, mint az úszás, a vércukorszint szabályozásában is fontos szerepet játszhatnak, így II-s típusú cukorbetegség esetén is ajánlott a csobbanás.

uszas3

Az asztmásoknak is jó hírünk van: az úszás nem csak, hogy kisebb valószínűséggel vezet asztmarohamhoz, mint a szárazföldi aerob sportok, de csökkenti is a rohamok előfordulásának valószínűségét. Bár a pontos mechanizmus még nem ismert, de a fenti állítást a McMaster Unviersity-n végzett kutatás eredményei is megerősítik. Mint ahogy utalnak rá, a tünetek enyhülésében valószínűleg közrejátszik, hogy a belélegzett levegő nedvességtartalma magasabb a megszokottnál. Az úszásnál az asztmásoknak ugyanakkor fontos figyelembe venniük, hogy a víz klórtartalma irritálhatja a légutakat, illetve, hogy az úgynevezett búvárreflex hatására inkább a paraszimpatikus rendszer hatása érvényesül (ami többek között lelassult a szívveréssel, illetve a vér a végtagok felől a szív és az agy felé áramlásával jár), ami akár a légutak beszűküléséhez is vezethet.

Érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikket? Ha igen, akkor iratkozz fel hírlevelünkre, így biztosan nem maradsz le a legizgalmasabb pszichológiai témájú hírekről, programokról és cikkekről.

via: MedicalDaily

Fotó: stocksnap.io

Szólj hozzá!

Szabó Anna

Pszichológia BA és Tánctudomány szakon végzett. Főleg a mozgás-és az idegtudomány érdekli. És a nyelvek. Talán ezért is tanul és kutat jelenleg Párizsban – noha szívében mindig pécsi marad. Szeret a szabadban lenni, futni, túrázni, olvasni.

Pin It on Pinterest