A hírnév ára – út a megszállott rajongástól a gyilkosságig

Szerző: | 2016. 07. 10. | Social&Smart | Olvasási idő: 10 perc
A cikk érzékeny témájára való tekintettel ezen az oldalon nem jelenítünk meg reklámokat.

Ha a hírnév árnyoldalairól beszélünk, legtöbbször a drogfüggőség, az alkoholizmus, a kínos paparazzi-fotók és a botrányos válások kerülnek elő. A zaklató rajongók csak alkalmanként kerülnek ilyenkor szóba. Azonban a mindössze 22 éves énekesnő, Christina Grimmie meggyilkolása kapcsán ismét fel kell tennünk a kérdést: meddig engedhetik magukhoz közel a sztárok a rajongókat a különböző online médiumokon? És mégis kik azok, akiknek a kezében elsül, vagy nagyobb eséllyel sülhet el a fegyver? Mi a közös John Lennon és a nemrég, Orlandóban egy rajongó által lelőtt énekesnő, Christina Grimmie gyilkosságában? Ki és miért válik őrült, bármire – akár gyilkosságra is képes rajongóvá?

  1. december 08. – 22:50  A Dakota-ház néven ismert manhattani luxus apartman ház előtt leparkoló limuzinból a Beatles egyik alapító tagja, John Lennon és felesége, Yoko Ono szállnak ki. Ahogy a kapu felé sétálnak, öt lövés dördül mögöttük, melyből négy hátba találja a legendás, zenéjével halhatatlanná vált művészt, aki nem sokkal később belehal sérüléseibe.

  1. július 18. – A My Sister Sam című sitcomból és a Játék neve: Beverly Hills filmből ismert 21 éves színésznő, Rebecca Lucile Shcaeffer Los Angeles-i lakásának ajtaján kopogtatnak. Schaeffer gyanútlanul ajtót nyit, mire a küszöbön álló férfi fegyvert ránt, és mellkason lövi a sztárt, akit a mentősök már nem tudnak megmenteni.
  1. március 31. – Selena Quantanilla Pérez, a mindössze 23 éves, mexikói gyökerekkel rendelkező amerikai énekesnő és dalszerző (aki nem mellesleg színésznőként és ruhatervezőként is kipróbálta magát), a Days Inn motelben egy találkozó során halálos lőtt sebet kap.
  1. június 10. – A tinédzserként a YouTube-on felbukkanó, és az aktuális slágerek feldolgozásával hírnevet szerző, illetve az amerikai The Voice tehetségkutató hatodik évadában harmadik helyen végző 22 éves Christina Grimmie-t orlandói koncertjét követő rajongókkal beszélget és autogramot osztogat, mikor egy férfi pisztolyt ránt és több lövést ad le rá. Noha az énekesnő bátyja rögtön a gyilkosra veti magát, aki a dulakodás közben végez magával, Christina a kórházban életét veszíti.

 

Az énekesnő legnépszerűbb videója, amellyel igazán megismerte az internet, s amelyet már 122 milliószor néztek meg.

Rajongásból gyűlölet

S hogy mi a közös a fenti gyilkosságokban? Mindet megszállott rajongók követték el. John Lennon gyilkosára, Mark David Chapmanre nagy hatással volt a Beatles, ám mikor a vallás felé fordult, mélyen megrendült Lennon azon kijelentésén, miszerint „a Beatles még Jézusnál is népszerűbb”. Felháborította az, hogy a művész milliárdos létére hirdette, hogy milyen szép is volna a tulajdon nélküli társadalom, nem tudta leküzdeni indulatait, s végzett a férfival.

Schaeffer gyilkosa, Robert John Bardo is a megszállott rajongó kategóriába tartozott: rengeteg levelet írt a lánynak, mígnem feldühítette, hogy a színésznő egy másik férfival egy ágyban szerepelt a Játék neve: Beverly Hills című filmben, ezért végzett vele.

Selena gyilkosa, Yolanda Saldívar korábban a lány a rajongói klubjának elnöke, ruhaüzleteinek menedzsere, s egyben közeli barátja is volt, egészen addig, míg fény nem derült a nő által elkövetett sikkasztásokra és elbocsátották, amit nem tudott megemészteni.

A Christina Grimmie-t meggyilkoló 27 éves Kevin James Loibl kollégái is arról számoltak be, hogy a férfi szerelmes volt az énekesnőbe, folyton az ő zenéjét hallgatta, sőt, szépészeti beavatkozásokat végeztetett magán, hogy jobban tetsszen a lánynak, és bizonygatta nekik, hogy egyszer feleségül veszi őt.

Ezen álmaival összeegyeztethetetlen volt, hogy a sztár producerével élt boldog párkapcsolatban. Az eset tragikuma, hogy amikor a férfi az énekesnő elé lépett, a 22 éves sztár ölelésre nyitotta karját, azt gondolva, hogy egy rajongója szeretné üdvözölni.

crazy fan2

Kiből lesz a következő Chapman?

Dale Hartley professzor szerint a zaklatók kapcsán legtöbb esetben pszichológiailag zavart emberekről beszélünk, akiknek azonban csak kisebb százalékuk tekinthető valóban veszélyesnek. Hartley Dr. Park Dietz kutatására alapoz, amelyek alapján

a sztárok zaklatóit szintén jellemzik bizonyos viselkedésmintázatok, például, hogy többször próbálnak meg kapcsolatba lépni akár online, akár személyesen a hírességgel. Ugyanakkor azok, akik gyűlölködő, fenyegető levelekkel bombázzák a sztárokat, kevésbé hajlamosak személyesen is konfrontálódni.

Ez  a viselkedés inkább azokra jellemző, akik több fórumon, többször, és a visszautasítások ellenére is kitartóan próbálnak kapcsolatba lépni velük. Ha pedig cselekvésre szánják el magukat, nem fogadnak bérgyilkost, még kevésbé próbálkoznak például bombákkal: minden esetben személyesen hajtják végre a szörnyű tettet.

Dr. Park Dietz arról is szót ejt kutatásai nyomán, hogy ezek a személyek gyakran nem is a személyhez, hanem magához a megszállottsághoz ragaszkodnak, amelynek tárgya változhat (Rebecca Schaeffer gyilkosa például több hírességet is kiszemelt, mielőtt Schaeffer került a célkeresztjébe, például a tragikus hirtelenséggel elhunyt Samantha Smith-t, vagy épp Madonnát).

A kutató szerint az erőszakos zaklatók egy része egy ritka pszichológiai rendellenességtől, a de Clerambault-szindrómaként is ismert erotomániától szenved, amelynek lényege, hogy az illető abba a téveszmébe ringatja magát, hogy egy (általában híres) személlyel romantikus kapcsolatban áll.  Épp ezért sokszor azt gondolják, hogy – énekesek esetében – az előadók dalai hozzájuk szólnak, ezeken keresztül vallja meg feléjük érzelmeit a művész. Egyébként a különböző mentális rendellenességek Dietz szerint az erőszakos zaklatók 95%-át jellemzik, és 70%-ra is rúghat azok száma, akik pszichózisban szenvednek.

Ráadásul a szakértők szerint ezek a téveszmék valójában abból fakadnak, hogy az illető a valóságban képtelen egészséges kapcsolatokat kialakítani és/vagy fenntartani, és azáltal, hogy a hírességek megszállottjaivá válnak, valójában saját személyiségüket akarják felnagyítani, fontosnak akarnak tűnni. Úgy gondolják, azáltal, hogy a híresség életének részei, nekik is jut néhány morzsa a hírnévből és a csillogásból.

A közösségi média szerepe

Napjainkban ráadásul a média révén – legyen szó televíziós interjúkról, pletykalapokról, vagy közösségi oldalakról, mint a Facebook, a Twitter vagy az Instagram – a rajongók valóban úgy érezhetik, hogy rálátásuk van a sztárok magánéletére. Sokszor látnak képeket akár azok otthonának belsejéről, a filmek, videoklipek révén pedig esetenként meztelenül is látják őket. Az erotomániás rajongóknak ez csak tovább erősítheti a tévképzeteiket, és felkorbácsolhatja indulataikat. Grimmie esetében ez különösen igaz, hiszen ő a közösségi médiának, pontosabban a YouTube csatornájának köszönhette népszerűségét, és híressé válása után is folyamatosan aktív volt a különböző csatornákon. Ráadásul, ahogy azt a RollingStone egyik cikke is kiemelte, az általa feltöltött dalokat az énekesnő kezdetben a szobájában vette fel, amivel tovább növelhette az intimitás érzését.

Az énekesnő családja által közzétett emlékvideót itt tudod megnézni:

Láthatjuk, hogy ahogy manapság a legtöbb feltörekvő sztár, Grimmie is közvetlen volt rajongóival, ahogy az a családja által közzétett emlékvideóból is jól érezhető. Rendszeresen publikált kis videókat, melyekben új dalok érkezését jelentette be, vagy épp koncertekre invitálta követőit – halála estéjén például oregoni koncertjére. Ez a fajta közvetlenség azonban a megszállottaknak csak olaj a tűzre, melyet a sztárok szünet nélkül táplálnak, mivel úgy érzik, posztjaikkal kielégíthetik a rajongók információigényét és újabb követőket, rajongókat szerezhetnek. Ez azonban a magánéletük feláldozásával jár, és, noha ez főleg az online kommunikációjukra jellemző, sok rajongó (elsősorban, de nem kizárólag a megszállottak) úgy érezheti, hogy ez a valóságra is igaz. Márpedig, még akkor is, ha a hírességek örülnek a több millió online követőnek, valószínűleg kevésbé értékelik azokat, akik az utcán követik őket, autogramot, közös képeket, vagy éppen a társaságukat követelve.

Márpedig a sztárok gyakran pont a népszerűségük növelése végett engedik közelebb magukhoz a rajongókat online, és ez a tendencia nem úgy tűnik, mintha megállítható lenne. Ráadásul, míg egy koncerten, nyilvános eseményen kiszúrhatóak a gyanús alakok, azt szinte lehetetlen megmondani, hogy a több ezer „lájkoló és kommentelő” közül kik jelenthetnek veszélyt, kikből lesznek megszállott zaklatók, vagy, hogy kik fognak újabb életeket romba dönteni egy lövéssel.

Via: Washington Post; Hollywoodlife; The RollingStone; PsychologyToday

Fotó forrás: itt és itt

Felhasznált irodalom: Snow, R. (2007). Stopping a stalker: A cop’s guide to making the system work for you. Da Capo Press.

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!

SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szerző

Szabó Anna
Idegtudomány szakirányon végzett, de tanulmányaiba egy nagyobb csipet pszichológia és mozgástudomány is vegyült. Jelenleg doktori tanulmányait folytatja Franciaországban, szabadidejét futással (sokszor a határidők elől is), túrázással, írással és társasjátékokkal tölti.

Pin It on Pinterest

Share This