Így találd meg a tökéletes karácsonyi ajándékot – a pszichológia segítségével

Szerző: | 2016. 12. 22. | Social&Smart | Olvasási idő: 8 perc

Bármennyire várjuk is az ünnepeket, minden karácsonynak van egy, olykor félve várt pillanata: az ajándékbontás. A torkunkban dobog a szívünk, amikor a megajándékozott elkezdi lefejteni a hosszas töprengés után megvásárolt, gondosan becsomagolt ajándékáról a papírt. Ilyenkor dől el, jól választottunk-e. A tökéletes ajándékot megtalálni egyáltalán nem könnyű, de nem is lehetetlen. Ha nem tartozol azok közé, akiknek ez már sikerült, akkor mindenképpen olvass tovább, mert az alábbi néhány tipp igazi mentőöv lehet.

ajandekozas4

Mindjárt itt a karácsony, jaj!

Ha többnapos lázas fejtörés után sem sikerül kigondolnunk, mi lenne tökéletes az illető számára, hajlamosak vagyunk a karácsony előtti napokig halogatni az ajándék, vagy ajándékok beszerzését, bízva abban, hogy majd az utolsó pillanatban támad valamilyen mentő ötletünk.

Ez a folyamat sokakat megvisel: egy kutatás szerint úgy gondoljuk, az általunk megajándékozott emberek 39%-ának kifejezetten nehéz, stresszel teli folyamat ajándékot választani.

Végső elkeseredésünkben végül 24-én délelőtt berohanunk az utolsó nyitva lévő boltba, lekapjuk az első kezünkbe kerülő tárgyat a polcról, majd szorongással telve visszük a kasszához abban a biztos tudatban, hogy bárkinek szánjuk, nem fog neki igazán örülni.

Ha azonban fontos számodra, hogy a megajándékozott szeretted arcán őszinte legyen az öröm, érdemes a „last minute” vásárlást megelőzendő a pszichológia tudományához fordulni. Hogy elkerüld az utolsó pillanatok melléfogásait, nem kell mást tenned, mint fejben elvégezni alábbi egyszerű kis gyakorlatot.

Kinek vásárolsz valójában?

Az igazán jó ajándék olyasmi, amit magának is szívesen megvásárolna az, akit megajándékozunk. Így már csak egy dolgunk marad: kitalálni, mit venne magának a másik. Ez könnyedén sikerülhet, ha rájövünk, mi a megajándékozott személyiségének, érzékelésének uralkodó vonása.

Az, hogy milyen típusú információkat – látványt, hangokat, esetleg illatokat – érzékelünk elsősorban a világból, és hogyan dolgozzuk fel őket, sokat árul el a személyiségünk működéséről. Ha felismerjük, milyen megismerési módot használ leggyakrabban az, akinek ajándékot választunk, könnyebben kifürkészhetjük, minek örülne igazán.

Képzeld el, hogy az illető, akinek ajándékot vásárolsz, első alkalommal lép be egy olyan helyre, ahol még sosem járt azelőtt, például egy étterembe, vagy egy szállodába. Mit tenne vagy mondana először? Melyik típusba tartozhat az alábbiak közül?

ajandekozas3

  1. A vizuális

Azonnal véleményt mond a dekorációról, a stílusról, a színekről, esetleg a falon függő képekről. Méltányolja egy étterem szépen megtervezett étlapját.

Vizuális típusba tartozó barátod vagy családtagod számára az ideális ajándék valami esztétikai élményt nyújtó tárgy, egy festmény, esetleg egy különleges fénykép lehet.

  1. A hangérzékeny

Rögtön dúdolni kezdi a háttérben szóló zenét, megjegyzi, milyen kellemes hangja van a pincéreteknek, és végigbeszélgetitek az étkezést? Számára a hallás útján szerzett élményeknek van a legfontosabb szerepe. A tökéletes ajándék mindenképpen olyasmi, amit hallgathat: hanglemez, CD, esetleg hangoskönyv.

  1. Az illatimádó

Ezt a típust már belépéskor rabul ejti a hotel előterében álló egzotikus virágcsokor, és ő az, aki az étteremben elsőként szimatolja ki a konyha felől érkező fűszeres sültek illatát. Szinte biztos lehetsz benne, hogy nagyra értékel egy igazán jó illatú karácsonyi ajándékot.

  1. A töprengő

Tele van kérdésekkel. A szállodába érve rögtön tudni akarja, hogyan működik a légkondicionáló berendezés, az étteremben kíváncsian érdeklődik, pontosan hogyan készítik a grillezett ételeket. Vásárolj neki könyvet, okos kis apróságokat; bármit, amiben válaszokra lelhet.

  1. Az érző

Ő az, aki egy hotelszobába belépve azonnal fizikai kapcsolatba kerül a helyiséggel. Felemeli, körbeforgatja a dísztárgyakat, végigsimítja a terítőt, és áradozik, milyen puha a sarokban álló fotel. Ideális ajándék számára bármi, aminek különleges tapintása van, vagy érdekes anyagból készült – nagyra értékel minden újdonságot.

Természetesen könnyebb dolgod lehet, ha már voltál hasonló helyzetekben azzal, akinek ajándékot szeretnél választani. Ha azonban még nem, próbáld meg minél részletesebben elképzelni, hogyan viselkedne abban a bizonyos első pillanatban!

ajandekozas_t

Még egy kis segítség

Napjainkban olyan sokan és sokat használjuk az okostelefonunk és a szociális média eszközeit, hogy akár ez is nyújthat információt a személyiségünkről. A felsorolt típusok közül például a vizuálisok és az illatimádók azok, akik sok időt töltenek az Instagramon képek szerkesztésével és feltöltésével, szívesen néznek videókat vagy lapozgatnak át online magazinokat. A hangérzékeny típus fő terepe természetesen a YouTube, vagy általában bármi, ahol zenét hallgathat. A töprengő típus előszeretettel üti el az időt Twitterrel, LinkedInnel, vagy hírek olvasásával. A Facebook és a Snapchat pedig az érző típus első számú választása.

Személytelen, vagy igazi joker?

A fentiek alapján már valószínűleg tudod, hogy ajándékvásárláskor az első utad a lakberendezési boltba vagy a hobbiszaküzletbe vezet-e majd. Lehet azonban, hogy még így sem ugrott be konkrét tárgy, amit megvehetnél. Ne csüggedj, erre is van megoldás!

Az ajándékutalványok sokak számára személytelennek, kényszermegoldásnak tűnhetnek, és valljuk be, a karácsonyfa alatt sem mutat valami izgalmasan egy lapos kis boríték. Pedig ha nem találjuk meg azt a bizonyos „igazit”, ami a karácsonyi ajándékot illeti, az utalvány valódi mentőöv lehet.

Akit megajándékozunk vele, tudni fogja, hogy rászántuk az időt, és végiggondoltuk, hol keresgélne szívesen (könyvesboltban, lakberendezési, vagy barkácsboltban) ám mégis megmarad a szabadsága, hogy olyasmit válasszon, aminek valóban örülne, vagy amire éppen szüksége van.

Mennyi az annyi?

A karácsonyi ajándék vásárlásánál az is fontos szempont, mennyit költünk rá. Senki nem szeretne a kicsomagoláskor szembesülni azzal, hogy sokkal drágább, vagy éppen lényegesen olcsóbb ajándékot választott, mint amilyet ő kapott. A megoldás az lehet, ha visszagondolunk, milyen ajándékkal lepett meg minket a másik az elmúlt évben, és megpróbáljuk az árát megbecsülve ahhoz igazítani az idei ajándékunkat. Ilyenkor érdemes inkább kicsit, körülbelül 5-10%-ot felfelé kerekíteni.

Reméljük, hogy ezek a tanácsok segítenek abban, hogy megtaláld a tökéletes, vagy legalábbis a megajándékozott személyiségéhez valóban illő ajándékot! Így talán az ajándékozás pillanata sem lesz annyira félelmetes, vagy szorongással teli.

Fotó: itt, itt és itt

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!

SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szerző

Herendi Kata
Pszichológus, szakfordító. Szeret beszélni, de hallgatni, figyelni és írni még inkább. Imádja az állatokat, az őszt, az angol nyelvet. Két dolog nem létezik számára: túl hosszú séta, és túl sok könyv – ezekből sosem elég.

Pin It on Pinterest

Share This