Egy hétvégén olvasott angol cikk inspirált ennek a bejegyzésnek a megírására. Legtöbben, akik szorongással élünk, úgy tekintünk erre, mint valamire, ami legjobb, ha nem is lenne. Legtöbben szeretnénk tőle megszabadulni, vagy legalábbis csökkenteni, amennyire csak lehet, s a legkevésbé sem úgy gondolunk rá, mint ami az erőforrásunk is lehetne.

Ez azonban részben megváltoztatható, csupán az átkeretezést (reframinget) segítségül hívva. Egy másik nézőpontból nézve ugyanis szorongásunk (elsősorban a társas szorongás) olyan készségekkel ruház fel minket, melyeket remekül alkalmazhatunk – legtöbbjüket éppen társas helyzetekben. A szorongással való együttélés olyan érzékenységet alakít ki, mellyel nem szorongó embertársaink nem biztos, hogy rendelkeznek, s talán itt az ideje, hogy ezt többé ne túlérzékenységként, túlélési stratégiaként definiáljuk, hanem erőforrásként.

Mi hát ez az 5 szupererő, amellyel bizonyára rendelkezünk szorongóként?

1. Képesség, hogy érzékeljük mások energiáját

Szorongóként valószínűleg nagyon érzékenyek vagyunk a környezetünk jelzéseire. Gyakran meg tudjuk állapítani, hogy valakinek pozitív vagy negatív-e a kisugárzása. A negatív kisugárzású társainkkal nehezebb együtt lenni, míg a pozitív kisugárzás könnyedebb kapcsolódást tesz lehetővé. Ha mi szorongók vagyunk, akkor nagy valószínűséggel az átlagnál pontosabban érzékeljük embertársaink hangulatát, kisugárzását – s ezért aztán jobban be tudjuk jósolni a várható eseményeket, s megválasztani a legadaptívabb viselkedést.

2. Fokozott empátia

Szorongóként gyakran vesszük figyelembe embertársaink érzéseit (melyeket első számú szuperképességünk segítségével olyan remekül detektáltunk). Mindez együtt jár a magasabb szintű empátiával, az pedig a társas kapcsolatok elengedhetetlen kelléke. Ráadásként: ki tudna jobban megérteni egy szorongót, mint egy másik szorongó?

3. Életmentő ösztönök

A szorongás kérdése messzebbre vezet, mint gondolnánk! Mint túlélő technika akár a hasznunkra lehet, hiszen szorongóként nagy valószínűséggel gyakrabban és alaposabban monitorozzuk környezetünket. Az előérzetünk, hogy valami rossz fog történni, gyakran megérzéssé válik, vagy legalábbis a fokozott éberség segít elkerülni a veszélyhelyzeteket, vagy felkészülni rájuk.

Egy kutatás tanúsága szerint a magas szorongásszintű emberek gyorsabban detektálják a veszélyeket, s gyorsabban is reagálnak rá.

4. Megnövekedett IQ

Egy New York-i kutatás szerint szorongók okosabbak, mintegy az állandó analizálás eredményeként. Ismerős ugye, amikor egy-egy helyzet minden lehetséges kimenetelét és következményét számba vesszük, és felkészítjük magunkat rá?

5. Képesség, hogy leleplezzük a hazugságokat

Szorongóként valószínűleg elővigyázatosabbak vagyunk, s alaposabban mérlegeljük a beérkező információkat. A szorongók gyakorta elsőként veszik észre, ha valaki valótlant állít. Negatív hangulatban az információkat mélyebben és alaposabban dolgozzuk fel, és ez hozzásegít, hogy leleplezzük, ha valaki nem mond igazat.

Ha érdekel egy új fajta önismereti és öngyógyító módszer, ha szívesen tanulnál kommunikálni saját testeddel, ha kipróbálnád, hogyan működik a Gyógyító Játék, jó szívvel ajánljuk a Dr. Buda László, Oláh Kata (e cikk szerzője) és Pataki Bea által vezetett, szeptember 8-án kezdődő „Szomatodráma Alapélmény“ programot!

A cikk eredeti formájában a Szomatodráma blogon került közlésre.

Fotó: itt és itt

Szólj hozzá!

Pin It on Pinterest