Az utóbbi időben elkezdtem sokkal nagyobb figyelmet fordítani arra, hogy jobban és tudatosabban beosszam az időmet. Eddig egyébként már sokszor eljutottam, csak a kivitelezéssel akadtak problémák.

Ami viszont érdemi változást hozott e téren az életembe, az a nézőpontváltás. A gondolat, hogy az életem nem egy, az ébredéstől az elalvásig, projekttől projektig tartó ámokfutás, hanem egy olyan szakasz, aminek van eleje, és – tetszik, nem tetszik – van vége is.

Persze, tudom, mindenkinek a könyökén jön már ki az a közhely, hogy az élet nem tart örökké, de vajon hányan gondolunk bele valójában abba, hogy a mi saját kis szakaszunk sok apró, és ezekben a pillanatokban is felhasznált egységekből áll össze. És ezeknek az egységeknek a száma bizony véges.

Mert az életre, a mi nagyon is véges időnkre lehet így is, apró részecskékből összeálló egészként tekinteni, és ennek tükrében strukturálni, hogy milyen terveket szeretnénk megvalósítani a rendelkezésünkre álló idő alatt.

Ennek a tudatosításában szerintem nagyon sokat segít ez az oldal, ahol a cikkek között böngészve akadtam rá erre az írásra. E szerint összesen 100 darab, tízperces blokkra bonthatjuk fel a napunkat. (A legtöbb ember 7-8 órát alszik egy nap, ami azt jelenti, hogy 16-17 órát töltünk ébren. Ebből nagyjából 1000 produktív és/vagy szabad perccel gazdálkodhatunk, vagyis 100 darab, tízperces blokkot használhatunk arra, hogy az életünket építsük.)

Ha ezekre a blokkokra az életünk építőkockáiként, vagy téglákként tekintünk, akkor nagyon izgalmas megvizsgálni, hogy vajon arra használjuk-e őket, amire valójában szeretnénk.

De kezdjük az elején!

Amikor reggel felkelünk, ott van nálunk 100 darab tízperces tégla, amelyek a nap végére szépen lassan elfogynak. Érdemes egyet hátralépni, és picit messzebbről ránézni, hogy tulajdonképpen mire is használjuk ezeket a téglákat, mit építünk fel belőlük.

A téglák közül mennyit használsz a jövőd építésére? Mennyi tégla jelent számodra örömforrást? Mennyi téglát használsz arra, hogy más emberekkel találkozz, és mennyi téglát szánsz magadra? Mennyi téglát használsz arra, hogy alkoss, és mennyit arra, hogy fogyassz? Mennyi téglát állítasz a tested, az elméd szolgálatába? És mi az, amire egyáltalán nem használsz téglát – pedig kellene? Melyik a kedvenced és melyiket utálod a legjobban?

Képzeld el, hogy ezek a blokkok alkotják ezt a rácsot.

Hogyan címkéznéd fel a tégláidat?

Mindenre, amire időt fordítasz, érdemes olyan kontextusban nézned, hogy arra a valamire megéri-e időt szánni.  Vacsorát főzni nagyjából 3 blokkot visz el, viszont, ha rendeled az ételt, akkor egyet sem.  Megéri neked az a 3 tégla? Van annyira fontos számodra, hogy te készítsd el az ételt? Napi 10 perc meditáció egy tégla a 100-ból. Érdemes rászánni az időt? (Igen! – a szerk.)

Ha elmész jógázni, az nagyjából 10 tégla, amit a testedre és az elméd épülésére használtál. Húsz perc olvasással évente nagyjából 15 könyvet „habzsolhatsz be”. A barátokkal találkozni nagyjából 10 téglát visz el egy napból. Milyen gyakran tudod vagy szeretnéd ezeket a téglákat az emberi kapcsolataid ápolására használni?

Melyik tégla az, amit semmilyen körülmények között sem tudsz, vagy nem akarsz elmozgatni, átcímkézni? És melyik az, amelyiket azért lehetne másra, vagy jobban is használni? A 100-ból hány téglád marad csak úgy üresen, mindenféle jelölés vagy cél nélkül?

Hogy nézne ki egy tökéletes, vagy legalábbis optimálisan felépülő napod? Rendelj hozzá mindegyik tevékenységhez egy színt, azokhoz pedig célokat, és képzeld el, hogy nézne ki ez a rács!

Színezd újra!

Most pedig fogd a rácsot, és színezd ki az alapján, ahogy egy átlagos hétköznapod telik! Mennyire különbözik a vágyott „építmény” a realitástól? Ha nagyon, akkor annak mi az oka? Min változtatnál? Ha szeretnél ezzel a szemmel ránézni egy napodra, és újraszíneznéd azt, akkor kattints erre a linkre, ahonnan akár most azonnal kinyomtathatod a „tégláidat”.

Jó építkezést!

Érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikket? Ha igen, akkor iratkozz fel hírlevelünkre, így biztosan nem maradsz le a legizgalmasabb pszichológiai témájú hírekről, programokról és cikkekről.

Fotó forrás: itt és itt

Forrás: waitbutwhy

Szólj hozzá!

Szabó Eszter Judit

Kommunikációs szakember, újságíró. Szeret szép dolgokat fotózgatni és jógázni. Ha kikapcsol, akkor túrázni megy. Vagy kosarazni. Ha csinál valamit, akkor azt szívvel-lélekkel teszi. A Pszichoforyou-ra ez különösen igaz.

Pin It on Pinterest