Az anyává válásról tabuk nélkül – Hogyan és miért született a MáSzínház Anya-e vagy című előadása?

Az anyává válásról tabuk nélkül – Hogyan és miért született a MáSzínház Anya-e vagy című előadása?

Szerző: | 2021. 09. 13. |

„Már soha nem lesz olyan, hogy nem leszek anya”− sóhajt a főhős a MáSzínház Anya-e vagy? című előadásának egyik katartikus pillanatában. Ez a mondat pedig összesűríti mindazt, amiért egyszerre annyira nehéz és szép, egyszerű és bonyolult, kínkeserves és euforikus az anyává válással járó új identitás megtalálása. Benne az ijedtség, amiért a felelősség nagy és levetkőzhetetlen,…
bővebben

„Nem akarok suliba menni!” – Mit tehetünk szülőként az iskolai szorongás ellen?

„Nem akarok suliba menni!” – Mit tehetünk szülőként az iskolai szorongás ellen?

Szerző: | 2021. 08. 31. |

Lehet csupán hétköznapi motiválatlanság, vagy a nyári szünetet követő nehezebb visszarázódás, esetleg az új intézmény miatt érzett természetes izgalom, amiért elhangzik a fenti mondat a gyerek szájából. Akadnak persze nyomósabb érvek, nehezebb terhek, lassabban feloldható indokok a szorongásra. Bárhogy is legyen, szülőként mindenképp segíteni akarunk, és talán nem is gondolnánk, mennyire sokat adhatunk, ha az…
bővebben

Sporttal a testi-lelki egészségért gyermekkorban – Hogyan segítsünk szülőként a választásban?

Sporttal a testi-lelki egészségért gyermekkorban – Hogyan segítsünk szülőként a választásban?

Szerző: | 2021. 08. 24. |

A mozgás öröme az elmúlt időszakban nagyobb jelentőséggel bírt, mint általában. Nemcsak a világjárvány okozta bezártság, hanem a három héten át zajló tokiói olimpia miatt is. A szurkolás, az örömök, az együtt átizgult percek, a közös sírások és bosszankodások, mind-mind megmutatták, hogy a sport sokkal több annál, mint verseny, vagy teljesítmény: valódi közösségformáló erő. Egy…
bővebben

“Őriztem a titkot, mert szégyelltem…” – Szexuális bántalmazás a családban

“Őriztem a titkot, mert szégyelltem…” – Szexuális bántalmazás a családban

Szerző: | 2021. 07. 25. |

A gyermekek ellen elkövetett szexuális bántalmazás titokban, észrevétlenül zajlik a családon belül, alattomos módon járja át a mindennapokat. Mivel a gyermeknek nehéz azt megfogalmaznia, hogy mi is történik, ezért sok esetben nem is derül ki. Így egyedül marad a félelmével, tehetetlenségével, becsapottságával, szégyenérzetével, a titkával. Megpróbál felejteni és hallgat, mert a család helyett a csend…
bővebben

„Értsd meg, már nem vagyok gyerek!” – 5 lépés a kiegyensúlyozottabb felnőtt gyerek-szülő kapcsolatért

„Értsd meg, már nem vagyok gyerek!” – 5 lépés a kiegyensúlyozottabb felnőtt gyerek-szülő kapcsolatért

Szerző: | 2021. 07. 12. |

Érezted már azt, hogy a szüleid nem értik meg a felnőtt életedet? Vagy azt, hogy a felnőtt gyerekeddel nehezen megy a kommunikáció, sok a vita, olyan, mintha két külön világban léteznétek? Volt olyan, hogy nem értetted, a szüleid hogyan gondolkodhatnak ennyire másként mint te? Vagy olyan, hogy tanácstalanul álltál az előtt, hogy mi lett a…
bővebben

Az életünk egy színes szőttes – Transzgenerációs történetek az irodalom tükrében

Az életünk egy színes szőttes – Transzgenerációs történetek az irodalom tükrében

Szerző: | 2021. 07. 05. |

Van valami, ami rejtetten irányítja az életünket. Az elakadásaink, félelmeink hátterében ott munkálkodik megannyi láthatatlan szál, amely hatással van a döntéseinkre, az önmagunkhoz és másokhoz való viszonyunkra. Felmerül a kérdés: beleszólhatunk-e a sorsunk alakulásába, vagy minden előre meg van írva? A saját életünkről szóló regény jóval összetettebb, mint azt elsőre gondolnánk. A történetek túlnyúlnak az…
bővebben

“Nekem te ne mondd meg, téged is én neveltelek föl! “- Nagyszülők és szülők harcai a gyereknevelésben

“Nekem te ne mondd meg, téged is én neveltelek föl! “- Nagyszülők és szülők harcai a gyereknevelésben

Szerző: | 2021. 07. 03. |

Egy unoka születése igazi örömünnep a családban, ugyanakkor óriási konfliktusforrás is lehet, ami nagy hatást gyakorolhat az újdonsült szülők párkapcsolatára is. Gyakori, hogy a nagyszülő feljogosítva érzi magát, hogy a szülőpár által képviselt nevelési elveket semmibe véve, a saját szabályait érvényesítse az unokával együtt töltött időben. Pedig egy szülő-gyermek kapcsolatban a baba érkezése szép és…
bővebben

„A bántalmazás rettegni tanít, és a rettegés tanít meg hazudni: akár önmagunknak is” – Milyen sebeket hagy a gyermekkori bántalmazás a felnőtt életben? Interjú Víg Sára gyermekpszichológussal

„A bántalmazás rettegni tanít, és a rettegés tanít meg hazudni: akár önmagunknak is” – Milyen sebeket hagy a gyermekkori bántalmazás a felnőtt életben? Interjú Víg Sára gyermekpszichológussal

Szerző: | 2021. 06. 24. |

Talán mind gyakrabban jön szembe hasonló témájú cikk az interneten, egyre nyitottabb a párbeszéd. Talán dönti le a falakat számos szervezet és közösségi szerepvállaló, aki szót emel a problémával kapcsolatban. Kétség sem férhet hozzá: a gyermekbántalmazásról nem lehet eleget beszélni. Fel kell hívni a figyelmet az apró jelekre, a segítségadás lehetőségeire, a tényre, hogy a…
bővebben

Az emberiség furcsa, kedves zebrái: a szuperintelligens gyerekek…– Jeanne Siaud-Facchin könyvét ajánljuk

Az emberiség furcsa, kedves zebrái: a szuperintelligens gyerekek…– Jeanne Siaud-Facchin könyvét ajánljuk

Szerző: | 2021. 06. 13. |

Az elmúlt évtizedekben szerencsére egyre több szó esik a különböző tanulási-és viselkedési zavarokról, amelyek diagnosztizálása és a vele járó megoldási stratégiák megkönnyítik az érintett gyerekek és szüleik életét. De vajon mi a helyzet azokkal, akiknek amellett, hogy átlagon felüli IQ jutott, szuperérzékenységet és fokozott impulzivitást is a kezükbe adott a sors? Ők kevésbé látható és…
bővebben

A programhegyek közt könnyen elvész a gyermekkor – A strukturálatlan idő fontossága a fejlődésben

A programhegyek közt könnyen elvész a gyermekkor – A strukturálatlan idő fontossága a fejlődésben

Szerző: | 2021. 06. 04. |

Különórák, szakkörök, edzések, foglalkozások garmada népesíti be számos iskolás gyerek mindennapjait – egész pontosan a mindennapok azon részét, ami az iskolapadban eltöltött napi 5, 6, 7, akár 8 óra után még megmaradt. Kutatások szerint az 1980-as évektől az ezredfordulóra heti 8 órával nőtt az iskolában eltöltött órák száma, míg a szervezett tevékenységekkel a gyerekek idejük…
bővebben

Pin It on Pinterest