Hány órát nyer Peti, ha 40 éven át heti két órát tölt futással? – Ha az érettségin szembejönne ez a feladvány, mit válaszolnál? Valószínűleg azt, hogy Peti semmit nem nyer, hiszen cirka 4100 órát „tékozol el” az életéből a futópályán… Szóval hol itt a nyereség?

Nos, erről másként vélekednek azok az amerikai mozgástudomány-kutatók, akik egy korábbi kutatás résztvevőinek utánkövetéses vizsgálata során azt találták, hogy a futók átlagosan 3 évvel tovább élnek nem kocogó társaiknál.

Az se baj, ha csak hobbi

Ráadásul az eredmények alapján a futók köreiben a korai elhalálozás kockázata 40%-os csökkenést mutatott – még akkor is, ha viszonylag ritkán edző, dohányzó vagy túlsúlyos hobbifutókról volt szó.

Szomorú következtetés, de az adatok alapján úgy fest, hogy, ha a 3 évvel korábban végzett eredeti kutatásban a nem futók csoportjába tartozó résztvevők időközben mégis belevágtak volna a kocogásba, 16%-kal csökkent volna körükben a halálozások száma, és 25%-kal kevesebben hunytak volna el infarktus következtében az adatok felvételét követő időszakban.

A kutatók számításai szerint minden futásra fordított óra 7 órával hosszabbítja meg az életünket, így bátran kijelenthetjük, hogy a futás – legalábbis a hivatkozott vizsgálat eredményeinek tükrében – tényleg a világ egyik legjobb befektetése.

Persze, itt nem a banszámlánkra érkező forintokat, hanem az életünkhöz adott órákat tekintjük hozamnak, de valószínűleg nehéz lenne ennél értékesebb valutát találni – arról nem is szólva, hogy az idő – mint tudjuk – pénz…

Azonban, mielőtt kifulladásig futni kezdenél, és 100 évre előre megterveznéd a nyaralásokat, érdemes megjegyezni, hogy a kutatók szerint a maximális nyereség körülbelül 3 év körül tetőzik, amely kb. heti 4 óra futással érhető el.

Ráadásul az eredményekben valószínűleg olyan tényezők is közrejátszanak, mint az egészséges táplálkozás, ami általában a sportos életvitellel együtt járó szokás.

Persze sokan vannak, akiket még ez sem lelkesít, és komoly ellenérzéseik vannak a futással kapcsolatban, vagy egyéb, például egészségügyi okból kifolyólag nem vágnak bele. Számukra biztató fejlemény lehet, hogy – az eredmények alapján –

az olyan mozgásformák, mint például a rendszeres gyaloglás, vagy a biciklizés, körülbelül 12%-kal csökkentik a korai elhalálozás kockázatát.

Ha tehát legközelebb azt mérlegeled, hogy időhiányra hivatkozva kihagyod a futást, jusson eszedbe az is, hogy a mozgásnak köszönhetően nyert idővel mennyivel hatékonyabban tudnál gazdálkodni – legalábbis hosszútávon.

És ahogy arról már korábban beszámoltunk, a futás feltételezhetően nem csak az életünkhöz adott plusz órák miatt számít jó befektetésnek: egy szintén nemrég publikált kutatás alapján úgy tűnik, hogy a rendszeresen futó emberek kiegyensúlyozottabbak, összeszedettebbek, könnyebben és gyorsabban hoznak döntéseket, jobb a memóriájuk és a koncentráció megtartása sem jelent akkora kihívást számukra, ellentétben a mozgást vagy a futást hanyagoló társaikkal.

Via: The New York Times

Érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikket? Ha igen, akkor iratkozz fel hírlevelünkre, így biztosan nem maradsz le a legizgalmasabb pszichológiai témájú hírekről, programokról és cikkekről.

Fotó: itt és itt



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Szabó Anna

Idegtudomány szakirányon végzett, de tanulmányaiba egy nagyobb csipet pszichológia és mozgástudomány is vegyült. Jelenleg doktori tanulmányait folytatja Franciaországban, szabadidejét futással (sokszor a határidők elől is), túrázással, írással és társasjátékokkal tölti.

Pin It on Pinterest