Advertisement

„A nyár olyan, mint egy nagyon hosszú hétvége: a június egy laza péntek, a július a szombat, az augusztus pedig olyan, mint egy rohadt hosszú vasárnap” – ezt éppen futás közben ecsetelte nekem egy ismerősöm. Azt gondolom, hogy ez a hasonlat jól érzékelteti, hogy is vagyunk a szeptemberrel.

Az analógiát folytatva ez a hónap kicsit olyan, mint egy borús hétfő reggel, amikor legszívesebben visszabújnánk az ágyba. De nem lehet. A sűrűsödő teendők az évnek ebben a szakaszában úgy árasztanak el minket, hogy csak úgy kapkodjuk a fejünket. De mit tehetünk annak érdekében, hogy valahogy felülkerekedjünk a káoszon, és ne temessen maga alá a feladat-lavina?

Az egyik dolog, ha rendszert viszünk az életünkbe, és megpróbáljuk leverni azokat a cölöpöket, amelyekbe belekapaszkodhatunk a feladatoktól túlcsorduló hétköznapokban. A rendszeres sport, pláne ha egy konkrét célhoz köthető, egy ilyen cölöp. De mi kell ahhoz, hogy az elhatározás szokássá váljon? Milyen praktikák segíthetnek abban, hogy következetesen kitartsunk a célunk, és a rendszerünk, a szokásaink, például a rendszeres futás mellett?

Nem könnyű változni

„A nem annyira szívderítő igazság az, hogy a viselkedésünkön változtatni nagyon kemény munkával jár. Ennek oka, hogy az emberi viselkedés szokásokon alapul. Ha változtatni szeretnénk, az azt jelenti, hogy hozzáadunk vagy elveszünk valamit az életünkből. Ha ebbe az egyensúlyba belenyúlunk, akkor tudatosítanunk kell magunkban, hogy mi az, ami ez által kiesik az életünkből, és mi az, ami a részévé válik.

Ha például azt mondom, hogy szeretnék elmenni egy héten háromszor futni, akkor az első dolog, amit át kell gondolnunk, hogy mi az, amit nem csinálok majd azokban az órákban, amikor futok. Csakhogy ezzel már nem annyira szoktunk foglalkozni, nincs benne a gondolkodásrendszerünkben ez a megközelítés, és ez az a pont, ahol a legtöbb fogadalom hamvába hal.

Az egyik nagy titka tehát a sikeres változásnak, ha tudatosítjuk magunkban, hogy mi nem történik meg velünk, vagyis miről kell lemondanunk, amikor futni megyünk” –állítja Christine Whelan, a Wisconsin-Madison Egyetem szociológusa, aki a boldogság, a humán ökológia és szokások területét kutatja. A professzor ebben az interjúban több hasznos tippet és tanácsot is megoszt azzal kapcsolatban, hogy mi a jó szokások kialakításának titka. Ezek közül szemezgettünk.

  1. Lépésről lépésre – egyszerre csak egyet

Amikor elhatározzuk, hogy rendszert viszünk az életünkbe, akkor hajlamosak vagyunk abba a hibába esni, hogy mindent egyszerre változtatunk meg: hetente háromszor elmegyünk futni, nem eszünk este hat után, naponta egy órát olvasunk… És még hosszasan lehetne folytatni a sort, de mielőtt megtennénk, gyorsan tudatosítsuk magunkban, hogy

ez a sok minden egyszerre biztosan nem fog menni. A jó szokások kialakítása fokozatosan, lépésről lépésre történik, és jó esetben egyszerre csak egyre tudunk fókuszálni.

Ha kiválasztottuk a számunkra legfontosabbat, akkor ebben az esetben is érdemes átgondolni, hogy az adott szokás a nyereségek mellett milyen járulékos következményekkel jár. Ha például szeretnénk többet sportolni és pontosan tudjuk, hogy ez milyen pozitív változásokat hozhat az életünkben, akkor legyünk tisztában azzal is, hogy mik azok a dolgok, amelyekről le kell mondanunk.

  1. SMART – avagy hogyan változtassunk okosan?

Amikor megpróbálunk valamilyen, a hétköznapjainkat stabilizáló szokást vinni az életünkbe, akkor hajlamosak vagyunk elnagyolni a fogadalmakat. „Szeretnék boldogabb lenni”, „szeretnék többet sportolni”, „szeretnék egészségesebben élni”. Ezek szép elhatározások, de nagyobb valószínűséggel érjük el a vágyott célunkat, ha ezeket specifikusabban határozzuk meg – például azt mondjuk, hogy szeretnék hetente háromszor 5 kilométert futni.

Egy kutatás szerint egy szokás – például a rendszeres futás – kialakításának és megtartásának legjobb módja, ha azt a SMART rövidítésre hallgató szisztéma szerint próbáljuk meg az életünk részévé tenni. Ez azt jelenti, hogy a fogadalmunkat specifikus (Specific), mérhető (Measurable), jutalmazó,(Reward) és a fejlődést nyomon követhető (Tractable) rendszerben tartjuk.

  1. Miért is akarom én ezt?

 A jó szokások kialakításával kapcsolatban gyakran az a helyzet, hogy azokat nem belső elhatározásból szeretnénk az életünk részévé tenni, hanem azért, mert azokról azt gondoljuk, hogy jó hatással lesznek az életünkre.

Éppen ezért fontos, hogy mielőtt belevágunk a „küldetésbe” tegyünk fel magunknak a kérdést: biztosan szeretném ezt, vagy csak úgy érzem, hogy ezt kéne csinálnom? Sokkal nagyobb valószínűséggel érjük a változást akkor, ha a kitűzött cél összhangban van az értékeinkkel.

Oké, és meddig tart?

Az idézett cikkben megkérdezett szakértő szerint ahhoz, hogy egy szokás valóban az életünk részévé váljon, nagyjából 90 napra van szükség. Ez alatt az idő alatt érdemes figyelmet fordítani arra, hogy elismerjük, és „megünnepeljük” azokat a lépéseket, amelyeket sikerrel abszolváltunk a célunk felé vezető úton.

A szokások kialakításában a sokat segít, ha konkrét célokat tűzünk ki magunk elé. Erre remek lehetőség az október 7-én esedékes 33. SPAR Budapest Maraton. Még nem késő benevezni Magyarország legnagyobb futóünnepére!

Érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikket? Ha igen, akkor iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre, így biztosan nem maradsz le a legizgalmasabb pszichológiai témájú hírekről, programokról és cikkekről.

Fotó forrás: itt, itt és itt

Szólj hozzá!

Szabó Eszter Judit

Kommunikációs szakember, újságíró. Szeret szép dolgokat fotózgatni és jógázni. Ha kikapcsol, akkor túrázni megy. Vagy kosarazni. Ha csinál valamit, akkor azt szívvel-lélekkel teszi. A Pszichoforyou-ra ez különösen igaz.

Pin It on Pinterest