Valószínűleg veled is előfordult már, hogy valaki udvariatlanul – mondjuk ki, bunkón – viselkedett veled. Könnyen lehet, hogy éppen rossz napja volt az illetőnek, vagy egyszerűen olyan személyiség, aki nehezen találja az arany középutat a kommunikáció és a társas érintkezés területén.

Egy-egy ilyen szituáció a körülményektől, vérmérsékletünktől, hangulatunktól és az udvariatlanság mértékétől függően eltérő reakciókat válthat ki belőlünk: előfordul, hogy nem vesszük magunkra a mogorva, sértő megnyilvánulást és higgadtak maradunk, esetleg mosolygunk az „incidensen”.

A vállrándítástól az elszomorodáson, felháborodáson és hangos szóváltáson keresztül a tettlegességig, széles reakciók tárházát produkálhatjuk válaszként. De miről is szól a tapintatlan és goromba viselkedés, és hogyan kezelhetjük azt a legjobb eredménnyel?

Mielőtt sorra vennénk a lehetséges válaszokat, fontos tudatosítani, hogy mások viselkedését és kommunikációs stílusát nem befolyásolhatjuk, ez azonban nem jelenti azt, hogy tehetetlenek vagyunk a sértő viselkedéssel szemben.

A saját viselkedésünket mi magunk irányítjuk, és ahhoz, hogy megtörjük a gorombaság ördögi körét, az egyik leghatásosabb út, ha megőrizzük a nyugalmunkat és higgadtan reagálunk a sértésekre, így kontrollálva az eseményeket.

De azt mi sem vitatjuk, hogy vannak olyan helyzetek, amikor nem az udvariasság a megfelelő válasz a durva, sértő viselkedésre. Ha a gorombaság átlép egy határt, és zaklatássá fajul, a megfelelő helyen és módon jelenteni kell azt, akár munkahelyi, akár más környezetben ért minket sérelem.

Ha viszont egy átlagosnak nevezhető szituációban találkozunk az arroganciával, például egy kellemetlen modorú eladó, egy konstruktív viselkedésre semmiféle hajlandóságot nem mutató ügyfélszolgálatos, vagy egy lekezelő és flegma kolléga személyében, akkor az alábbi gondolatok hasznosak lehetnek.

Hogyan is kezelhetjük higgadt és elegáns módon az efféle atrocitásokat?

  1. Ne feledjük, néha mi magunk vagyunk azok a bizonyos sértő személyek!

Ha valaki megbánt minket, akkor első körben nem árt, ha tudatosítjuk: előfordulnak az életünkben olyan helyzetek, amikor mi vagyunk nyersek és udvariatlanok. Ez nem azt jelenti, hogy rossz emberek vagyunk, egyszerűen nekünk is lehetnek rossz pillanataink – ahogy másoknak is. Ha valaki goromba velünk, emlékeztessük magunkat: az arrogancia önmagában még nem jelenti azt, hogy egy rossz emberrel van dolgunk.

  1. Ne tekintsük személyeskedésnek! (még akkor sem, ha az)

Ha valaki durva velünk – főként, ha még személyes megjegyzéseket is tesz ránk – könnyen dühössé, zaklatottá válhatunk. Egy-egy ilyen helyzetben nem könnyű higgadtnak maradni, ugyanakkor nem árt, ha emlékeztetjük magunkat arra is, hogy azt mindig megválaszthatjuk, mi magunk hogyan reagálunk a másik viselkedésére.

A helyzet méregfogát kihúzhatjuk például azzal, hogy tudatosítjuk magunkban: ez az ő problémája, nem a miénk, neki van baja velünk, és nem fordítva. A gorombaság, tapintatlanság könnyen szokássá, viselkedési mintává merevedhet, amitől nagyon nehéz megszabadulni, még abban az esetben is, ha valaki valóban szeretne változtatni ezen. Ezeket a mintákat a legnagyobb igyekezet ellenére sem könnyű átírni, amit szintén érdemes észben tartani ezekben a kiélezett helyzetekben.

  1. Gondolkodjunk el a miért-en!

Bár első felindulásunkban hajlamosak vagyunk erről megfeledkezni, de a goromba viselkedésnek mindig van egy konkrét oka: lehet, hogy egyszerűen rossz napja van a másiknak, vagy siet, és úgy gondolja, nincs ideje udvariaskodni. Lehet, hogy még annak sincs tudatában, hogy a viselkedésével megbántott minket.

Addig nem tudhatunk biztosat, amíg rá nem kérdezünk. Ahelyett, hogy belemegyünk a személyeskedésbe, konstruktívabb megoldás lehet, ha nyugodtak maradunk és egyszerűen rákérdezünk a háttérben meghúzódó okokra: „Eléggé goromba voltál. Miért viselkedsz így velem?” Könnyen előfordulhat, hogy meglepődünk a válaszon.

  1. Maradjunk objektívek és próbáljunk a helyzet mögé nézni!

Ha valaki gorombán viselkedett velünk, nézzük meg mit csinált vagy mondott a másik. Volt annak bármi értelme? Ha objektíven nézünk rá a helyzetre, rájöhetünk, hogy a legtöbb durvaság egész egyszerűen teljesen értelmetlen, éppen ezért a legjobb, amit tehetünk, ha figyelmen kívül hagyjuk azt.

  1. Ne menjünk bele a játszmába!

Bár egy ilyen helyzetben nagy a kísértés, hogy felvegyük azt a bizonyos kesztyűt a velünk sértőn viselkedővel, ne tegyük. Ha belemegyünk a játszmába, csak tovább mélyítjük a helyzetet. Ez különösen igaz azokra a szituációkra, amikor a másik direkt túldramatizálja  azt. Legyünk résen, és ne hagyjuk, hogy provokáljanak minket!

  1. Engedjük el és lépjünk tovább!

A gorombaság rosszul eshet és fájdalmas lehet, de a legbiztosabb és leggyorsabb módja annak, hogy elkerüljük a további bántó megjegyzéseket, ha kilépünk a helyzetből, otthagyjuk a másikat. Sétáljunk arrébb, és ebben ne akadályozzon minket az, hogy a másik még mindig hozzánk beszél! Ha egy ismeretlenről van szó, akkor valószínűleg soha életünkben nem kell újra foglalkoznunk vele, ha pedig egy barát, vagy kolléga volt undok és tapintatlan velünk, legközelebb már tudni fogja (remélhetőleg), hogy ez a fajta viselkedés velünk szemben nem vezet sehová.

  1. Gondoljuk át, hogy javítunk-e a helyzeten azzal, ha felajánljuk a másiknak a segítségünket!

Az undok viselkedés hátterében sokszor az áll, hogy az illető frusztrált, csalódott – és nincs más eszköze arra, hogy kezelje a benne felgyülemlő kellemetlen érzéseket. Ha ezt észrevesszük, tudatosítjuk, és lehetőséget biztosítunk arra, hogy feloldjuk a másikban keletkezett feszültséget, azt tapasztalhatjuk, hogy a gorombaság hálába vált át. Ugyanakkor érdemes odafigyelni arra, hogy a segítséget csak abban az esetben ajánljunk fel, ha ott helyben, „még melegében” van kapacitásunk és időnk a másikra. Az elnapolt segítségnyújtás ugyanis csak fokozhatja a csalódottság érzését.

  1. Ne próbáljuk megváltoztatni!

Az sem szerencsés, ha erőltetjük, hogy a másik viselkedése megváltozzon. Ha ezt elkezdjük forszírozni, akkor könnyen lehet, hogy épp ellentétes eredményt érünk el. Néha a legjobb megoldás, ha egyszerűen megelégszünk azzal, hogy a tapintatlan és durva viselkedést nem mi okoztuk, és hagyjuk, hogy a másik megtalálja a saját megoldóképletét a hasonló helyzetek kezelésére.

Ehhez persze az is kell, hogy ha valaki megbántott minket, akkor azt asszertíven a tudtára adjuk, a lehető legkevesebb indulattal megosszuk vele, hogy a viselkedése nehéz érzéseket okozott bennünk.

  1. Gorombaság helyett reagálj kedvességgel

Az esetek túlnyomó hányadában a leghatásosabb út a gorombaság, és nyers viselkedés „hatástalanítására” az udvariasság, a türelem és a kedvesség. Már csak ezért sem szabad hagyni, hogy a durvaság és tapintatlanság hasonló választ váltson ki belőlünk. A legjobb módja annak, hogy hatástalanítsuk a gorombaságot, ha barátságosak és segítőkészek maradunk, esélyt adva a másiknak arra, hogy megnyugodjon. De a kedvesség abból a szempontból is hatékony „fegyver” , hogy általa érzékeltetni tudjuk a viselkedésünk közötti különbséget – sokszor már ez a kontraszt is elegendő ahhoz, hogy a másik „észrevegye” magát.

Bár a felsorolt gondolatok jól jöhetnek, amikor egy goromba embert sodor az utunkba az élet, de fontos, hogy amikor benne vagyunk a konkrét szituációban, akkor merjük használni az ösztöneinket és a józan eszünket.

Rajtunk áll, hogyan reagálunk: elengedjük a fülünk mellett a sértéseket, vagy határozottan meghúzzuk a határainkat, egyértelműsítve, hogy nem toleráljuk a másik sértő és durva viselkedését.

Forrás: itt és itt



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Porpáczi Júlia

Pszichológus, de jártas a kommunikáció területén is. Mindig tanul valamit. Saját magát is. Család, barátok, mozgás, fejlődés, vidámság, természet – ezek szerinte a fontos dolgok.

Pin It on Pinterest