A West Side Story, a Harry Potter és a Star Wars dallamai – Hogyan hatnak ránk a filmzenék?

Szerző: | 2025. 04. 28. | Social&Smart | Olvasási idő: 12 perc

Vannak olyan filmek, amelyek aláfestő zenéje szinte megtapad a fülünkben.  A Danubia Zenekar június 1-jén a Budapest Kongresszusi Központban Klasszikus kedvencek – Amerikai álom címet viselő koncertjén  klasszikus amerikai zenéket játszik – sok-sok izgalmas filmzenével. Az amerikai filmzenékről, a mozgókép és a hangok kapcsolatáról beszélgettünk Dr. Lázár Kovács Ákos médiakutatóval, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Intézetének vezetőjével.

Létezik tudományos megközelítése annak, hogy miért gyakorolhat ránk olyan erős hatást egy film, ha megfelelő zenei aláfestés társul a képekhez?

Ahhoz, hogy megértsük, hogyan fogadjuk be a különböző médiumok tartalmait, érdemes egy kanadai származású filozófus, Marshall McLuhan kommunikáció-teoretikus modelljét segítségül hívnunk. Az ő nézetei az 1960-as években fontos szerepet töltöttek be a médiáról szóló tudományos kutatások terén, több megközelítése vált széles körben ismertté. Megérteni a médiát című könyvében ír arról, hogy megkülönböztethetünk úgynevezett forró és hideg típusú médiumokat. Forró típusúnak azt nevezte, amelyik használata során a nézőnek nem szükséges egyéb adattal kiegészítenie magában a látott vagy hallott tartalmat, ugyanis az adott médium olyan nagy mennyiségben nyújt információt, hogy teljesen leköti egy érzékszervünket. Ilyennek tartja McLuhan az olvasást, a rádióhallgatást és a filmnézést is. A hideg médiumokra ezzel szemben az jellemző, hogy a befogadás során sok adattal kell kiegészítenünk magunkban a forrást ahhoz, hogy teljesen megértsük. Ilyen hideg médium például a beszéd vagy a telefon is. Az elhangzó tartalom mellett ugyanis kérdés, hogy mi is lehet a célja az illetőnek, van-e valamilyen hátsó szándéka, illetve szükség lehet arra is, hogy elképzeljem azt, amiről éppen beszél.

Ha ezt a megközelítést alkalmazzuk, akkor könnyedén látható, miért gyakorolhat ránk olyan erős hatást egy film, aminél a hangsugárzás zenei elemekkel valósul meg: itt két, úgynevezett forró médium összekapcsolásáról van szó.

Külön-külön is intenzíven leköti a figyelmünket a zenehallgatás vagy a filmes kép befogadása, ha pedig a kettő egyszerre történik, az kivételesen erős hatással bír, ugyanis a szemünk és a fülünk is részt vesz a befogadásban. Közben pedig nem szükséges belső munkával kiegészítő feladatokat végezni, csupán a teljes elengedettség, a teljes érzéki stimuláció állapotában a sötét vetítőteremben átélni, amit elénk tárnak az alkotók.

Van arra valamilyen szabály vagy irányelv, hogy miképp kapcsolódik ideális esetben a kép és a zenei világ?

Az irányelv minden esetben az, hogy a két médium, vagyis a filmkép és a filmzene egymást kiegészítve legyen jelen, megteremtve azt az egyensúlyt, ami a mondanivaló megértéséhez a legjobb összhatást adja. Johann Sebastian Bach például a Fúga művészete című munkájában azon elmélkedik, hogy milyen fontos az úgynevezett ellenpontozás, a kontrapunkt: vagyis annak a technikája, hogy valamilyen balansz valósuljon meg a párhuzamosságban. Ez a film és a zene kapcsolatában azt jelenti, hogy a nagyon erős képekhez visszafogottabb dallamvilágú zenét kíván a néző – különben elárasztva érezheti magát, ami kényelmetlenül érintheti, ráadásul a zenei totalitás a figyelem csökkenését is okozhatja. Ha túl erős hatással van ránk egy filmrészlet, mert sok a kép és a zene is, akkor előfordulhat, hogy csak a kép befogadására van kapacitásunk, a hangra pedig már nem, vagy fordítva. Egyszerűen ki fogunk szakadni a történetből, mert nem akarunk egy számunkra megterhelő állapotban maradni, így végül választunk a két médium közül. Természetesen vannak egyéni különbségek, hogy mennyire vagyunk érzékenyek ezekre a hatásokra, illetve az sem mindegy, hogy mennyire gyakorlott befogadó valaki.

Van olyan amerikai alkotópáros, akinek a munkái jellegzetesek ebből a szempontból?

Christopher Nolan és Hans Zimmer például sokszor dolgozik együtt.

A Nolan-féle telített képek mellé gyakran csupán egy-két hang kerül a zenébe, sokszor egyetlen hangszeren, orgonán vagy zongorán – szinte visszahúzódik a zene, teret és figyelmet hagyva a kép feltöltöttségének. Előfordul ennek éppen az ellenkezője is: amikor nagyon erőteljes zenei elemeket hallunk, miközben egyetlen lassú filmkép van előttünk. Az érzelmek, a belső történések ábrázolásai például gyakran ilyenek – a zene oldja fel a képben keletkezett feszültséget.

Szintén amerikai alkotó nevéhez fűződik egyébként az a filmzenék szempontjából meghatározó mű, amely még az 1910-es években készült.  Stephan Zamecnik cseh származású amerikai zeneszerző – Dvorak tanítványaként – háromkötetes filmzene-tárat készített, amelyben összegezte a némafilmekben megjelenő, különböző hangulatokhoz komponált dallamokat. Ez egy pontos filmzenei gesztus-gyűjtemény arról, hogy a némafilmekben mi kell zenei értelemben a szomorúsághoz, az örömhöz, a veszélyhez. Tulajdonképpen zenei hangulatok tára a mű, ebből később is sokan merítettek.

Milyen fontos történeti állomásai vannak a filmben megjelenő zenének? Hogyan változott a hangulati aláfestés a némafilmes Zamecnik-féle zenei tár megjelenése után?

A görög színházi hagyományban és a keleti archaikus kultúrákban is jelen volt a zene a drámák előadásánál. Ezt vette át később a színházi előadás, majd innen a mozgókép, a filmes kultúra. Először 1890-ben volt olyan filmvetítés, amelyről fennmaradt, hogy a képvetítés mellett élő zongorakíséret is része volt a produkciónak. Az első kimondottan filmhez írt zene, amiről tudunk, 1908-ban került a közönség elé: André Calmettes rendező némafilmjéhez, a Guise herceg meggyilkolásához Camille Saint-Saense komponált dallamot, így őt tekintjük az első filmzeneszerzőnek. Ekkoriban még mindig élőben játszottak a vetítések alatt a művészek.

Érdekes, hogy a 20-as évek végén, illetve a 30-as évek elején, a hangosfilm megjelenése után hangsúlyos volt az a nézet, miszerint a hang egyenesen árt a befogadási folyamatnak, mert nem hagy elegendő teret a képnek, zavarja a mozgókép jelentéseinek befogadását. Később ez a megközelítés idejét múlttá vált, és a hangosfilm műfaja lett azonos a „filmmel”. A zenei alkotók közül kiemelkedik például az igen jólképzett zenész: Leonard Bernstein, akinek nevét talán az 1961-es West Side Story kapcsán ismerjük leginkább. Ez a mozi magas szinten képviseli az addigra komoly hagyománnyal rendelkező amerikai musical műfaját.

Maga a West Side Story miért válhatott olyan kultikus mozivá? Ebben a zenének van döntő szerepe, vagy más okokat érdemes keresnünk?

Több szempontból jelentett újítást ez a film: miközben a rasszok sokfélesége jelenik meg benne, azt is bemutatja, mennyire sokféle kulturális önazonosság, kulturális létforma találkozhatott ebben az időben Amerikában. A latinok és a yenkik közötti kapcsolódás összetettségének ábrázolása legalább olyan fontos faktor a népszerűség szempontjából, mint a jól eltalált, magas színvonalú zenei világ, amely a maga nyelvén jól „festette meg” ezt az összetett képet. Ezzel és más hasonló mozikkal egy kultúratudományi folyamat indult el, amely arra a tényre reagált, hogy a globális ember mennyiféle megosztottsággal és történelmi háttérrel alakítja a társadalmakat. Ebbe a sorba illeszkedik például az 1951-es Egy amerikai Párizsban, amelynek George Gershwin volt a zeneszerzője, vagy egy későbbi film, az 1971-ben bemutatott Hegedűs a háztetőn is, amelynek dallamvilága már John Williams nevéhez fűződik.

John Williams megkerülhetetlen alakja az amerikai filmzenei szcénának. A Star Wars, a Harry Potter sorozat, A cápa vagy az Indiana Jones mind az ő muzikalitását dicséri. Mi lehet az ő titka?

John Williams maga is professzionális alkotó, nagyon magas szinten képzett zenész, a zenéje olyan alkotás, mely a mozgókép nélkül, önmagában is megáll. Emellett rendszerint olyan társakkal dolgozik együtt, akik szintén ezt a magas minőséget képviselik. Steven Spielberg érzett rá először Williams zsenialitására – kettőjük párosa pedig számos kiváló alkotást hozott létre.

Ha azt keressük, hogy mitől jó egy filmzene, vagy mitől válik érdemessé arra, hogy akár Oscar-díjjal jutalmazzák, akkor milyen szempontokra figyeljünk?

Ha az Oscar szempontjából vizsgáljuk, a mozgókép, a film ma összművészeti műfajnak tekinthető, amelyben egy gondolkodói kollektívum, közösség vesz részt, vagyis az imént említett, egyidejűleg több területen is megvalósuló professzionalizmus jellemzi, mindez pedig a profitszerzésben nyeri el önértékét. Az amerikai film nemcsak művészet, hanem egyidejűleg kulturális iparcikk, profitszerzés is.

A filmek esetében látjuk, hogy a megvalósítás kulturális és anyagi sikere ma már nem csupán azon múlik, hogy ki a rendező vagy az operatőr, hanem azon is, hogy kik felelnek más területekért, például a forgatókönyvért, a jelmezekért, a maszkért, a látványvilágért, vagy éppen a zenéért. Az Oscar-díj minden területen az amerikai művészet és filmipar filmgyártási professzionalizmusának csúcsa – jó minőség és komoly bevétel egyszerre.

Érdemes ugyanakkor azt is látni, hogy a filmfesztiválok, filmszemlék külön imázsképző műfajt jelentenek. Itt irányzatok, szakmák, megközelítési módok találkoznak, ezek hatnak is egymásra, újításokat ösztönöznek. Egyfajta kulturális mozgás, szinte nyomulás jellemzi őket, ami számos irányba kifejtheti a hatását – különösen a megfelelő mennyiségű profit megszerzéséért. Eközben természetesen magas szintű kiválasztódás, filmtörténeti evolúció is zajlik ezeken az eseményeken a díjak odaítélésével.

A szórakoztatás magasabb színvonalát is magával hozhatja, ha a zenében is egyre inkább a professzionalitás kerül előtérbe?

Az, hogy akár külön filmzenei koncertek is várják már a közönséget, épp arra utal, hogy ez a magas szintű zenei szórakoztatás a filmek világában már megvalósulni látszik. Ha Leonard Bernsteint és alkotótársait tekintjük az egyik első mérföldkőnek ebben a globális folyamatban, akkor azt mondhatjuk, hogy hozzávetőleg hatvan év alatt sikerült úgy fejleszteni ezt a területet is, hogy beláthassuk:

a film számára a zene méltó partner a magas szintű művészi szórakoztatáshoz.

Ma már akár a Bartók Rádióban is hallhatunk jó minőségű filmes muzsikát, tehát a műfaj az elitkultúrában is képviselteti magát, miközben szórakoztató kikapcsolódást is nyújt – ez mindenképpen az amerikai és a ma már globális filmzene egyik nagy eredménye.

Ha szívesen részese lennél egy, a klasszikusoktól a popballadákig tartó zenei utazásnak, akkor ne hagyd ki a Danubia Zenekar 2025. június 1-jén esedékes, Klasszikus kedvencek – Amerikai álom című koncertjét.

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!

SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szerző

Tóth Zsófia
Elsősorban rádiós szerkesztő, hírolvasó, bemondó, műsorvezető. Legszívesebben pszichológiai témákkal foglalkozik. Szeret beszélgetni, kérdezni pedig különösen.

Pin It on Pinterest

Share This