Néhány évvel ezelőtt került ki a nagy port kavaró Protein World plakátja, amelyen egy ausztrál fitness modellel, Renee Somerfielddel reklámozták a cég étrendkiegészítőit. A megjelenést követően beterítették vele London összes tömegközlekedési eszközének és megállójának hirdetőfelületeit. A kampány nagy felháborodást keltett a londoni lakosok körében. Írásunkban arra keressük a választ, hogy miért váltott ki a kampány ellenérzéseket és tiltakozást az utca emberéből, és hogyan is kapcsolódik mindez a szégyenérzetünkhöz.
A nyár kezdetén akarva-akaratlanul számos alakformáló tippet, trükköt olvashatunk és a napjaink szépségideálját, illetve a „megfelelő formát“ megjelenítő hirdetések, óriásplakátok özönével kell szembenéznünk otthon és az utcákon is. Ma is számos táplálékkiegészítő cég használja ugyanazokat az eszközöket termékeik eladásához, mint annak idején a Protein World. Mi válthatta ki mégis a nagy felháborodást az emberekből a Renee Somerfielddel reklámozott termék esetén? Az ok vélhetően a plakáton szereplő kérdésben rejlik:
„Are You Beach Body Ready?“, ami körülbelül azt jelenti: „Megvan már a strandképes alakod?“
Nézzük meg, mit sugall ez a kérdés:
- A strandformát mindenkinek össze kell hoznia
- Ha nincs ilyen alakod, a strandolás nem jár neked
Magából a hirdetésből tehát az következik, hogy a strandképes forma pontosan olyan, mint a plakátokon látható hölgyé.
Nem strandra illő test
A kampány ellen nem sokkal később tiltakozás szerveződött a Hyde Parkban, ahol a részvevők amellett szólaltak fel, hogy nem szeretnének a „nem strandra illő“ testük miatt szégyenkezni. Szerintük a „strandforma“ egyedül annak kérdése, hogy van-e rajtunk fürdőruha vagy sem. Közel 70 ezer aláírás gyűlt össze abból a célból, hogy eltávolíttassák a plakátokat a metró-és buszhálózatokról, de ez a kezdeményezés végül nem ért célt.
Miért lett ekkora visszhangja a body shaming kampánynak? Egyáltalán miért szégyenkezünk egy gyönyörű modell láttán?
Amerikai kutatók úgy vélik, hogy erőteljes szégyent élhetünk meg, ha mi magunk nem érjük el kultúránk szépségideáljának standardját, magyarán a testünk nem hasonlít ahhoz a lányéhoz, aki a plakátról mosolyog le ránk.
A szégyen egy önértékeléshez szorosan kapcsolódó érzelem, amely ugyan univerzális és adaptív, mégis bizonyos körülmények között károsíthatja egészségünket, súlyosabb esetekben krónikussá válhat. Ilyenkor a szégyenérzés szinte belsővé, az identitás részévé válik, amely legtöbbször együtt jár azzal, hogy rendkívül érzékenyek leszünk minden ezzel kapcsolatos dologra. Tehát hamarabb észrevehetjük az ilyen jellegű képeket, feliratokat, hirdetéseket, amelyek ismét szégyent idéznek elő bennünk.
Mit okozhat a szégyenérzet?
- Cselekvőképességünkben gátolhat
- Kisebbrendűség és értéktelenség érzése jelenhet meg
- Irreális mértékű energiát fektethetünk abba, hogy hiányosságainkat palástoljuk
Miért gond ez? Egyrészt nincs jó hatással az általános közérzetünkre. Az értéktelenség és kisebbrendűség hosszan tartó érzése depresszív állapotot idézhet elő, és ezen az sem segít, ha nap mint nap azzal szembesülünk, hogy a közeljövőben nem tudjuk elérni az áhított formánkat. Tovább ronthatja a helyzetet, ha a testünkkel kapcsolatban kialakult szégyenérzet miatt abba fektetünk időt és energiát, hogy vélt vagy valós hiányosságainkat elfedjük a külvilág elől.
Több kutatás is vizsgálta a szégyen pszichés vonatkozásait: a szégyenérzet számos pszichés zavar kialakulásában játszik központi szerepet, így a testképzavarok, evészavarok létrejöttért is felelős lehet.
A Protein World-reklámkampány utórezgései
Habár a Protein World-reklámkampány évekkel ezelőtt tetőzött, mégsem csengett le egyhamar. Sőt, a felháborodott emberek véleménye elért a felsőbb szervekhez is, így London lakosai komolyabb változások elébe néztek. Sadiq Khan, London főpolgármestere közölte, hogy betiltatja a body shaming hirdetéseket és szorgalmazni fogja olyan vizsgálóbizottság létrehozását, amely a megjelentetni kívánt reklámokat különböző szempontok alapján előzetesen ellenőrzi. Így például azt is, hogy az adott reklámanyag hathat-e negatívan a testképünkre.
Helyezzük fókuszba önmagunkat
A marketing és média világában az aktuális trendeknek megfelelő modelleket választanak reklámarc gyanánt, akik azonban közel sem reprezentálják a mindennapi ember sokszínűségét. Érdemes emellett azt is figyelembe venni, hogy a fitness modellek professzionális testépítéssel foglalkoznak teljes munkaidőben, illetve a megjelent hirdetéseken szereplő testeken gazdájuk mellett gyakran grafikus is dolgozik. Természetes dolog, ha mindezek láttán negatív érzelmek jelennek meg bennünk. Amit tehetünk, hogy saját magunkra fókuszálunk, megfigyeljük felbukkanó érzéseinket, elfogadóan és kíméletesen fordulunk önmagunkhoz, azaz fejlesztjük önegyüttérző képességünket.
Érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikket? Ha igen, akkor iratkozz fel hírlevelünkre, így biztosan nem maradsz le a legizgalmasabb pszichológiai témájú hírekről, programokról és cikkekről.
Felhasznált irodalom:
Vizin G., Unoka Zs. (2015). A szégyen szerepe a mentális zavarok kialakulásában II. A szégyen mérése és a szégyen kapcsolat a mentális zavarokkal. Psychiatria Hungarica, 30 (3), 278-296.
Swan S., Andrews, B. (2003). The Relationship Between Shame, Eating Disorders And disclosure in treatment. British Journal of Clinical Psychology, 42 (4), 367–378.
Gee, A., Troop, N. N. (2003). Shame, depressive symptoms and eating weight and shape concerns in a nonclinical sample. Eating and Weight Disorders, 8, 72–75.
Grabhorn, R., Stenner, H., Stangier, U., Kaufhold, J. (2006). Social anxiety in anorexia and bulimia nervosa: The mediating role of shame. Clinical Psychology and Psychotherapy, 13, 12–19.
Kérdésed van? Hozzászólnál?
Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM
You must be logged in to post a comment.