„Az vagy amit megeszel“ – tartja a mondás. Lehet ezt úgy is értelmezni, hogy az étkezésünk sok mindenről árulkodik. Na de miről? Az evés alapvető része mindennapjainknak, amely sok örömet, meghitt perceket, minőségi időt adhat számunkra – de rosszabb esetben kínt, szenvedést, vagy bűntudatot is hozhat az életünkbe.

p7q36vpbfs8-thomas-schweighofer

Min múlik, hogy milyen szerepet és funkciót tölt be az életünkben az evés? Milyen lelki, és tudat alatt lappangó tényezők taszigálnak minket a hűtőszekrényig? Lehet, hogy valójában nem a testünk, hanem a lelkünk éhezik? Ha igen, akkor miért? És mire? Dr. Lukács Liza, Az éhes lélek gyógyítása című könyvét ajánljuk.

Étkezés – egyből a patológia?

Az étkezési zavarokkal kapcsolatban hajlamosak vagyunk egyből a legdurvább esetekre gondolni. Jönnek a sztereotipikus képek: megjelenik lelki szemeink előtt a kiálló bordáját takargató, tükör előtt álló anorexiás, a vécé felett görnyedő bulímiás, esetleg felsejlik a fantáziánkban egy legalább 150 kilós, a spájzban titokban evő magányos alak is.

És mi a helyzet azokkal, akiknél nem ilyen „súlyos“ a helyzet? Akik azt érzik, hogy valami nem stimmel, néha meggyűlik ugyan a bajuk az evéssel, de „ez manapság úgyis állandóan téma, szokássá vált ezen problémázni, mindenki csinálja, miért kellene ezzel foglalkozni“? Nos, azért, mert

könnyen lehet, hogy egy egyébként egészséges személy életében az evés valamilyen űrt vagy hiányt betöltő pótlékként funkcionál. Ennek fényében pedig felvetődik a kérdés, lehet-e a lelkünk éhes?

Ezt a kérdést Dr. Lukács Liza nemcsak felteszi, de meg is válaszolja nemrég megjelent, Az éhes lélek gyógyítása című könyvében.

A szerző arra biztat minket, hogy az evésre ne csak egyszerű biológiai szükségletként tekintsünk: a tanácsadó szakpszichológus szerint az evésre hiányzó pszichológiai funkciók pótlékaként is kell gondolnunk, ami egészen más megvilágításba helyezi az evéssel, főleg az életmódváltással és a fogyókúrával kapcsolatos eddigi ismereteinket.

rkikgpksi_g-jakob-owens

Vajon én is egy éhező lélek vagyok?

Előfordult már, hogy valamit nagyon el kellett volna intézned, meg kellett volna csinálnod, de helyette inkább bekaptál pár falatot? Történt már veled olyan, hogy egy nem annyira felhőtlen párkapcsolatodban, annak silánysága miatt evéssel próbáltad vigasztalni magad? Nem lehet, hogy ilyenkor a finom falatokkal együtt az érzéseidet, vágyaidat, gondolataidat is „lenyelted“?

A pszichológiai éhség nyolc fajtája – amikor az evésbe menekülünk

A könyvben nyolc olyan horgonypontot sorol fel a szerző, amely megkülönbözteti azokat a tipikus helyzeteket, amikor ki nem elégített igényeinket evéssel próbáljuk meg kompenzálni. (Természetesen a helyzet nem ennyire „képletszerű“. Ahogy azt a könyvben Lukács Liza részletesen ismerteti, számtalan tényező befolyásolja, hogy kit milyen lelki okok vezetnek el a hűtőszekrényig. Az alábbi felsorolás elsősorban viszonyítási- vagy kiindulópontként, nem pedig kőbe vésett szabályként értelmezendő! – a szerk.)

  1. Ingeréhség – a rutinszerű, szürke hétköznapok fénypontjaként megjelenő túlevés öröme.
  2. Kapcsolatéhség – amikor szeretnénk mások társaságát élvezni, mégis magányosan kuporgunk otthon – és eszünk.
  3. Elismeréséhség – amikor dicséret híján jutalmazzuk magunkat – egy kiadós evéssel.
  4. Szexuális éhség – amikor nem hiszünk saját szexuális vonzerőnkben, ezért az együttlét helyett inkább egy kiadós evést választunk esti programnak a párkapcsolatunkban.
  5. Strukturális éhség – amikor nem tudjuk beosztani az időnket, állandóan halogatjuk a teendőket, és a döntések meghozatala, valamint a felelősségvállalás helyett evésbe menekülünk.
  6. Cselekvési éhség – amikor unatkozunk, fásultnak és kiégettnek érezzük magunkat, de nem történik semmi – ha viszont eszünk egy jót, akkor az már valami!
  7. Produktivitási éhség – amikor hiányzik a kreativitás, az alkotás öröme az életünkből, és ezt egy finom étel elkészítésében és elfogyasztásában, vagy az evésben leljük csak meg.
  8. Szeretetéhség – amikor hiányzik az életünkből az alapvető figyelem, a tisztelet, a minőségi idő.. és pár falat segíthet feledtetni a szeretetlenségből fakadó rossz érzéseket.

omaz8npl-dc-xochi-romero

Miben segíthet a könyv?

Például könnyebben megérhetjük, hogy milyen esetekben, illetve miért fordulhat elő az evéssel történő „hiánypótlás“? Csak hogy néhányat említsünk:

  • nem megfelelő stresszkezelés,
  • alacsony szintű problémamegoldási készség,
  • a feszültséggel és frusztrációval való nehézkes megbirkózás,
  • a konfrontálódás hiánya,
  • negatív érzelmek megélésének és kifejezésének képtelensége,
  • az önkontroll funkciók gyengesége,
  • hiányzó önérvényesítés….

Ajánljuk a könyvet, ha:

  • Érdekel, hogy mi mindent fejezhetünk ki az evéssel, a testünkkel, a testsúlyunkkal.
  • Szeretnéd jobban megérteni saját étkezési szokásaidat, vagy megtudni, hogy az esti „kihagyhatatlan“ nasi mögött milyen elfojtott érzelmek rejtőznek.
  • Ha túlsúlyos vagy, de megannyi sikertelen diétán vagy már túl, és szeretnéd megtudni, hogy lehet másként közelíteni a plusz kilókhoz.
  • Ha egészséges testsúllyal rendelkezel, de a kitűzött és eltervezett életmódváltás sosem hozta el a várt eredményt és a tényleges változást.
  • Érdekel az önismeret, és nyitott vagy rá, hogy az evési szokásaidon keresztül többet tudj meg magadról. (A fejezetek végén gondosan összeválogatott segítő kérdések garantáltan gondolkodásra késztetnek és izgalmas válaszokat hozhatnak, amelyeken keresztül sok újdonságot tudhatsz meg magadról!)
  • Ha a családodban, környezetedben az étkezéssel kapcsolatos diszharmonikus működésre utaló jelet tapasztalsz, és szeretnél segíteni azáltal, hogy magad is közelebb kerülsz a témához.
  • Ha érdeklődsz a klinikai pszichológia, főleg az étkezési zavarok formái iránt (anorexia, bulemia, falásroham, kevert típusok), és erről egyszerre professzionális és a hétköznapokban is hasznosítható tudást szeretnél kapni.

Szakembereknek és a téma iránt érdeklődő laikusoknak is hasznos

Pszichológusként nagyon örülök neki, hogy elérhető lett Dr. Lukács Liza könyve, aminek köszönhetően az egyetemi szakirodalmakon felül mást is lehet ajánlani az étkezés pszichológiai vonatkozásairól érdeklődő embereknek.

A kötet további érdeme, hogy a szerző minden egyes részt a saját praxisából vett eseteken keresztül mutat be, ami – amellett, hogy élvezhetőbbé teszi ennek az itt-ott száraz témának a feldolgozását – közel hozza azt az olvasóhoz, legyen szó szakemberekről, vagy a téma iránt érdeklődő laikusokról.

Ráadásul a könyv olvasása közben garantált nem éhezünk meg, sőt.

Fotó: itt, itt és itt



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Zilahi Tímea

A tudomány és a modern kutatások rajongója. Imádja Pécset, a német nyelvet és kultúrát. Szeret utazni – arra, amerre a lába viszi. Dinamikus, pontos, rendszerető. Életében meghatározó választott sportága, a crossfit.

Pin It on Pinterest