“Menni vagy nem menni, ez itt a kérdés” – Hogyan döntsünk szülőként a nyaralásról?

Szerző: | 2020. 05. 26. |

Szülőként döntést hozni soha nem könnyű, de nem sokszor volt még annyira nehéz, mint amikor a mostani helyzetünkben felmerül a kérdés: mi legyen a nyaralással? A legtöbben egyetértenek abban, hogy ezután az embert (és türelmet) próbáló tavasz után nem szeretnék nyárra is “bezárni” a családot, a gyerekeket – de hogyan, hová érdemes elindulni? Milyen szempontokat mérlegeljünk a nyaralás tervezésekor, mi segíthet a döntésben? Milyen érzéseket tapasztalhatunk meg? És ami talán a legfontosabb: hogyan beszélgessünk minderről a gyerekekkel? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ szakértőnk segítségével.

Lassacskán ugyan, de újra kinyílik körülöttünk a világ, és ki-ki habitusának megfelelően igyekszik felfedezni, hogyan is alakulnak majd a mindennapok ebben a megváltozott helyzetben, az “új világban”. Az otthonmaradás után most egy új kérdés kerül reflektorfénybe a legtöbb család életében: menni, vagy nem menni? A döntés meghozásában szakértőnk szerint elsősorban a belső iránytűnk segíthet.

Belső iránytű

“Ahogy az elmúlt hónapok szempontjából is sokféle megélésünk lehet, a mostani óvatos nyitást is mindannyian más és más módon értékelhetjük” – mondja Szigeti Réka egészségfejlesztő szakpszichológus, a Sulinyugi szakmai vezetője.

“Az azonban már most látszik, hogy ebben az új világban más paradigmára lesz szükségünk, újfajta viselkedéseket kell kialakítanunk. Abban, hogy ehhez az új helyzethez rugalmasan, reziliensen tudjunk alkalmazkodni, nagyon hasznos segítség, ha a belső iránytűnk útmutatására támaszkodunk.”

De hogyan is működik ez tulajdonképpen? Szakértőnk szerint első lépésként azt kell feltérképeznünk, hol is helyezkedünk most el pontosan félelmeink és vágyaink koordináta-rendszerében.

Mitől félünk?

“Ebben az időszakban nagyon sok szorongást élhetünk meg. Az egyik legfontosabb tennivalónk az, hogy ezeket félelemmé formáljuk – ugyanis míg a szorongás jellemzően tárgy nélkül, bizonytalanul lebeg, a félelem kimondható, elemezhető dolog. Nézzük meg közelebbről, mitől is félünk pontosan a jelenlegi helyzetben – például a fertőzéstől, vagy attól, hogy a szeretteink megbetegszenek? Ha sikerül megfogalmaznunk, az adhat néhány objektív kapaszkodót ahhoz, mit tegyünk ezután” – javasolja Szigeti Réka, aki a napokban egy élő előadásban is beszélt a témáról.

Ha a családi nyaralást tervezzük, a szorongásaink, félelmeink terén megjelenhet az anyagiak miatti aggodalom is, így valószínűleg azt is sokan mérlegeljük most, hogyan érint(ett) minket ebből a szempontból a járványhelyzet. Emellett, ahogy szakértőnk is hangsúlyozza,

különösen fontos faktor lehet a döntésben a biztonság kérdése. Ha eddig jellemzően családtagoknál, esetleg apartmanokban töltöttük szívesen a nyári szabadságunkat, figyelembe kell vennünk azt is, hogy a szálláshely, ahová készülünk ellátogatni, mennyire felkészült a fertőtlenítés, a biztonsági intézkedések betartása szempontjából.

Mire vágyunk?

A következő lépés, amit érdemes megtennünk az, hogy megvizsgáljuk, mire vágyunk most valójában. Tegyük fel magunknak a kérdést, mi tenne most nekünk jót, milyen típusú pihenés esne a legjobban – és hogyan aránylik ez a félelmeinkhez.

“Ezt azért fontos megfogalmaznunk, mert így láthatjuk igazán, milyen irányban vagyunk nyitottak, milyen nyaralás az, aminek a kockázatok és az élmények mérlegének egyensúlyával jó szívvel nekivágunk” – mondja Szigeti Réka.

“A család többi tagja felé akkor érdemes kommunikálni, mit szeretnénk, ha úgy érezzük, bennünk már nagyjából kikristályosodott az a vízió, ami számunkra optimális.

Azért fontos előbb magunkban rendezni a vágyaink és a félelmeink mérlegét, mert így tudjuk igazán hatékonyan összecsiszolni a családtagjaink elképzeléseivel azt, amit mi szeretnénk” – teszi hozzá a szakértő.

Ne a gyereké legyen a felelősség!

A családi nyaralások megtervezésekor és szervezésekor az okozhatja a legnagyobb nehézséget, hogy összehangoljuk a családtagok sokszor nagyon is különböző igényeit. A mostani helyzetben gyakran kerül elő érvként, hogy elsősorban a gyerekek számítanak, “miattuk muszáj” – ám a szakértőnk szerint ezen a téren is fontos az óvatosság.

“Nagyon fontos, hogy ennek a döntésnek a súlyát ne terheljük a gyerekekre. Ne legyen az a narratíva, hogy ‘rendben, elmegyünk, ha annyira akarod’; ne menjünk bele abba a játszmába, hogy csak-a-gyerek-miatt csináljuk ezt az egészet. Ha közben mi is azt érezzük, hogy szükségünk lenne a pihenésre, új élményekre, akkor biztos, hogy magunk miatt is jólesne a nyaralás. Ez nem egy ‘zéró-összegű játék’, itt mindenki nyerhet egyszerre, sőt!”

– hívja fel rá a figyelmet Szigeti Réka.

“A felelősség azonban ebben a helyzetben is a felnőtteké. Az ideális természetesen az, ha a gyerekekkel közösen hozzuk meg a döntést arról, mikor, hová és hogyan menjünk nyaralni. Az elsődleges cél az, hogy úgy döntsünk, hogy közben mi sem válunk ‘mártírrá’, és olyan helyben és körülményekben állapodjunk meg, ahol mindannyian jól tudjuk érezni magunkat” – folytatja szakértőnk.

“Az is rendben van, ha nekünk valamihez egyáltalán nincs kedvünk – akkor azt ne csináljuk, keressünk tovább a lehetőségek között. És azt se felejtsük el, hogy ha a gyerekünk (vagy gyerekeink) meggyőznek minket közben, az nem azt jelenti, hogy valójában ők döntöttek, hanem azt, hogy az ő kéréseiket is figyelembe véve, de mi hoztuk meg a döntést.”

Belső origónk nyugalmában

A félelmeink és a vágyaink koordináta-rendszerének feltérképezése, és a családtagokkal való megbeszélés után már valószínűleg úgy érezzük, közelebb jutottunk ahhoz, hogy meghozhassuk a családi nyaralással kapcsolatos döntéseket. Az igazán jó választáshoz azonban szükségünk lehet még egy dologra: egy kis nyugalomra.

“Érdemes tudatosítani magunkban, hogy ez nem egy olyan döntés, amit ripsz-ropsz meghozunk, és azonnal bele is vágunk a megvalósításba. Ezért fontos, hogy mielőtt döntünk, a belső iránytűnk segítségével visszatérjünk a mi belső origónkhoz; hogy legyen egy kis nyugalom, amiben végiggondolhatjuk a lehetőségeinket” – mondja szakértőnk.

“Ezt a nyugalmat rengeteg módon megteremthetjük, hiszen mindenkinek más segíthet az elérésében: lehet relaxálni, meditálni, akár imádkozni is; de biztosan sokan vannak, akiknek az is elegendő, ha egy kis időre leülhetnek, elcsendesedhetnek, vagy éppen papírra vethetik a gondolataikat, pro és kontra érveiket. Ha pedig most valamiért egyik megoldás sem elérhető, régi-régi jótanács, de valóban jól működik: aludjunk rá egyet, hogy tiszta fejjel, nyugodtan hozhassunk döntést.”

A cikk megjelenését a Kolping Hotel családi élményközpontja támogatta.



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Szerző

Herendi Kata
Pszichológus, szakfordító. Szeret beszélni, de hallgatni, figyelni és írni még inkább. Imádja az állatokat, az őszt, az angol nyelvet. Két dolog nem létezik számára: túl hosszú séta, és túl sok könyv – ezekből sosem elég.

Pin It on Pinterest

Share This