Egy friss kutatás szerint különösen jót tehet a lelkünk egészségének, ha madárdaltól hangos környéken élünk.

Daniel T. C. Cox és társai, a tanulmány készítői arra hívják fel a figyelmet, hogy a különböző szorongásos zavarok, a stressz és a depresszió mind magasabb előfordulási aránya évről évre nagyobb problémát jelent.

Ha csupán a jelenség gazdasági oldalát nézzük, csak Európán belül 187, 4 milliárd euró költséget „termelnek” a mentális betegségek vonzatai (kezelések, betegszabadságok). Évente.

És ez a szám egyre csak nő.

Távol a természettől

A kutatók úgy vélik, a jelenség kialakulásában az is szerepet játszik, hogy egyre nagyobb teret hódít az urbánus életmód, ami szükségszerűen azzal jár, hogy nem csupán az emberi kapcsolatok lazulnak, hanem a természethez való kötődésünk is. A természet közelsége pedig bizonyítottan számos előnnyel jár mind a testi, mind a lelki egészségünkre nézve.

Cox és csapata ezért úgy vélte, érdemes megvizsgálni, lehet-e kapcsolat a szorongás és a depresszió gyakori előfordulása, valamint a természettől való távolodásunk között. Kutatásukban öt, eltérő jellegzetességekkel bíró lakóhelyet hasonlítottak össze az alapján, mennyire sűrűn fordulnak elő természetes növények és madarak az egyes környékeken.

Az összefüggés, amit találtak, egyértelműen pozitív volt:

azokon a helyeken, ahol több fa, virág és madár élt, jelentősen alacsonyabb volt a szorongásos zavarok, a stressz és a depresszió előfordulási aránya.

Olyannyira, hogy a természet jótékony hatásai képesek voltak ellensúlyozni a vizsgált alanyok életkorában, anyagi helyzetében fennálló különbségeket – tehát nem csupán azok voltak lelkileg egészségesebbek, akiknek nem kellett az anyagiak vagy az idősödés miatt aggódniuk.

De miért éppen a madarak?

A madarak azért kaptak kiemelt szerepet a vizsgálatban, mert a kutatók szerint ők a természet közelségének egyik legkönnyebben érzékelhető jelei, még a városiasabb területeken is. Az énekük hallgatása mellett már az, ha csak néhány percig figyeljük őket repülés közben, hasonló hatással van ránk, mint egy mindfulness meditáció.

Mielőtt azonban a „madaras” környékek lakói megnyugodva hátradőlnének, fontos még egy dologról szót ejteni. A vizsgálatban a szorongás és a depresszió előfordulási arányának 20-30% – os csökkenése azoknál volt a legkifejezettebb, akik szívesen töltötték az idejüket különböző szabadtéri tevékenységekkel, például sétával, kirándulással. Nem elég tehát, ha lehalkítjuk a tévét, hogy ne nyomja el a madárcsicsergést, a legtöbbet azzal tehetünk a mentális egészségünkért, ha testközelből tapasztaljuk meg azt. Egy közös szabadtéri program pedig a társas kapcsolatainkra is jó hatással lesz – így teljes a győzelem a szorongással és a stresszel szemben.

Érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikket? Ha igen, akkor iratkozz fel hírlevelünkre, így biztosan nem maradsz le a legizgalmasabb pszichológiai témájú hírekről, programokról és cikkekről.

Fotó: itt és itt

Szólj hozzá!
Herendi Kata

Herendi Kata

Pszichológus, szakfordító. Szeret beszélni, de hallgatni, figyelni és írni még inkább. Imádja az állatokat, az őszt, az angol nyelvet. Két dolog nem létezik számára: túl hosszú séta, és túl sok könyv – ezekből sosem elég.
Herendi Kata

Pin It on Pinterest