Ha jól indul a nap, jól is folytatódik – 4 tipp egy jól működő reggeli rutin kialakításához

Szerző: | 2020. 04. 10. |

Neked hogy indulnak a reggeleid? Kipihenten ébredsz, nyugodtan készülődsz az előtted álló napra, vagy éppen egy müzliszelettel a fogaid között rohangálsz fel-alá, és szitkozódva keresed a telefonod, majd öt perc múlva rájössz, hogy végig a kezedben volt? Ha az utóbbi, akkor érdemes lehet megfontolnod egy jól működő reggeli rutin kialakítását.

Az igazán hatékony munkanap, a jó teljesítmény, sőt, a testi, a lelki egészség és a napközbeni szorongás csökkentésének egyik alapvető összetevője – az elmúlt évek során mindezt, még ennél többet is olvashattunk a reggeli rutin fontosságáról. Talán már túlzásnak is tűnhet, a helyzet azonban az, hogy mindez – igaz.

Erős rajt

Egy jól működő reggeli rutin kicsit ahhoz hasonlóan működik, mint egy erős rajt a futóversenyen: jó eséllyel megalapozza azt, ahogy a napod további része alakul.

Valószínűleg te is megtapasztaltad már, hogy a fenti, müzliszelettel rohangálós változatból nem egy nyugodt, fókuszált munkanap (vagy éppen hétvégi pihenés) kerekedik majd, inkább az az alaphangulat kísér(t) majd estig, hogy folyton kapkodsz, mégsem éred utol magad soha.

Valószínűleg azt is elhatároztad már legalább egyszer, hogy mostantól fogva nem nyomod meg ötödször is a szundi-gombot az ébresztőn, nem rohanás közben veszed (és eszed) meg a meggyes-vaníliás párnát a pékségből, hanem egészséges ételekkel és szokásokkal indítod a napot. Mondd csak: sikerült?

Nem véletlenül rutin

A reggeli rutin sokunk életében olyan, mint az újévi fogadalmak: a nap nyugodt indítása legalább olyan csábítónak tűnik, mint végre megtanulni zongorázni, olaszul, vagy éppen tökéletesre “konmarizni” a lakásunkat. Az újévi fogadalmak többsége (egész pontosan 58%-a) azonban nem véletlenül bukik el már az első két hétben: többnyire olyan, a jelenlegi életvitelünkhöz és szokásrendszerünkhöz nem illeszkedő, nagy változásokra vágyunk általuk, amiket pillanatok alatt felőrölnek a hétköznapok.

A kulcsszó ugyanis a rutin.

Reggelente általában nem (bizony, még a kávé után sem) várhatunk magunktól tudatos, hosszú távú célok elérése érdekében hozott döntéseket; azaz hiába tudjuk, hogy a zabkása egészségesebb választás lenne reggelire, mint a péksüti, azt választjuk majd, amelyik könnyebben elérhető.

A megoldás tehát az, hogy olyan módon alakítjuk át a szokásainkat, hogy a legkönnyebben elérhető választás egyben a legegészségesebb is legyen. És ez bizony nem mindig könnyű.

Mennyire ismered magad?

Sok szakértő, aki a reggeli rutin hasznossága mellett érvel, azokat a lépéseket is taglalja, amelyeket okvetlenül be kell vezetnünk a sikeresség érdekében. Kevés azonban közülük, aki valóban figyelembe veszi azt az egyszerű tényt, hogy mindannyian különbözőek vagyunk.

Nem biztos, hogy a reggeli váltózuhany, a harminc perc jóga (vagy kardióedzés) és a kreatív ötletek papírra vetése mindenki számára fenntartható. Nem mindegy ugyanis, hogy hogy alszunk, mennyire kipihenten ébredünk – azok számára, akiknek a kávéfőző gombjának a megnyomásához is kellene egy kávé, nem lehetetlen, de valószínűtlen, hogy egy többórás reggeli rutin lesz a megfelelő.

Ha olyan reggeli rutin kialakítása a célunk, ami hosszú távon is fenntartható, és tényleg lehetővé teszi, hogy jól induljon a napunk, egészen az alapoknál kell kezdenünk: reálisan felmérni, mennyi idővel gazdálkodunk reggelente, és mi az, ami ebbe bele is fog férni.

Ez nem jelenti azt, hogy a kevés idő miatt rosszabb vagy egészségtelen szokásokat kell kialakítanunk. Inkább azt, hogy rugalmasnak kell lennünk, és nyitottnak maradnunk a változásra.

Ebben segít az alábbi 4 pont, amikből kiindulva olyan reggeli rutint alakíthatsz ki, ami valóban illeszkedik hozzád, és lehetővé teszi, hogy megtapasztald a nyugodt reggel előnyeit:

1. Legyen benne valami finom!

Nem muszáj feltétlenül úgy reggelizned, “mint egy király” (különösen, ha időd sincs rá), az azonban fontos, hogy a nap kezdetén ellásd a szervezetedet azokkal az értékes tápanyagokkal, amelyekre szüksége van. Ehhez ideális választás, ha gyümölcsöket, zöldségeket fogyasztasz, amikből igazán színes, változatos reggeliket állíthatsz össze. Egy finom smoothie például önmagában is felfrissít, és segít, hogy jól induljon a nap, de tökéletes könnyebb kiegészítőként is egy fehérjegazdag reggeli, vagy egy zabkása mellé.

Próbáld meg megtalálni, mi az, ami egészséges, szívesen fogyasztod, és jól is esik ébredés után! Jeffrey Davis kreativitásszakértő szerint az, ha olyasmit eszünk vagy iszunk reggelente, ami igazán egészséges és finom, az nem csak a hangulatunknak és az általános közérzetünknek tesz jót, hanem hatalmas motiváló erővel bír abban is, hogy a jövőben is fenntartsuk a reggeli rutinunkat.

2. Mozdulj!

Ha szívesen edzel reggelente, és a napi beosztásod is engedi, hogy beiktass valamilyen testmozgást a reggeledbe, tedd meg bátran! De ha nem, akkor sincs baj: a mozgás bármilyen formája megteszi ébredés után, akár az is, hogy nyújtózkodsz egy alaposat még az ágyban fekve.

Pár percnyi nyújtás, légzőgyakorlat, egy kis torna – lehetőségekből nincs hiány, a lényeg, hogy a mozgás valamilyen formában a reggeli rutin része legyen. KÍsérletezz bátran, nézd meg, mi az, ami beválik, és szívesen csinálod!

3. Készülj fel a reggelre – előző este!

Ha van olyan, amiben minden szakértő egyetért, az az, hogy az igazán jó reggeli rutin titka a reggelt megelőző estében rejlik. Nem kell nagy dolgokra gondolnod: már néhány, lefekvés előtt beiktatott apróság is elég ahhoz, hogy megkönnyítse a következő nap indulását. Bekészítheted a kávédat, összeválogathatod a reggelid hozzávalóit, akár a másnapi ruháidat is, de már az is sokat segít, ha egy helyen vár mindaz, amire az induláshoz szükséged van (táska, kulcs stb.).

Az esti rutin abban is segíthet, hogy időben lefekhess, és nyugodtabban aludj éjjel – ez szintén olyasmi, aminek a pozitív hatásait reggel is érezni fogod.

4. Hangolódj rá a napra!

Ha kedved-időd engedi, írhatsz listát, átnézheted a naptáradat, de ha sietsz, akár zuhanyozás, fogmosás közben is készülhetsz az előtted álló napra. A lényeg, hogy valamilyen formában merülj el kicsit abban, mi vár rád, nem csak a munka, de a szabadidő tekintetében is. Gondold végig a terveidet – ez segít majd, hogy a napod ne rohanással és halogatással teljen, hanem úgy érezd, felkészülten vágsz bele a feladataidba.

És hogy mi történik, ha “megcsúszol”, ha elalszol, ha elfogy a zabpehely? Semmi. A reggeli rutin egy tekintetben szerencsére nem hasonlít az újévi fogadalmakhoz: nem kell egy egész évet várni, hogy alakíts rajta, vagy újra kezdd az egészet, ha úgy érzed, nem múködik. Az új esély minden reggel elérkezik, amikor felébredsz.



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Szerző

Herendi Kata
Pszichológus, szakfordító. Szeret beszélni, de hallgatni, figyelni és írni még inkább. Imádja az állatokat, az őszt, az angol nyelvet. Két dolog nem létezik számára: túl hosszú séta, és túl sok könyv – ezekből sosem elég.

Pin It on Pinterest

Share This