A tikkasztó hőségben sokan választják a vízpartot: ha már ott vagyunk, akkor miért ne úsznánk egy jót? Elvégre ennek a rendkívül egészséges mozgásformának a jótékony hatásai a test mellett a léleknek egyaránt kedveznek. Mindez kiegészülve egy kellemes napfürdővel… Ennél kellemesebb kombinációt nem is tudnánk elképzelni egy forró nyári hétvégére. De miért is olyan jó úszni?

uszas1

Az elme a vízben

Sajnos az úszás pszichés hatásait – szemben annak egészségügyi hozadékaival – kevesebbszer vizsgálták, de az eddigi eredmények mindenképp biztatóak.

Egy, a Psyhosomatic Medicine folyóiratban megjelent tanulmány szerint

az úszóknál ritkábban fordul elő depresszió, ami talán annak is köszönhető, hogy pozitívan befolyásolja a hangulatot, illetve csökkenti a szorongást és a feszültséget. Röviden: az úszás jó kedvre derít és megnyugtat. Ráadásul érdemes megemlíteni, hogy a kutatók terápiás hatékonyságát tekintve a futáséhoz hasonló eredményeket kaptak – ami azért elég erős érv amellett, hogy ezt a mozgásformát válaszd.

uszas

Ússz az egészségért!

Az úszás a lelki tényezők mellett, a testünkre is hatással van: ez a hatékony „kilóolvasztó” mozgásforma, egy óra alatt akár 500 kalóriát is elégethet. Ami ennél is jobb, hogy mindeközben még akkor is csak minimális esélyed van a sérülésre, ha minden nap magadra öltöd az úszódresszed (leszámítva a csúszásveszélyt). Ezt az Indiana University Úszástudományi Tanácsadó Központjának vezetője, Dr. Joel Stager is megerősítette, hozzátéve, hogy „ugyanez sokkal kevésbé mondható el a futásról, vagy a testépítésről.

Mindenkinek jó. De tényleg!

Ráadásul ez az állítás nemcsak akkor igaz, ha majd’ kicsattansz az egészségtől. Olyan alacsony intenzitású mozgásformáról beszélünk, amit bármilyen korú, súlyú embernek ajánlhatunk, sőt, a mozgásszervi panaszokkal (legyen szó ízületet, izmot, vagy épp a csontvázat érintő problémáról) küzdők is bátran elkezdhetik. Az úszás például segít az ízületek stabilizálódásában, és hatékony módja az ízületi gyulladás enyhítésének is.

Az úszás a kismamákra nézve is pozitív hatásokkal jár. A The Unviersity of Maryland egy tanulmánya szerint az úszás elősegíti a méh ideális vérellátását, nem fenyeget a kimelegedés veszélyével és semmilyen káros hatással nem bír a magzatra nézve. Ugyanez a tanulmány arra is felhívja a figyelmet, hogy az aerob sportok, mint az úszás, a vércukorszint szabályozásában is fontos szerepet játszhatnak, így II-s típusú cukorbetegség esetén is ajánlott a csobbanás.

uszas3

Az asztmásoknak is jó hírünk van: az úszás nem csak, hogy kisebb valószínűséggel vezet asztmarohamhoz, mint a szárazföldi aerob sportok, de csökkenti is a rohamok előfordulásának valószínűségét. Bár a pontos mechanizmus még nem ismert, de a fenti állítást a McMaster Unviersity-n végzett kutatás eredményei is megerősítik. Mint ahogy utalnak rá, a tünetek enyhülésében valószínűleg közrejátszik, hogy a belélegzett levegő nedvességtartalma magasabb a megszokottnál. Az úszásnál az asztmásoknak ugyanakkor fontos figyelembe venniük, hogy a víz klórtartalma irritálhatja a légutakat, illetve, hogy az úgynevezett búvárreflex hatására inkább a paraszimpatikus rendszer hatása érvényesül (ami többek között lelassult a szívveréssel, illetve a vér a végtagok felől a szív és az agy felé áramlásával jár), ami akár a légutak beszűküléséhez is vezethet.

via: MedicalDaily

Fotó: stocksnap.io



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Szabó Anna

Idegtudomány szakirányon végzett, de tanulmányaiba egy nagyobb csipet pszichológia és mozgástudomány is vegyült. Jelenleg doktori tanulmányait folytatja Franciaországban, szabadidejét futással (sokszor a határidők elől is), túrázással, írással és társasjátékokkal tölti.

Pin It on Pinterest