November utolsó péntekje a kereskedelem fekete napja, amikor üzletek százai várnak minket „kihagyhatatlan akciókkal”. Azt azonban kevesen tudják, hogy az idén második éve Magyarországon is megrendezett Black Friday mellett ezen a napon tartják itthon immár tizenkettedik éve a Nemzetközi Ne Vásárolj Semmit! Napot is. Miként hatnak ránk ezek az ellentmondásos üzenetek? És mit váltanak ki a kényszeres vásárlókból? Biztos, hogy csak a média tehető felelőssé azért, hogy az egyre több vásárlásfüggő (ismertebb nevén shopalcoholic) ember járkál közöttünk? Egyáltalán kit nevezhetünk függőnek, mikortól érdemes odafigyelni, és miként segíthetünk a boltkóros szeretteinknek, ismerőseinknek?
Az elmúlt 12 évben összesen nem kapott akkora visszhangot a Ne Vásárolj Semmit! Nap üzenete, mint az idén második éve megrendezett Black Friday akcióhulláma. Míg előbbi a tudatos vásárlásra hívja fel a figyelmünket, utóbbi a kihagyhatatlan akciókkal és a vásárlásra buzdító üzenetekkel bombáz minket.
Spóroltam, tehát elégedett vagyok
A Black Friday egy pozitív lehetőség ígéretével kecsegtet – elvégre ki nem szeret olcsón vásárolni? Akár szükség van a megvásárolt termékre, akár nincs, a vásárló úgy érzi, sok pénzt spórolhat meg egy akciós terméken, ez pedig elégedettséggel tölti el.
Ezzel szemben a Ne Vásárolj Semmit! kezdeményezés hallatán sokkal inkább azt érezhetjük, hogy a szabadságunkban akarnak korlátozni, ami nagyobb eséllyel vált ki ellenállást belőlünk. Ez sok esetben megnyilvánulhat a korlátozás előtti időszak rohamszerű vásárlásában. (Gondoljunk csak a vasárnapi zárva tartások idején egy szombati bevásárlásra…)
Mit váltanak ki mindezek egy vásárlásfüggőből?
Legyen szó az év legnagyobb akciójáról, vagy a szabadságunk korlátozásának érzéséből fakadó dacról, mind a két esetben a legfontosabb motivációnk a félelem: Nehogy lemaradjak valamiről!
Ez az érzés mindenki számára ismerős lehet, a vásárlásfüggőkre azonban fokozottan rátelepszik ez a félelem. Gondoljunk bele, mit érez egy drogfüggő, ha egy napig nem jut hozzá a megfelelő napi adagjához? Ugyanígy elvonási tüneteket élhetnek meg a vásárlásfüggők is, ha nem vehetik meg a legújabb vágyott terméket azonnal.
Egy boltkóros naplója
Ki ne ismerné a sört, ami azt hirdeti, hogy „Ami belül van, az számít igazán!” vagy a kozmetikai cég sokat hallott mondatát: „Mert megérdemlem!” A fogyasztói társadalom marketingüzenetei úgy hatnak a gondolatainkra, vásárlási szokásainkra, hogy közben azt észre sem vesszük.
A minket körülvevő óriásplakátok, kirakatok és reklámok mind úgy hatnak ránk, hogy ha nem veszünk meg egy bizonyos terméket, akkor kevesebbnek érezzük magunkat.
Ez a manipulatív nyomás Amerikában például még azzal is kiegészül, hogy a termékeket csak nagy kiszerelésben lehet megvásárolni, szinte kizárólag hipermarketekben. A hitelkártyák egyre nagyobb térhódításával pedig már itthon is egyre nagyobb teret nyer a mértéktelen vásárlás lehetősége – osztotta meg velünk a hazai, illetve amerikai vásárlási szokásokról szerzett tapasztalatait Dr. Kun Bernadette, az ELTE Pszichológia és Addigtológia Tanszékének pszichológusa.
A hitelkártya tesz függővé?
Azért mert tele van otthon a bárszekrény, még nem leszünk alkoholisták. Ugyanígy, a gazdagság vagy a hitelkártya, sem tesz bennünket kényszeres vásárlóvá. Sőt, a szegényebb réteg körében nagyobb valószínűséggel találkozhatunk ezzel a jelenséggel – mondta Dr. Kun Bernadette. Hozzátette:
a vásárlásfüggőség nem pénz- hanem sokkal inkább lelki kérdés: ezeknél az embereknél ugyanis az érzelem feldolgozásának mechanizmusa szenved zavart.
A legtöbb esetben a vásárlásfüggőknek nincs egy kialakult sémájuk a felmerülő problémák megoldására, amit az önbizalomhiány, a testképzavar, a depresszió és az önértékelési problémák tovább fokozhatnak – mutatott rá a vásárlásfüggők viselkedése mögött húzódó lelki folyamatokra Dr. Kun Bernadette.
Újabb és újabb rohamok
Ha bármilyen problémával találjuk szembe magunkat, például a munkahelyünkön, igyekszünk a lehető leghamarabb megoldást találni a konfliktusainkra, a frusztrációnk enyhítésére. Egy vásárlásfüggő számára a legtöbb esetben egy új cipő, ruha vagy ékszer hozza meg ezt az enyhülést.
A ruhaüzletekben az alacsony önértékeléssel küzdő személy fontosnak érezheti magát, hiszen az eladók rá és az igényeire figyelnek, és sok esetben elismerést is kap a felpróbált ruhák miatt. Mindez pedig kiegészül azzal, hogy egy új holmi megszerzése után felfokozott örömöt érez, ami abban a pillanatban az alapproblémát is elfeledteti – mondta el Dr. Kun Bernadette, aki szerint ez
a boldogság csak átmeneti lehet, hiszen a boltok bezárnak, a pénz pedig elfogyhat.
A vásárlásfüggő a pozitív ingerek megszűnésével szembesül a vásárlási roham következményeivel, amitől bűntudatot érez, ami kiegészül az eredeti konfliktus újra felszínre kerülő frusztrációjával. Ezt a felfokozott negatív érzelmi hullámot ismét enyhíteni szeretné, de mivel más megoldási stratégiát nem ismer, egy újabb vásárlási roham pillanatnyi enyhülést hozó mámorában keresi a megnyugvást – teszi hozzá szakértőnk.
Hogyan lehet erről lejönni?
A többi függőséget okozó szerhez, illetve viselkedéshez hasonlóan a kényszeres vásárlók esetében sem lehet minden esetre érvényes szabályt felállítani arra vonatkozóan, hogy mikortól számít valaki függőnek. Az élet különböző területein fellépő viselkedésváltozás – növekvő munkahelyi gondok, hazudozás, lopás – azonban mindenképpen figyelmeztető jel lehet a környezet számára.
Dr. Kun Bernadette szerint a pénz látványos fogyása objektív tényezőként a függőket és környezetüket egyaránt figyelmezteti a probléma meglétére. Szakértőnk hozzátette:
mint a legtöbb addikció esetében, a vásárlásfüggőségben is szakember adhatja a legtöbb segítséget.
A pszichológus, a pszichiáter vagy az addiktológus a függő viselkedés kezelése mellett, a probléma gyökerében, az önbizalomhiány illetve az önértékelési- és testképzavar leküzdésében is segítséget nyújthatnak. A hozzátartozók szerepe azonban nélkülözhetetlen a sikeres kezelésben, hogy támogassák hozzátartozójukat a fejlődés útján.
Kérdésed van? Hozzászólnál?
Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM
You must be logged in to post a comment.