Segítség, a szerettem depressziós! – 4 segítő gondolat, ha segíteni szeretnél

Szerző: | 2016. 10. 25. |

A depresszió világszerte 350 millió ember mindennapjait nehezíti meg. Egy 2010-es felmérés szerint Magyarországon a lakosság 38%-át érinti valamilyen mentális betegség, melyek közül a leggyakoribb a depresszió. A számokból is kirajzolódik, hogy komoly, sokakat érintő pszichológiai jelenséggel, rendellenességgel van dolgunk, amellyel a hétköznapok során is gyakran találkozunk. De vajon fel vagyunk erre készülve? Mit tegyünk, ha egy szerettünk vagy barátunk depressziós lesz? Egyáltalán, hogy lehet megkülönböztetni, az „igazi” depressziót az átmeneti rosszkedvtől? Hogyan tudunk segíteni?

girl-1098612_1920

Depresszió

A depresszió a leggyakoribb hangulatzavar. Több okra visszavezethető, és többféle megnyilvánulási formája is van, de a köztudatba leginkább az unipoláris és bipoláris depresszió került be. Előbbinél csak depresszív epizódok, míg utóbbinál mániás epizódok is előfordulnak. A depressziós epizód legalább két hétig tart. Ebben az időszakban a leggyakrabban előforduló tünetek közé tartozik a

  • lehangoltság,
  • alvászavar,
  • koncentrációzavar,
  • étvágyzavar,
  • öngyilkossággal kapcsolatos visszatérő gondolatok,
  • fáradtság, fásultság,
  • motiválatlanság,
  • reménytelenség.

Az egész betegséget a motivációk, cselekvések gátlása jellemzi. Fontos kiemelni, hogy depressziósnak érezni magunkat, vagyis szomorúnak, lehangoltnak lenni nem egyenlő azzal, hogy depressziósak vagyunk. Előbbi a körülmények megváltozásával egyszer csak megszűnik, míg utóbbi nem tűnik el csak azért, mert azt akarjuk. Mit tehetünk, ha a fenti tünetek közül többet is felfedezünk egy szerettünk vagy közeli barátunk viselkedésén?

  1. Segíts, hogy segíthessenek!

Az amerikai National Institute of Mental Health kutatásai szerint

a mentális panaszokkal együtt élő embereknek átlagosan több mint tíz évébe kerül, hogy professzionális segítséget kérjenek. Pedig a kezelések és gyógymódok nagyon hatásosak: a gyógyszerek és a különféle terápiák segítségével hatékonyan kezelhető a depresszió.

Számos módszer áll a szakemberek rendelkezésére, amelyek közül – a páciens beleegyezésével és vele közösen – kiválaszthatják az adott, sajátos és egyéni hangulatzavarhoz leginkább illeszkedő metódust.

A könyvek is tudják gyógyítani a lelkünket. Olvasd el a biblioterápia módszeréről szóló cikkünket is!

Tehát ha úgy érzed, a szerettednek valamilyen depresszióhoz köthető problémája van, akkor nagyon óvatosan (!) érdemes arra bátorítani, hogy nézzen utána a lehetőségeknek: keressen terapeutákat, olvasson utána a témának. Akár fel is ajánlhatod, hogy keresel néhány, a közelben elérhető, jó referenciákkal rendelkező szakembert. Ha erre van nyitottság, akkor érdemes listát készíteni azokról a kérdésekről, amelyekre mindenképpen választ szeretnétek kapni, vagy amelyeken szeretne a depressziótól szenvedő személy változtatni.

Ezek az első lépések áthághatatlan akadályoknak tűnhetnek, így hatalmas terhet veszel le a vállukról.

depressed-man

  1. Információ, információ, információ!

A depressziós személyek sokszor bűnösnek érzik magukat, szégyellik a kialakult állapotukat. Mutass rá, hogy a depresszió ugyanúgy egy egészségi állapot, mint az asztma vagy a cukorbetegség. Egyáltalán nem gyengeség vagy személyiségvonás. Hangsúlyozd, hogy ezen ugyanúgy nem szabad átsiklani, mint egy csonttörés vagy bármilyen más, orvosi beavatkozást igénylő betegség fölött.

Ahogy a csontnak is idő és kezelés kell, hogy beforrjon, úgy a depresszió sem tűnik el egyik pillanatról a másikra mindenféle erőfeszítés nélkül.

  1. Ne becsüld alá a problémáját!

Ha sosem voltál depressziós, akkor ne mondj olyanokat, hogy „Tudom, miről beszélsz, én is éreztem hasonlót” vagy „A múltkor én is nagyon szomorú voltam, pont, mint te.” Ne hasonlítsd a helyzetét ahhoz, mint amikor a te hangulatod rossz volt! A kettő nem ugyanaz. Azzal, hogy a hagyományos és normális szomorúsághoz hasonlítjuk az általa tapasztalt érzéseket, bűntudatot ébreszthetünk benne. Szégyelli magát, hogy ő nem tud megbirkózni, szenved ettől a kvázi normálisnak beállított állapottól.

stocksnap_bg7czq5jrn

  1. Tüntesd el a stigmákat!

Már az is segíthet, ha nyíltan beszélgettek a depresszióról. Kutatások azt mutatják, hogy ha rákérdezünk az öngyilkos gondolatokra vagy jelenlétükre, azzal ténylegesen csökkentjük a megvalósulásuk valószínűségét.

A mentális zavarokkal kapcsolatos nyílt és nyitott beszélgetések segítenek abban, hogy eltűnjenek az ezzel kapcsolatos stigmák, társadalmi megbélyegzettség érzései.

Így az emberek könnyebben keresnek fel szakembereket. És minél több ember szánja rá magát a kezelésre, annál több adata lesz a kutatóknak, és annál többet fogunk tudni a depresszióról is, hogy a jövőben még jobban megérthessük és kezelhessük.

A motiválatlanság egyik erőteljes jelzője lehet, ha mindig mindent halogatunk. Erről szóló cikkünket itt olvashatod.

Minden nehéznek tűnik

A depresszió valódi betegség. Tudod, hogy enned kellene, hogy fel kellene kelni az ágyból, válaszolni az üzenetekre… De minden nehéznek tűnik, egyszerűen képtelennek érzed magad már arra is, hogy gondolkodj vagy koncentrálj bármire. Egy idő után eljutsz arra a pontra, hogy élni is túl nehéz.

A fentiek miatt is fontos tudatosítani, hogy van segítség! A depressziósoknak igenis szüksége van segítségre, nem ők tehetnek a zavarukról.

Az első lépések a legnehezebbek számukra a gyógyulás felé, így a közeli barátok ilyenkor tehetnek a legtöbbet. Segíts, hogy segíthessenek!

Fotó: itt, itt és itt



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Szerző

Márki Anett Neszta
És ezt olvastad már?

Pin It on Pinterest

Share This