Füst Milán hét évig dolgozott A feleségem története című regényén, amelyet Enyedi Ildikó álmodott vászonra. A Testről és lélekről Aranymedve-díjas rendezője hét leckében meséli el Störr kapitány bolyongásának történetét. A tegnap óta a hazai mozikban is vetített film szövetében egyszerre lüktetnek súlyos lételméleti és az emberi kapcsolatok kifürkészhetetlenségét érintő kérdések. Aki nem bánja, hogy a mozijegy mellé jó adag gondolkodnivalót is kap, azoknak mindenképpen jó szívvel ajánljuk ezt a grandiózus alkotást – és persze az annak alapjául szolgáló regényt.
Nem véletlenül használtam a bevezetőben a „vászonra álmodta” kifejezést. Egyrészt, mint tudható, Enyedi Ildikó már nagyon-nagyon régóta, több évtizede tervezi a Nobel-díjra is jelölt Füst Milán 14 nyelvre lefordított regényének megfilmesítését. Azt gondolom, nem csak az író életművét tisztelő, és az előtt méltó módon tisztelgő rendező örülhet annak, hogy ez a nagyszabású vállalás álomból valósággá válhatott.
Helytálló a vászonra álmodta kifejezés azért is, mert az egész film hangulata kicsit álomszerű: a sok elmosódó és visszatükröződő kép – akárcsak Störr kapitány háborgó lelke – a valóság és képzelet határán imbolyog.
Hónapról hónapra egy-egy őszinte és tartalmas beszélgetés keretében foglalkozunk a párkapcsolatok „sötét oldalával”. Fontos témákat és csodálatos szakértőket hozunk nektek – ahogy azt tőlünk megszokhattátok, szívvel-lélekkel.
Amikor – a történet elején – ez a háborgás gyomorproblémák formájában fizikai síkon is figyelmet követel magának, a holland hajóskapitány, Störr Jakab, szakácsa tanácsára úgy dönt, megnősül. Elhatározását tettek követik. Amikor a barátjával közli, hogy nősülni készül, de még nem tudja, kit vesz el, hirtelen ötlettől vezérelve fogadást kötnek: a férfi feleségül veszi az első nőt, aki belép a kávézó ajtaján. Ez az a pillanat, amikor Störr kapitány életében megjelenik Lizzy, a bohém ötletre kapható francia szépség. Titokzatos, szabad, okos és törékeny alkat (legalábbis a filmben), főleg a két méter magas hajóskapitányhoz képest. Ám a lassú észjárású, és az érzelmek világában meglehetősen tapasztalatlan férfi tekintélyt parancsoló külseje legalább ennyire törékeny belsőt takar. Miközben a kapitány a tengert átszelő teherhajó első embereként kellő határozottsággal, ugyanakkor tökéletes nyugalommal dől bele a folyamatos kitettségbe és bizonytalanságba, ugyanezt a szeretetkapcsolataiban már képtelen megtenni. „Ez Störr kapitány világa, az ő rendszere. Egy egyszerű, de megbízható szerszámkészlet az élethez, ami szuperül működik a tengeren, egy teherhajón. De kétségbeejtően nem működik a szárazföldön, abban a komplex helyzetben, amit egy másik emberi lény jelent” – fogalmaz a filmet rendező Enyedi Ildikó ebben az interjúban. Störr kapitány szárazföldi bolyongásaival együtt járó szenvedéseinek legfőbb oka, hogy nem lehet kapitány a saját életében. Azért nem, mert ez egész egyszerűen lehetetlen: egy szeretetkapcsolatban nem lehet a másikat ide-oda kormányozni, vezényszavakkal irányítani vagy megparancsolni neki, hogy mikor mit tegyen. Addig nem tud megtörténni az, amiről Enyedi Ildikó ebben a podcast-ban olyan gyönyörűen beszél. Két ember kapcsolata csak akkor lehet áramló és örömteli, ha nem akar senki senkit irányítani, ha a tánc egyszerűen és magától értődően megtörténik. És ami ezt lehetővé teszi, az ugyanaz a valami, ami által hozzáférhetünk egy kapcsolat mélyebb rétegeihez. Ezt a valamit bizalomnak hívják, és sajnos nem mindenkinek jutott egyforma adag belőle… Ebből következően az élettel, és a kapcsolódással, a sebezhetőség lehetőségével együtt járó bizonytalanságot nem egyformán viseljük. Störr kapitány történetesen elég rosszul viseli: és a bizalom hiányát folyamatos gyanakvással, félelemmel és állandó gyanakvással kompenzálja. Hiába predesztinálná őt boldogságra, hogy rátalált Lizzy-re, a szabad és titokzatos nővel való kapcsolat inkább szenvedést hoz az életébe. „…a bánat árkokat váj ám az emberi szívben, s ezek aztán megkövetelik a magukét, s meg akarnak telni megint. A bánatot követelik. S így nem találja némely ember a nyugságát soha többé, és semmiben a világon” – kesereg Störr kapitány a regény egy pontján. De vajon milyen titokzatos erő vájja ezeket az árkokat? És min múlik, hogy valakiből a „nyugságát” sehol nem lelő, vagy épp ellenkezőleg, a szívében békével élő ember válik? Störr kapitány rengeteg szenvedés árán, és sajnos túl későn kerül közel a válaszokhoz. Az élet tengerén hajózva egyre mélyebbre néz, és a feleségével való kapcsolatán keresztül ért meg egyre többet magáról, a világról, az emberi kapcsolatok természetéről – és arról, hogy mindez nem egyenlő a saját valóságával. Mert miből is áll össze a valóságunk? Az emberi kapcsolatokból, az azok során szerzett impulzusokból, és az érzésekből, amelyeket mindezek keltenek bennünk. A saját valóságunk nem feleltethető meg a világ törvényszerűségeinek, de meglepően sok hasonlóságot mutat azzal a képpel, amit az emberi kapcsolataink tükröznek vissza. Azt, hogy a kapcsolatainkban veszedelmes mélységet, a tükörsima felszínt, vagy éppen a lehetőséget adó perspektívát látunk, soktényezős kérdés, de sajnos létezik olyan konstelláció, hogy ezek a tényezők ahhoz a következtetéshez sodornak minket, hogy valahogy nem érezzük otthon magunkat a saját valóságunkban. Ugyanúgy, ahogy egy hajóskapitány sem érzi magát otthon a szárazföldön… „Az ember legyen könnyű és tárgytalan, súlytalan legyen az ember, s akit a legjobban szeret, az iránt a leginkább” – olvasható a regényben. Ezt a súlytalanságot tanítja a maga kacér és titokzatos módján Lizzy az emberi kapcsolatok útvesztőjében bukdácsoló Störr kapitánynak, aki minden keserűsége ellenére azért igyekszik jó tanítvány lenni. De – ahogy az sajnos gyakran megtörténik – azokat a bizonyos bánat által vájt árkokat sehogyan sem tudja betemetni a boldogság ígéretét hozó kapcsolat: a zsigeri bizalmatlanság folyamatosan táplálja a félelmet, ami aztán szervező erővé és önbeteljesítő jóslattá válik. Szerintem azt a valamit, ami ezekbe az ördögi gondolati spirálokba, a sötétebbnél sötétebb szcenáriók és tévképzetek gondolati csapdáiba, és az őrület határára kergeti Störr kapitányt, bizonytalan kötődésnek hívják. „…soha nem voltam én még olyan közel ahhoz, hogy változtassak az életemen, mint éppen akkor és ott, a kocsma előtti sötétben. Mert azon ritka pillanatok egyike volt: – nem volt énbennem többé semmi kétely. Mert magamtól csak annyit kérdeztem: – miből állsz? Nem az a napjaid értelme, hogy erről a gyerekről ábrándozol? De még ezt se lehetett. Még álmodozni sem. Mert ha csak egy pillanatig mertem is reménykedni valamiben, egy nagyobb erő visszalökött. S ugyanazon pocsolya kellős közepébe, könyörtelenül”. Néha egészen apró, nüansznyi dolgok képesek visszalökni az ingatag bizalmi rendszerrel együtt élő embereket a mélybe, aminek a hatására a gondolatok úgy indulnak meg a bánat felé, mint a hegy tetejéről a lavina – vagy, ahogy Störr kapitány fejében a tévképzetek. A könyv és film összevetése kapcsán talán a leginkább szembetűnő, hogy mennyi érzelem és lobogó indulat bújuk meg a merev és kifejezéstelen vonások mögött. Mennyi meddő tépelődés, kétségbeesett vágyakozás és zsigeri félelem lüktet Störr kapitány szívében! Miközben belül szinte kettéhasad a fájdalomtól, ebből kívülről (a legtöbbször) semmi nem látszik. De attól, hogy csendben szenved, ez a keserű fájdalom mérgezi őt, Lizzy-t, és a kapcsolatukat is. „Mert visszaélés van itt az ember lelkével, amely adatott néki, mert becsapták itt és hitegették, ígértek neki mindenfélét. Hogy is kell ezt kifejezni? A léte fontosságát, sőt, az örökkévalóság igényét hordja magában, s mi a sorsa? Félelem és futás, az életveszély rémülete s a lét első percétől fogva – meg lehet ezt érteni valakinek? Hogy ezt a kölcsönkapott kis tüzet állandóan a kialvás fenyegesse? Egyszóval, a lélek számára felfoghatatlan ez a világ, ide akarok én kilyukadni, hogy nem ez a hazája, mert más van itt, mint amit ő várt és akart… Márpedig, ha az embernek idegen, akkor ki számára való? S mi dolgom nékem avval, ha egy magasabbrendű értelemnek ez netán szórakozás is, ha netán öröme telik is az én életem hiábavaló küzdelmeiben?” – fakad ki a regény egy pontján, hogy aztán megértsen valami nagyon fontosat a felesége mindent átható szemének tükrében. A feleségem története valójában Störr kapitány fejlődéstörténete, aki ezen a tükrön keresztül néz rá a saját életére. Enyedi Ildikónak köszönhetően ezeken a szemeken, és Störr kapitány történetén (és az ő tanulságain) keresztül mi is ránézhetünk, és reflektálhatunk a saját életünkre, a saját kapcsolatainkra, még az előtt, hogy késő lenne. A feleségem története című filmet a legelső kritikák az „unalmas” és a „vontatott” jelzővel illették. Az talán már az eddigiekből is kiderült, hogy ezzel nem értek egyet: az a film, ami két és fél óra alatt bejárja az utat az állati ösztönöktől a lélek rezdüléséig, a lángoló szerelemtől a gyűlöletig, a lázadástól a sztoikus nyugalomig, a mélységtől a magasságig, a gazdagságtól a nélkülözésig, az összetartozástól a magányig – és vissza, szerintem minden, csak nem vontatott. De ez persze nézőpont kérdése. Mindenesetre szerintem ez a film olyan, mint az óceán: mély, áramló, grandiózus. Látni kell. Jó szívvel ajánlom. Hónapról hónapra egy-egy őszinte és tartalmas beszélgetés keretében foglalkozunk a párkapcsolatok „sötét oldalával”. Fontos témákat és csodálatos szakértőket hozunk nektek – ahogy azt tőlünk megszokhattátok, szívvel-lélekkel.2024. szeptember 26. – Geist Klára: Féltékenység a párkapcsolatban
Törékeny lélek
Bizalom nélkül táncolni…
Amíg a másik szabadsága feszültséget kelt bennem, nem lehetek szabad.
Störr kapitány azért szenved, mert fáj neki közel lenni.
Bánat által vájt árkok
Éppen ezért ez a történet (számomra legalábbis) nem a féltékenységről vagy a szerelemről szól, hanem arról, hogy milyen keserves munkával és szenvedéssel járó folyamat megtanulni hinni abban, hogy az emberi kapcsolatok nem veszélyesek. Van, akinek ez magától értődő, és vannak a Störr kapitányok, akik ezzel a teherhajó méretű rakománnyal élik az életüket – és ahogy az a regény soraiból is kiderül, ezt a rakományt nem olyan egyszerű lerakni.
Störr kapitány tragédiája, hogy mire reflektálni kezd a lélek törvényszerűségeire, és meglátja, hogy minél görcsösebben ragaszkodik a kontrollhoz, minél tovább táplálja a félelmeit, annál fojtogatóbb lesz önmaga és a másik számára is a létezés, addigra már késő. Azzal tölti az életét, hogy igazodási pontokat, valamiféle rendszert, struktúrát vagy törvényszerűséget találjon ott, ahol talán nincs semmi. Sokáig, fájdalmasan sokáig ragaszkodik a fájdalmához.
„…mert micsoda megkönnyebbülés megszabadulni attól, amit igaznak hisz az ember, s méghozzá, ha mindvégig életben akarja tartani magában.”
„Epilógus”
2024. szeptember 26. – Geist Klára: Féltékenység a párkapcsolatban
Kérdésed van? Hozzászólnál?
Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!
Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink
támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket!
MEGNÉZEM
You must be logged in to post a comment.