Agyra nem lehet gyúrni – futás közben viszont új neuronok termelődnek

Szerző: | 2016. 03. 13. |

Tavasszal a természettel együtt, mi is szeretnénk egy kicsit újjászületni… Az évnek ebben a szakaszában (is, megint) elhatározzuk, hogy elkezdünk sportolni. Az, hogy mi alapján választunk mozgásformát, sokszor ízlés, temperamentum kérdése. De lenne itt még egy fontos szempont, amit talán érdemes mérlegelni: vannak ugyanis bizonyos sportok, amelyek az izmaink mellett, az idegsejtjeink számát is gyarapítják, javítva ezzel a kognitív teljesítményünket. És vannak, amelyek kevésbé… Ha nemcsak testileg, hanem mentálisan is szükséged van a felfrissülésre, akkor érdemes tovább olvasnod.

Már egy korábbi cikkünkben is írtunk arról, hogy a mítosz, miszerint az agyban nem generálódnak új idegsejteket, hanem csak pusztulnak, megdőlni látszik: a legújabb kutatási eredmények szerint a hippocampusnak nevezett területen (amely főleg a memóriafunkciókban, illetve az érzelmek és a hangulat meghatározásában tölt be fontos szerepet) naponta mintegy 700 új neuron is születhet.

Futás VS TRX

Ennek kapcsán fontos tudni: az, hogy mennyi új neuron termelődik az agyunkban, nagyban függ étkezési- és sportolási szokásainktól is. Ezzel eddig is tisztában voltak a téma szakértői, de

egy február végén megjelent, friss kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy konkrétan milyen típusú mozgásforma támogatja leginkább az új idegsejtek születését, fokozva ezzel kognitív teljesítményünket.

A kutatók előtt az már ismert volt, hogy az aerob mozgásformák, mint a futás, egyértelműen pozitív hatással vannak a hippocampusban zajló neurogenezisre, ahogyan több más kognitív funkcióra is. Azt azonban korábban nem vizsgálták, hogy a nagy intenzitású, úgynevezett anaerob intervallum tréning (amilyen például a mostanában egyre divatosabb TRX edzés) és az anaerob erőnléti edzés, (vagyis a már említett súlyzózás) hasonló hatással vannak-e a kognitív teljesítményünkre.

kon1

Kognitív teljesítmény

Vagyis nem a mi teljesítményünkre, hanem ebben az esetben, azoknak a patkányoknak a teljesítményére, akiken elvégezték a kísérletet.

A februárban publikált eredmények alapján a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a neuronok számának növelése szempontjából leginkább az olyan aerob, hosszabb időn keresztül végzett edzésformák a leghatékonyabbak, mint a futás. Ezzel szemben az erőnléti edzés – hiába jár nagyfokú izomtömeg-növekedéssel – nincs ilyen hatással a kognitív teljesítményünket is befolyásoló folyamatra, azaz nem javul tőle a memóriánk, vagy a koncentrációnk.

És mindebből mire lehet következtetni? Azok, akik konditeremi gépek segítségével gyarapítják izmaikat, vagyis „gyúrni járnak” egyáltalán nem buták – de az eredmények alapján nagyon úgy tűnik, az idegsejtjeik száma sem gyarapodik. Ellentétben azokkal, akik a futást részesítik előnyben, ha sportolásról van szó. (Rengeteg, a futáshoz hasonló mozgásforma létezik: ilyen például a tánc, a jóga, vagy az úszás. Ezek jótékony hatásairól, korábbi cikkeinkben is olvashattok – a szerk.)

futas_1

Persze ezek csak feltételezések, ahhoz, hogy ezt nagyobb biztonsággal állíthassuk, a fenti eredményeket fontos lenne embereknél is megvizsgálni. A futás rengeteg kognitív funkcióra (memória, tanulás, stb.) gyakorolt bizonyítottan pozitív hatása után nem lenne meglepő, ha a neuronok képződését is a listához vehetnénk néhány éven belül.

Via: PSYBLOG; The Journal of Physiologi

Fotó forrás: itt, itt és itt



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Szerző

Szabó Anna
Idegtudomány szakirányon végzett, de tanulmányaiba egy nagyobb csipet pszichológia és mozgástudomány is vegyült. Jelenleg doktori tanulmányait folytatja Franciaországban, szabadidejét futással (sokszor a határidők elől is), túrázással, írással és társasjátékokkal tölti.

Pin It on Pinterest

Share This