Nem tudom, másnak mit jelent, agyamnak térképek e lapok – avagy az e-könyv és a nyomtatott kötetek örök viszálya

Szerző: | 2021. 04. 01. | Social&Smart | Olvasási idő: 11 perc

Hetekig elmerengős, szívbemarkoló dráma vagy könnyed, kikapcsolós ponyva? A rongyosra lapozott kedvenc, vagy egy új, nyomdaillatú kötet? Önismereti (naná) vagy történelmi? Egy biztos: sokszor azt is sok idő eldönteni, hogy a végeláthatatlan ezt is el kéne olvasni listáról mibe is fogjunk végre tényleg bele. Manapság ráadásul azt is végig kell gondolni, hogyan szeretnénk olvasni. Kezünkbe vennénk, lapozgatnánk a kötetet, vagy az e-könyv mellé tesszük le a voksunkat? Noha a felmérések alapján egyelőre az előbbi emelkedik ki győztesen a párharcból, a digitális formátum térnyerése is tagadhatatlan. De vajon valóban ugyanúgy olvassuk-e a két verziót? Milyen alkalmazkodást jelent agyunk számára az e-könyvek forradalma, és miként változtatja meg olvasási szokásainkat?

e-könyv

A tinta harca a pixelekkel

„Csak megnyitom a telefonomon, és már olvasom is. Nem kell a táskámban kotorászni a buszon, nem lesz szamárfüles sem, csak görgetem a szöveget, több ezer oldal, és mindez alig pár száz gramm súlyt képvisel… Persze, hiányzik az a mágikus illategyveleg, ami a könyvek sajátja… De legalább védjük a fákat! Igaz, egy monitor előtt töltött nap után már nem kívánja a szemem a képernyőt…” Többnyire valahogy így oszcillál a véleményem a nyomtatott és az e-könyv közti mérlegelésben, és gyanítom, nem vagyok ezzel egyedül. És, noha egyre több kutatási eredmény utal arra, hogy a két felület közötti különbség olvasási sebesség vagy épp szövegértés tekintetében elenyésző, agyi feldolgozás szempontjából korántsem tehetünk egyenlőségjelet a két formátum közé.

Erre egyre több példát láthatunk a közösségi médiafelületekre feltöltött videókon, ahol a legfiatalabb, gyakorlatilag tableten nevelkedő generáció tipegő tagjai próbálják megfejteni, miért nem lehet ráközelíteni a nyomtatott magazin lapjaira vagy épp lefelé görgetni a szöveget.

Az idősebb tapasztaltabb generáció ennek az éremnek a másik oldalával találkozik gyakrabban: a képernyő egyes kísérletek és fogyasztói felmérések szerint nehezen pótol bizonyos ingereket (tapintás, illat), amit a hagyományos könyvektől megszoktunk, ami sokakat elbátortalaníthat az e-könyvektől. Egyes kutatások valóban kidomborítják, hogy az e-bookkal szembeni kritikus attitűd odáig vezet, hogy tudatosan vagy sem, de sokan kevésbé tanulásbarát hozzáállással látnak neki az e-könyvek átnyálazásának (már ha használhatjuk ezt a kifejezést ebben az esetben), mint a nyomtatott szövegeknek.

A lap-lankán innen, a borító-rengetegen túl – avagy a nyomtatott könyv tájrajza

Ráadásul úgy fest, a leginkább zavaró tényező az e-book esetében a nyomtatott könyv nyújtotta szabad navigálás lehetőségének hiánya. A sokszor kétségbeesett fel-s-alá görgetés a keresett szövegrész megtalálására nemcsak frusztráló, de valóban befolyásolja a szöveg sikeres megértését. Ráadásul nem csak arról van szó, hogy sok idő visszakeresni egy adott bekezdést. Az, hogy miként emlékszünk az olvasott szöveg részleteire, valamelyest függ a könyv nyújtotta térbeliségtől, amely egyfajta domborzatot és tájképet kölcsönöz a kötetnek. S hogy mit is értünk nyomtatott szöveg által kijelölt domborzat alatt a Kéktúra térképen túl?

Ahhoz, hogy ezt megértsük, fontos emlékeztetni magunkat, hogy agyunk olvasás közben először magukat a betűket dolgozza fel, azaz a szöveg fizikai mivoltát érzékeli. A jelentés-társítás, az absztrakció egy időrendileg később bekövetkező mozzanat.

De a betűk és szavak feldolgozásának e lépésein túl agyunk a szöveg tájrajzát is elraktározza. Azaz az egyes gondolatok, történések fizikai elhelyezkedését a köteten belül, ahhoz hasonlóan, ahogy egy utazás során megragadnak bennünk a kiemelkedő mozzanatok.

Emlékszünk a benzinkútra, ahol megálltunk félúton, hogy feltöltsük a koffein-raktárakat. Rémlik, hogy körülbelül az út háromnegyedénél jártunk, mikor kollektíven felhördültünk egy szerencsétlenül járt rókatetem látványán, és körülbelül három percre voltunk a céltól, mikor egy jobbról előző autós ránk hozta a frászt. Ami a szöveget illeti, hasonlóképp raktározzuk el a cselekmény történéseit is. Emlékszünk rá, hogy a kedvenc szereplőnk a könyv utolsó negyedében egy, a jobb alsó sarokban megbújó bekezdésben lett egyetlen mondattal semmissé (saját tapasztalat). Hasonlóképpen, a vizsgán ülve tudjuk, hogy az információ, amire a feladat megoldásához emlékeznünk kellene, de sehogy sem sikerül, a jegyzetünk 10. oldalán, bal oldalt felül, narancssárga kijelölő-filccel volt kiemelve (szintén megtörtént eset).

Ebben a fajta navigálásban a könyv nyilvánvaló előnyt élvez a digitális verzióval szemben. A lapok, a borító egyértelműen behatárolják a szöveget, segítenek térben elhelyezni azt. Látjuk, hol kezdődik, s hol ér véget egy oldal. Érzékeljük az épp olvasott lap elhelyezkedését a könyv egészén belül. Az e-könyvek esetében ennek a fizikai valóságnak egy jelentős részét elveszítjük: noha a keresés funkcióval gyorsan meg tudunk találni egyes részeket, sokkal nehezebb egészében látni a szöveget a nagy görgetésben.

Ráadásul megesik, hogy egy adott oldalra visszalapoznánk, hogy felfrissítsük emlékezetünket egy cselekményszál kapcsán, vagy újraéljük kedvenc részünket – vagy csak kedvet kapunk a még hátralévő fejezetekbe bele-beleolvasni. Az e-könyvek esetében ezt a nehézkes navigálás miatt kevésbé vagyunk hajlamosak megtenni. „Az implicit érzékelése annak, hogy fizikai értelemben hol járunk épp egy könyv olvasásában, fontosabbnak bizonyult, mint gondoltuk” – erősíti meg Dr. Abigail Sellen, a Microsoft Research Cambridge in England kutatója. Ahogy azt Dr. Sellen hangsúlyozza, ez is olyasvalami, aminek a fontosságára – mint oly sok másra – akkor döbbenünk rá, ha hirtelen eltűnik.

E-könyv: hozzáállás kérdése?

Eleinte több tanulmány sugallta, hogy a digitális olvasás rontja a szövegértést, és nem csak a nyomtatott kötetekhez szokott generációk körében. Az egyik esetben norvég kutatók azt találták, hogy azok a diákok, akik képernyőn olvasták az értelmezendő szöveget, rosszabbul teljesítettek, mint a nyomtatott formával dolgozó társaik. A kutatást vezető Anne Mangen is a navigálás nehézségére hivatkozott, mikor az eltérésekre próbált magyarázatot találni. Míg a papír-formátumot könnyedén forgatták a diákok, hogy visszakeressenek bizonyos részleteket, a pdf-et görgető társaik ezen a ponton gyakorta elakadtak. Több, hasonló eredménnyel záruló kutatás emellett felvetette, hogy az e-book olvasása mentálisan (és vizuálisan) megterhelőbb, fárasztóbb. Noha az e-ink (azaz elektronikus tinta) technológiának hála az e-book olvasók kímélik a szemet, a tableten, okostelefonon, vagy számítógépen olvasott szövegnél ez már kevésbé mondható el.

Ugyanakkor

a legújabb eredmények – melyek nem tagadják a fenti érvek létjogosultságát – egy harmadik magyarázattal is szolgálnak: az olvasók hozzáállásával. Igaz, ami igaz, ha online olvasgatunk (például ezt a cikket), felmérések is alátámasztják, hogy hajlamosak vagyunk levágni a szöveget: át-átugrunk szavakat, sorokat, előreszaladunk a szövegben a minket leginkább érdeklő kulcsszavak után kutatva.

Ez a fajta olvasásmód nyilván nem támogatja a szöveg egészének értelmezését vagy épp a lényeg megragadását. Pont, ahogy a túrákon is a legtutibb levágásokból lesznek a legnagyobb eltévedések (mondanom sem kell, szintén saját tapasztalat…)

A hozzáállás fontosságát támasztja alá az a tanulmány is, amelyben a fent idézett kísérletet ismételték meg, ezúttal szigorú időkorlátot szabva mindkét csoportnak – gyakorlatilag kötelezve a nyomtatott verzióval dolgozó diákokat is egy felületesebb olvasásmódra. Ebben az esetben hirtelen eltűntek a két csoport (e-book és nyomtatott szöveg) közötti szövegértési különbségek. Mintha az e-bookon dolgozók korábban sem (csak) a navigálási nehézségek vagy épp a mentális leterheltség miatt teljesítettek volna rosszabbul, egyszerűen csak kevésbé vették komolyan a feladatot és felületesen olvasták a szöveget.

Enyém-e az e-könyv?

Lehet, hogy a ma még mérhető különbségek is eltűnnek majd idővel. A gyerekek, akik az újságra is próbálnak ránagyítani az elhíresült Youtube-videókon, valószínűleg már nem fognak szkeptikusan tekinteni az e-bookra, és pont olyan komolyan veszik a képernyő előtt végzett vizsgát, mint a papír fölött izzadósat.

Ami pedig a szamárfülön és jegyzetekkel teleírt margókon felnőtt nemzedékeket illeti, a fent említett Dr. Sellen szerint az e-könyvekkel szembeni szkeptikus hozzáállásuk egyik oka, hogy az olvasók egyelőre nem érzik sajátjuknak az e-könyveket. „Úgy gondolkodnak róluk, mint amiket használnak, nem, mint valamit, amit birtokolnak”állítja. Való igaz, a Dr. Sellen, által végzett felmérések szerint sokan, ha lenyűgözi őket egy megvásárolt e-könyv, megveszik a nyomtatott verziót is. Ugyanakkor, ahogy emlékeztet rá, ez hasonló ahhoz, amit annak idején a zeneiparban tapasztalhattunk. A kezdeti szkepticizmus a lemezeket, majd később a CD-ket váltó online zene-tárakkal szemben fokozatosan csillapodott. Sőt, ma már talán a legavíttabb lemez-pártiak is örömöt lelnek saját online gyűjteményük rendezgetésében, lejátszási listák összeállításában.

Ráadásul ne feledkezzünk meg róla, hogy a technológia folyamatosan fejlődik. Ahogy az e-ink is nagyot lendített az e-könyvek népszerűségén, a fejlesztés alatt álló újítások, amelyek egyre közelebb próbálják hozni a valós, nyomtatott könyv élményét. Például valósághűbb lapozással, vagy épp egy olyan kezelőfelülettel, ahol jobban érzékeljük, hol járunk fizikailag a könyvben – még elhozhatják az e-könyvek igazi forradalmát.

Ha engem kérdeztek, ezek mellé a fejlesztések mellé én már csak a könyv-illatot árasztó beépített alkatrészt szeretnék az e-könyv olvasókba, hogy teljesnek érezzem az olvasási élményt.

Via: Scientific American

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!

SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szerző

Szabó Anna
Idegtudomány szakirányon végzett, de tanulmányaiba egy nagyobb csipet pszichológia és mozgástudomány is vegyült. Jelenleg doktori tanulmányait folytatja Franciaországban, szabadidejét futással (sokszor a határidők elől is), túrázással, írással és társasjátékokkal tölti.

Pin It on Pinterest

Share This