“Holnaptól minden másként lesz!” – A sikeres életmódváltás pszichológiája

Szerző: | 2021. 04. 06. |

Ki ne határozta volna már el (ezredszer is), hogy holnaptól aztán tényleg minden másként lesz? Az életmódváltás jegyében kitűzött céljaink – azaz a kiegyensúlyozott étkezés, testmozgás, egészséges szokások kialakítása – „receptje” tulajdonképpen egyszerű. A megvalósítás azonban már korántsem az. De milyen okok állhatnak a hátterében annak, hogy rendre kudarcba fulladnak a próbálkozásaink, és mit tehetünk annak érdekében, hogy elkerüljük ezt?

életmódváltás

Az életmódváltás, ahogy a neve is sejteti, egy rendkívül összetett, számos tényezővel bíró folyamat. Bár gyakran hajlamosak vagyunk rá úgy gondolni, mint egyetlen nagy döntésre, a valóságban inkább sok kis elhatározásból áll. Ha elindulunk az életmódváltás útján, az azt jelenti, hogy a jövőben minden választással járó helyzetben a céljainknak megfelelő opció mellett kell elköteleződnünk. Az elhatározás nagy pillanatában pedig ez sokszor egyszerűnek tűnik, ám valójában egyáltalán nem az.

Az életmódváltás buktatói

A kisebb-nagyobb kudarcok valószínűleg mindenki számára ismerősek, aki megpróbálta már elhatározni, hogy egészségesebben fog élni. Előfordul, hogy a fáradtság jegyében akár napokig, hetekig is halogatjuk az edzést. De az is megtörténhet, hogy hiába tűztük ki célul, hogy korábban fekszünk le és többet alszunk, mégis vöröslő szemmel indítunk el éjfélkor egy újabb részt a sorozatunkból.

Az életmódváltás során a legtöbbünk számára az egészséges(ebb) étkezés jelenti a legnagyobb kihívást. Az evéshez ugyanis több döntési helyzet kapcsolódik a mindennapjaink során, mint az edzéshez vagy az alváshoz.

Legalább napi három, de akár öt vagy hat alkalommal is a hosszú távú, elsősorban jövőbeli előnyöket tartogató céljaink mellett kell döntenünk, ráadásul gyakran sokkal egyszerűbb és csábítóbbnak tűnő lehetőségekkel szemben. Jóval nehezebb – pláne éhesen – kitartani, és elkészíteni ebédre a tervezett egészséges fogást, ha tudjuk, hogy percek alatt beszerezhetünk valami kalóriadúsat.

Ezek olyan döntési helyzetek, amelyeket a „nagy elhatározás” pillanatában nem mindig látunk előre, ám a jelek szerint ha így is lenne, sem feltétlenül tudnánk felkészülni rájuk. Shahram Heshmat, a University of Illinois professzora nemcsak azt gyűjtötte össze írásában, hogy mely helyzetek vezetnek a leggyakrabban az életmódváltás kudarcához, de arra is megkísérelt magyarázatot adni, hogy miért. Az általa felsorolt helyzetek szépen rávilágítanak arra, miért is olyan nehéz az életmódváltás mellett elköteleződni:

1. Ha most jó, kit érdekel a majd?

A legtöbb rossz szokásunk vagy egészségtelen döntésünk következményei nem azonnal érzékelhetőek, legfeljebb valamikor a jövő egy pontján jelentkeznek majd.  A jelenben azonban nemcsak csábítóbbak ezek a döntések (mint például elhalasztani az edzést egy kis sorozatmaraton kedvéért), hanem sokszor sajnos nagyon finomak is (különösen, ha süti formájában öltenek testet).

2. „Csak ne ma…”

Még ha nagyon erős is az elhatározásunk arra nézve, hogy most aztán tényleg változtatunk, könnyű beleesni a „ma még biztos nem fog menni, de majd holnaptól” csapdájába. A legtöbbször azonban, amikor elérkezik az a bizonyos holnap, valójában ugyanazoknak az érzéseknek a fogságában találjuk magunkat („jaj, csak ne ma, olyan nehéz napom volt…”), és zökkenünk vissza szinte észrevétlenül a megszokott ösvényre.

3. Vajon mit érzek majd a jövőben?

Biztosan te is hallottál már arról, miért nem érdemes éhesen bevásárolni indulni. Korgó gyomorral a boltok polcai között kóvályogva ugyanis nagyobb az esély arra, hogy sokkal több, ráadásul jóval kalóriadúsabb ételt pakolunk a kosarunkba. Ennek az az oka, hogy hajlamosak vagyunk a jelenbeli érzéseinket a jövőre is kivetíteni, azaz azt feltételezni, hogy órák múlva is ugyanolyan éhesek leszünk, mint az üzletben.

A valóságban azonban az esetek döntő többségében az történik, hogy miután hazaérve jóllaktunk, egy csinos kupac rágcsálnivaló néz még velünk farkasszemet, amit később némi bűntudattal körítve tüntetünk majd el, hiszen ha nem éhesen indultunk volna útnak, valószínűleg soha nem is vettük volna meg őket.

Ugyanez fordítva is igaz: hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a jelenben olykor könnyebb lehet nemet mondani egy-egy gazdagabb fogásra, és azt képzelni, hogy ez a jövőben is ugyanilyen könnyen megy majd. Holott rengeteg olyan pillanat adódhat később, amikor mindennél jobban vágyunk valami gyors/nagyon cukros/nagyon zsíros ételre.

4. Vándorló figyelem és emlékezet

Heshmat szerint kulcsfontosságú, hogy a kitűzött céljainkra akkor is emlékezzünk és képesek legyünk fókuszálni, amikor eljön „az igazság pillanata”. Például ha az a szándékunk, hogy egészségesebb ételeket szerezzünk be, nem szabad szem elől tévesztenünk ezt a célt. Még akkor sem, ha rengeteg más inger próbálja elterelni a figyelmünket vásárlás közben. Ha elkalandozunk, az könnyen utat nyithat a kudarc irányába.

5. Negatív hatások

A negatív érzelmek, a rossz hangulat, a nehéz időszakok mind-mind olyan dolgok, amelyek alaposan próbára tehetik az önkontrollunkat. Az érzelmi stressz hatására ugyanis hajlamosak lehetünk halogatni mindent, ami nagyobb erőfeszítést igényelne; vagy a hosszabb távú céljaink helyett arra koncentrálni, hogy azonnal enyhítsük a feszültséget.

Döntések, döntések

Ahogy a fentiekből is látszik, az életmódváltás során számos olyan akadályba ütközhetünk, ami „megtorpedózza” a korábbi elhatározásunkat, és megnehezíti, hogy az egészségesebb opciók mellett dönthessünk. A kudarcokból, illetve a hátterükben meghúzódó folyamatokból azonban rengeteget tanulhatunk. Minél inkább tisztában vagyunk ugyanis az életmódváltást megnehezítő külső-belső hatásokkal, annál felkészültebben vághatunk neki a céljaink elérésének – ezúttal tényleg.

Az egyik legfontosabb tanulság, amit a buktatók révén levonhatunk az, hogy érdemes minél jobban megkönnyíteni a dolgunkat a jövőbeli döntései helyzetekre nézve. Azaz: annyira előre tervezni, amennyire csak lehet, és minél kevesebb teret engedni annak, hogy a jelenben egyszerűbbnek vagy csábítóbbnak tűnő opciók felülírják a majdani előnyöket.

Ha az életmódváltás jegyében az egészségesebb étkezésre fókuszálnál, hasznos lehet, ha előre bevásárolsz, vagy ha teheted, akár egy-egy hétre előre házhoz is rendelheted az egészséges fogásokat. A legelszántabb életmódváltókkal is megesik, hogy nincs idejük főzni, kifogynak a hozzávalókból, vagy egyszerűen túl fáradtak ahhoz, hogy kitalálják, mi legyen a következő fogás – és általában ezek azok a pontok, ahol a gondosan eltervezett rendszerünk felborul. Érdemes elébe menni a kihívásoknak, és megkönnyíteni a dolgunkat annak érdekében, hogy jó döntéseket hozhassunk.

Ha nagyobb léptékű életmódváltás mellett döntesz, amely az életed több területét is érinti (mint például a testmozgás, vagy a pihenés), a gondos tervezés mellett az alábbi lépések lehetnek a segítségedre:

  • Reális és részletes célok kitűzése

Már az életmódváltás tervezése során fontos figyelni arra, hogy olyan célokat tűzzünk ki, amelyek mellett tényleg el is tudunk köteleződni. Hiába határozzuk el, hogy mostantól minden este pontban hatkor edzünk, ha soha nem végzünk a munkával fél nyolc előtt. Érdemes részletesen, és annak figyelembe vételével megfogalmazni magunknak a céljainkat, hogy milyen az aktuális életmódunk és körülményeink.

  • Egyszerre egy változás felé haladni, kis lépésekben

Az életmódváltás gondolata sokszor egyfajta abszolút kategóriaként él bennünk. Úgy érezzük, csak akkor az „igazi”, ha az életünk minden területén egyetlen nagy lendülettel, egyszerre nyomjuk meg a STOP gombot, és kezdünk újra, egészségesebb alapokon építkezni.

Egy ekkora léptékű változás azonban már az első lépéseknél túlságosan megterhelő lehet, hiszen túl sok fronton kellene a korábbi szokásainkkal leszámolva teljesen új, de számunkra fenntartható célokért tennünk nap nap után. Jobb, ha ehelyett kis lépésekben haladunk, egyszerre egy-egy területre fókuszálunk. Csak akkor lépjünk tovább a következőre, ha az új, egészségesebb rutinjaink már jól működnek a mindennapok során.

  • Legyen egy „barátod”!

Az életmódváltás során az egyik legnagyobb segítséget az úgynevezett társas támasz jelentheti. Lehet a támaszunk egy barát, kolléga vagy ismerős, csapattárs, akivel közösen dolgozunk a céljainkért; de erőt meríthetünk a környezetünk támogatásából is. Sőt, akár szakember segítségét is kérhetjük az életmódváltás lépéseihez, aki szintén megerősíthet minket abban, hogy jó irányba haladunk.

A tervezés, és a döntések megkönnyítése mellett nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a kudarcaink nem csak élénkebben maradnak meg az emlékezetünkben, de a hatásukra különösen hajlamossá válhatunk „most már úgyis mindegy, majd holnaptól” alapon egymás után több kedvezőtlen döntést hozni. Ezért is olyan fontos, hogy ilyenkor se tévesszük szem elől a céljainkat, és tudatosak maradjunk azokkal a folyamatokkal kapcsolatban, amelyek miatt akadályba ütköztünk az életmódváltás során. Nem könnyű olyan döntéseket hoznunk a jelenben, amelyeknek az előnyeit gyakran csak a jövőben tapasztalhatjuk majd meg igazán. Annyi azonban bizonyos, hogy az egyik legjobb befektetésünk lehet életünk során, ha megtesszük.

Szerző

Herendi Kata
Pszichológus, szakfordító. Szeret beszélni, de hallgatni, figyelni és írni még inkább. Imádja az állatokat, az őszt, az angol nyelvet. Két dolog nem létezik számára: túl hosszú séta, és túl sok könyv – ezekből sosem elég.

Pin It on Pinterest

Share This