Úgy tűnik ma már a dohányzás, a nassolás és az alkohol mellett a Facebookról is le kell(ene) szokni. A rossz hír, hogy a legfrissebb kutatások alapján ez egyáltalán nem egyszerű feladat: arról, hogy mennyire nem az, sokat elárul például az a tény, hogy egyes vizsgálatok szerint könnyebb leszokni a dohányzásról, mint a Facebookról. És ez még csak a kezdet…
Üdvözlünk a Facebookon!
A Facebook a világ legnépszerűbb közösségi oldala, melynek 1,59 milliárd aktív felhasználója van szerte a világon. Egy 2015-ös reprezentatív felmérés szerint a magyarországi felhasználók egy átlagos hétköznapon 86 percet töltenek az oldalon. A Facebook-használat életünk több terültén is fontos szerepet tölthet be: nem csak kommunikálunk egymással, hanem informálódunk és szórakozunk is.
A Facebook már nem csak egy közösségi oldal, inkább egy komoly kulturális jelenség, melyből filmek, könyvek készülnek, vizsgálatok alapját vagy eszközét képezi több tudományterületen.
Nem meglepő, hogy már a pszichológusok figyelmét is felkeltette a közösségi médiával kapcsolatos viselkedés, számos kutatást végeztek ezzel kapcsolatban az elmúlt években.
Profilkép
A Facebookon általában megkülönböztetjük a heavy, a medium és a light (azaz a „nehéz-, a közép- és a könnyűsúlyú”) felhasználókat, a használat gyakorisága és intenzitása szerint. A heavy facebookozók körében a nők Magyarországon felülreprezentáltak, ahogy az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak is. A kevésbé intenzív, vagyis a light felhasználók többségében férfiak, felsőfokú végzettséggel rendelkeznek és 30 év felettiek.
A felhasználók nagyobb részen nők (76 %), a férfiak kevesebben vannak (66%).
Függőség: igen vagy nem?
Elsőre nem is gondolnánk, hogy mennyire behálózta a hétköznapjainkat Zuckerberg találmánya, de arról, hogy milyen mértékben meghatározza a mindennapjainkat ez a platform, sokat elárul, egy korábbi vizsgálat, amely szerint
könnyebb leszokni a dohányzásról, mint a Facebookról.
Olyankor döbbenhetünk rá, hogy mennyire nélkülözhetetlen vagy éppen nélkülözhető a közösségi média, ha pihentetjük kicsit online aktivitásunkat, akár egy digitális detox során.
Nem véletlen, hogy az internetfüggőség keretein belül a kutatókat elkezdte érdekelni a Facebook-addikció is. Felmerülhet a kérdés: mikortól számítunk Facebook-függőnek? Ennek megállapítására kidolgoztak egy Bergen Facebook Függőség Skálát, mely az alábbi pontokból áll:
- Sok időt töltesz azzal, hogy a Facebookra gondolsz, vagy tervezgeted a használatát.
- Késztetést érzel, hogy egyre többet és többet használd a Facebookot.
- Arra használod a Facebookot, hogy megfeledkezz a személyes problémáidról.
- Próbáltad visszafogni a Facebookozást, sikertelenül.
- Nyugtalan leszel, ha eltiltanak a Facebooktól.
- Olyan sokat Facebookozol, hogy az negatívan befolyásol a munkádban vagy a tanulmányaidban.
Ha a 6 tételből legalább 4-re az a válaszunk, hogy gyakran, vagy nagyon gyakran, az jelentheti azt, hogy függőségről beszélünk.
Andreassen és kollégái, akik a skálát készítették úgy gondolják, hogy ez a jelenség a fiatalokat és nőket veszélyezteti inkább. Gyakoribb olyan személyek körében, akiknek alacsony az önértékelése, és/vagy bizonytalanok a társas helyzetekben.
Mi jár a fejedben?
Azt már több helyről hallhattuk, hogy a közösségi média hatással van testképünkre, olyan új jelenségek is köthetők hozzá, mint FOMO. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy
a túlzott Facebook-használat hasonló agyi jelenségeket produkál, mint a kokainhasználat.
Egy kérdőíves módszerrel kombinált MRI vizsgálat során a kutatók azt találták, hogy a heavy felhasználók, akárcsak a kokainfüggők, gyorsabban reagáltak a Facebookkal kapcsolatos ingeranyagokra, mint semleges ingerekre, illetve a hibás reakciók száma is túlsúlyban volt. A kutatók a fentieket a közlekedésre vonatkoztatva úgy találták, hogy ezek a személyek a forgalomban gyorsabban reagálnak a bejövő üzenet hangjára, mint például egy eléjük lépő gyalogosra.
Mi történik ilyenkor az agyban?
Az MRI vizsgálatok a kérdőívek alapján a Facebook-függőnek bizonyuló személyeknél magasabb fokú aktivitást mértek az amygdalában (az érzelmi reakciók feldolgozásában és tárolásában szerepet játszó struktúra) és a striatumban (az agyi szürkeállomány része), akárcsak a kokainfüggők esetében. A fenti területeket az impulzív viselkedéssel is összefüggésbe hozhatók.
Az egyetlen lényeges különbség a kokainfüggők és a Facebook-függők agyában, hogy az utóbbiaknál a gátló funkciók egyáltalán nem sérülnek vagy csökkennek, ami azt jelenti, hogy képesek megálljt parancsolni a domináns vagy automatikus viselkedésüknek, így például ha a helyzet megköveteli, képesek nem megnézni új értesítéseiket.
A prefrontális kéreg, amely többek között az impulzív reakciók gátlásáért is felelős, normális aktivitást mutat tehát a heavy facebookozóknál.
Megosztva
Ahogy a cikkből is látszik, a Facebook-függőség még nem egy jól körülhatárolható konstruktum, inkább csak egy szelet az internet tortájából. Bár most inkább a negatívumokat hangsúlyoztuk, fontos kiemelni, hogy a közösségi médiás felületeknek számtalan előnye is van a hétköznapi helyzetekben, kommunikációban, kapcsolattartásban. A kulcsszó – ahogy annyi más területen – ebben az esetben is a mérték és a tudatos használat.
Forrás: hvg.hu Brandwatch Psychology Today Medicalnewstoday Livescience
Kérdésed van? Hozzászólnál?
Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM
You must be logged in to post a comment.