Sok ember egyetért abban, hogy az életben a három legjobb dolog a szex, az evés és az alvás. Ebben a hármas listában talán valóban rejlik némi igazság, ám vajon mi a helyzet a fontossági sorrenddel? Evés nélkül akár egy hétig is képesek vagyunk meglenni, és a legtöbbünk valószínűleg szex nélkül is kibírja ennyi ideig. Alvás nélkül azonban már kevésbé.

Életünk egyharmadát alvással töltjük, ami önmagában is elég nagy “szelet”. Ha nem jutunk megfelelő minőségű és mennyiségű pihenéshez, annak depresszió, szorongás, ingerlékenység és érzelmi zavar a következménye. Az alvásmegvonás agyunkra gyakorolt hatása pedig akár krónikus is lehet.

Minek az alvásnak világnap?

Miért is beszélünk éppen a mai napon az alvásmegvonás hatásairól? Azért, mert a 2008 óta világszerte megrendezett Alvás Világnapja idén a mai napra, március 15-ére esik.

Ennek a nemzetközi akciónapnak immár 11 éve az a célja, hogy felhívja a figyelmet a minőségi alvás fontosságára, és arra, milyen problémákhoz vezethet a lassan népbetegséggé váló kialvatlanság.

Már régóta tudjuk, hogy alvás közben csupa jótékony folyamat zajlik a szervezetünkben: felgyorsul az emésztés, lelassulnak az öregedésért felelős folyamatok, elménkben leülepednek a nap eseményei, sőt, erősödik az immunrendszer. Egy korábbi cikkünkben már írtunk is arról, mennyire fontos a megfelelő mennyiségű alvás, egy másikban pedig arról, milyen hatással lehet ránk a kialvatlanság. Arra gondoltunk hát, az idei világnapot úgy ünnepelnénk, hogy megosztunk veletek 3+1 érdekességet az alvással kapcsolatban: 3 dolgot, amire érdemes figyelni, ha zavartalan éjszakai pihenésre vágyunk, és egy izgalmas, friss kutatás eredményét.

1. Nem csak a kávé tarthat ébren

A kávé, vagy éppen a kóla stimuláló hatása közismert, de gondoltad volna, hogy más szénsavas üdítők is bővelkednek a koffeinben? Vagy gyanakodtál már a csokoládéra, esetleg a jégkrémre? Nos, mindezek befolyásolhatják, hogyan alszunk: a koffein mellett ugyanis a feldolgozott cukrok is hatással vannak a hormonháztartásra és a szerveinkre.

Éjszakai ébredések, rosszabb minőségű alvás – ezeket a meglepetéseket tartogatják a nassolnivalók, amiket sebtében bekapunk lefekvés előtt.

Ez persze nem jelenti azt, hogy le kell mondanunk az evésről – már az is segíthet, ha a felsorolt ételeket joghurtra, banánra, tejre, tojásra vagy pulykára cseréljük. Ezek ugyanis egy úgynevezett triptofán nevezetű aminosavat tartalmaznak, amely segít a melatonintermelés folyamatában, és ezzel az alvási ciklus kontrollálásában. Ha pulykát nem is szívesen fogyasztunk elalvás előtt, mindenképpen jobban járunk, ha csoki helyett inkább egy banánt nassolunk elalvás előtt.

 Ha pulykát nem is szívesen fogyasztunk, mindenképpen jobban járunk, ha csoki helyett inkább egy banánt nassolunk elalvás előtt.

2. Ketten jobb, mint egyedül. Vagy mégsem…?

Az összeköltözés egyik nagy öröme az együttalvás lehet – vagy mégsem…? A kutatások szerint az ágyunk megosztása jelentős forrása lehet az alvásunk megzavarásának.

Forgolódás, vakarózás, kisajátított takaró, horkolás – ismerősek ezek a frusztráló tényezők? Az éjszakai mosdóba mászkálásról nem is beszélve…

Ráadásul ez nem csupán a partnerünk esetében igaz: az éjjeli pihenésünket kis kedvenceink is megzavarhatják. Talán ők nem járkálnak ki éjszaka a hűtőhöz, de így is járhat néhány zavaró tényezővel, ha alvás közben velünk vannak.

Mi lehet a megoldás? Talán itt az ideje külön hálószobába költözni? Erre bizony egyre többen mondanak igent. Nagy-Britanniában a házaspárok harmada ismerte be, hogy jobban szeret egyedül aludni, és közel 13 millió brit ébred fel rendszeresen éjjel a párja miatt. Egyénenként eltérően, de talán érett és hasznos megoldást kínálhat a döntés, ha mindkét fél számára elfogadható.

3. Modern zavartságok

Ha az utolsó dolog, amit éjszaka látsz, az a telefonod képernyője, akkor talán itt az ideje a változásnak. És ez sokak esetében igaz: az emberek nagy része manapság használ valamilyen okoskészüléket közvetlenül elalvás előtt, amely nagy eséllyel rontja az alvás minőségét.

Ez azért van, mert ezek az eszközök kék fényt bocsátanak ki, amely késlelteti az alváshoz szükséges, melatonin nevű hormon termelését. Emellett nem feledkezhetünk meg a TV-ről sem, hiszen sok háztartásban nézik esténként, vagy akár hagyják bekapcsolva alvás közben.

Ha a kék fény szűrésére az elmúlt években képessé is váltak ezek az eszközök, nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy a közelségük megnehezíti, hogy az agyunk “pihenő” üzemmódba kapcsolhasson: hiszen a folyamatos információáramlásnak még akkor is nehéz ellenállni, ha álmosak vagyunk.

A hangok, a fények és az elektromos sugárzás mind zavaró tényezői a szunyókálásnak. Mi a megoldás? Kapcsoljuk ki ezeket az eszközöket éjszakára! Vagy ami még jobb: tegyük őket másik szobába, miközben mi bárányokat kezdünk el számolni…

+1. : Tudtad, hogy alvás közben is átélhetünk déjà-vu-t?

A déjà-vu, azaz az “ez egyszer megtörtént már” érzése évek óta kedvelt tárgya a különböző emlékezetpszichológiai vizsgálatoknak. A kutatók nemrég egy érdekes jelenségre figyeltek fel: az úgynevezett déjà-rêvé-re, ami nem más, mint az “ezt már álmodtam” benyomása. Ez a meghatározás alapvetően három dologra vonatkozhat: a visszatérő álmokra, egy álom emléknyomaira, és arra az érzésre, amikor hirtelen mintha egy álom szereplőjének érzékelnénk magunkat.

Egy 2018-as kutatás izgalmas összefüggésre hívta fel a figyelmet: egy kísérletsorozat során azt találták, hogy epilepsziás páciensek egyes agyterületeinek elektromos ingerlésével kiváltható ez a rejtélyes álom-déjà-vu. Ez az eredmény fontos lépcsőfok lehet az álmok kutatásának terén, és egyben azt is jelzi: sok újdonság vár még felfedezésre ezen a területen.

Szép álmokat!

Ahányan vagyunk, annyiféleképpen alakulhat az, hogyan készülődünk lefekvéshez, vagy éppen mit csinálunk közvetlenül elalvás előtt. Akár nassolni szeretünk, akár sorozatot nézünk, akár összebújunk a kedvesünkkel vagy éppen a házi kedvencünkkel, egy dolgot ne felejtsünk el: az alvás életünk egyik legfontosabb része, és ahhoz, hogy hosszú, egészséges életet éljünk, figyelmet kell fordítanunk arra, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű időt töltsünk vele.

Éppen ezért, mielőtt meglátogatjuk Hüpnoszt, az alvással járó álomképek apját, érdemes végiggondolni, hogy mit tehetünk, hogy igazán pihentető alvásban legyen részünk minden nap. Jó éjszakát!

Érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikket? Ha igen, akkor iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre, így biztosan nem maradsz le a legizgalmasabb pszichológiai témájú hírekről, programokról és cikkekről.

Szólj hozzá!

Pin It on Pinterest