“Ledöntött a lábadról a betegség? 3+1 tipp, hogy könnyebben átvészeld ezt a nehéz időszakot”

Szerző: | 2017. 10. 04. |

Kezdetét vette az ősz, elindult az iskola, mindenki megpróbálja felvenni a ritmust, aztán egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy alig bírjuk tartani azt. A Balaton-part nyári napsugarai helyett az irodai neonfényben töltjük a napunk jelentős részét, nem egyszer 10-12 órát: a friss zöldségek és gyümölcsök mellett napfényből, friss levegőből és mozgásból is egyre kevesebb jut. De nemcsak emiatt vagyunk sokkal kitettebbek a különböző, például vírusos eredetű megbetegedéseknek. A folyamatos túlterheltség szintén hozzájárul az immunrendszerünk legyengüléséhez.

Nem véletlen, hogy az átlagosnál is gyorsabban terjednek ilyenkor a vírusos vagy bakteriális megbetegedések, egyre többen esnek ágynak. Egy ilyen betegség sokszor nagyon kellemetlen és fájdalmas tünetekkel jár. Ezek a tünetek akadályoznak minket abban, hogy a megszokott ritmusban haladjunk. Ez különösen igaz, a hasmenéssel, hányással járó vírusos megbetegedésekre, amelyeket pillanatok alatt, közvetlen érintkezés útján (buszon, a munkahelyen), és közvetve, például baktériummal, vírussal szennyezett étel elfogyasztása után is elkaphatunk.

Nem kérdés, hogy ilyenkor lehet és érdemes is enyhíteni a tüneteket a különböző készítményekkel – egy vírusos hasmenés esetében például a gyógyulási folyamatot felgyorsító, gyógyszerminőségű, magas csíraszámú, (több milliárd jótékony baktériumot tartalmazó) probiotikummal. Azonban ugyanúgy, ahogy egy ilyen készítmény helyreállítja a bélflóránk egyensúlyát, fontos (lenne) törekednünk arra, hogy ez az egyensúly lelki síkon is helyreálljon.

Védtelennek, rosszkedvűnek érezzük magunkat

Betegnek lenni ugyanis egy nagyon nehéz lelki állapot: ilyenkor jellemzően kiszolgáltatottnak, védtelennek, rosszkedvűnek érezzük magunkat. Nem véletlen, hogy szeretnénk az egészen minél hamarabb túlesni, azonban

nagyon nem mindegy, hogy ebben mi motivál minket: az, hogy mielőbb visszapattanhassunk a mókuskerékbe és haladhassunk tovább a feladatainkkal, vagy az, hogy a testünk és a lelkünk minél hamarabb regenerálódjon?

Az első esetben a fókusz egy jövőbeli állapoton és a feladatainkon, míg utóbbi esetben a jelen állapotunkon, és saját magunkon van. Nem kérdés, hogy a gyógyulásunk szempontjából az utóbbi egy sokkal hatékonyabb hozzáállás. Lássuk, mit tehetünk annak érdekében, hogy egy zsarnok hajcsár attitűd helyett, megengedő és gondoskodó figyelemmel forduljunk a testünk felé, akkor, amikor annak a legnagyobb szüksége van ránk.

  1. Ne siettesd!

„Most nem lehetek beteg!” – mondogatjuk magunknak gyakran. És a testünk engedelmeskedik a parancsnak, egészen az utolsó pillanatig. Aztán egyszer csak, (jellemzően az első adandó alkalommal) mint egy túl nagyra fújt lufi, kipukkan, határozottan jelezve, hogy ELÉG. Ilyenkor – ahelyett, hogy egy rosszul teljesítő, hasznavehetetlen gépezetként gondolnánk a saját testünkre, és haraggal fordulnánk felé, tekintsünk rá inkább úgy, mint egy okos műszerre – ami pontosan tudja, hogy mikor kell leállni.

Tény, hogy egy betegség sosem jön jókor, de ahogy a számítógépünkön is muszáj néha lefuttatni a víruskereső programot, vagy frissíteni a szoftvert, a testünknek is szüksége van egy-egy újraindításra – vagyis időre. Jobban járunk, ha ezt az időt megadjuk neki, ellenkező esetben később komolyabb kármentésre kell számítanunk.

  1. Segíts a testednek!

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a gyógyulás folyamatát nem érdemes a kellemetlen tüneteket enyhítő készítményekkel előmozdítani, ezzel is támogatva a testünket. Egy vírusos, vagy bakteriális hasmenés esetében a szervezetünk – a kórokozó eltávolítása érdekében – fokozott bélmozgással reagál, miközben a gyomor PH-ja „azon dolgozik”, hogy elpusztítsa a baktériumok nagy részét. Ebbe a folyamatba mi is „besegíthetünk”, ha magas csíraszámú probiotikumot szedünk, ami elősegíti a bélflóra egyensúlyának helyreállítását, ezáltal szervezet regenerálódását. Ugyanez igaz a táplálkozásra is: a fokozott folyadékbevitel, a zöldségek, gyümölcsök, könnyebb ételek fogyasztása ugyancsak támogatja a gyógyulás folyamatát.

  1. Meditálj!

Nagyon sokat írtunk már a meditáció jótékony hatásairól és arról, hogy annak rendszeres gyakorlása milyen sokat segít például a koncentrálóképesség javításában és abban, hogy jelen tudjunk lenni a saját életünkben. Bár erre a módszerre hajlamosak vagyunk egyfajta „hatékonyságfokozóként” gondolni, betegség közben is rengeteget segíthet, ha kicsit elcsendesítjük az elménket és befelé figyelünk.

Ha a jelen állapotunkra helyezzük a fókuszt, azzal máris tettünk egy lépést abba az irányba, hogy ténylegesen elfogadjuk, át- és megéljük a betegséget. Hogy ez miért jó?

Ha belegondolunk, ahhoz, hogy átjussunk egy folyó egyik oldaláról a másikra, keresztül kell mennünk a hídon. Amikor ezeket az érzéseket megengedjük magunknak, akkor lépéseket teszünk a betegségtől az egészséges állapot felé vezető úton. Ha csak dühösen toporzékolunk a híd előtt, és azon dühöngünk, hogy miért nem a túloldalon vagyunk, nem haladunk. Ha viszont fogjuk magunkat és elindulunk, akkor – az állapotunk megélésével és elfogadásával – konkrét lépéseket teszünk, vagyis haladunk a gyógyulás felé.

+ 1 Előzd meg!

Betegnek lenni egyáltalán nem kellemes dolog, természetesen a legjobb, ha egyáltalán nem is kell keresztülmennünk azokon a kínokon, amelyeket egy-egy vírusos, vagy bakteriális eredetű megbetegedés okozhat. Annak, hogy ezt elkerüljük, a legjobb módja, ha folyamatosan ügyelünk rá, hogy az immunrendszerünk erős maradjon: a rendszeres sport, az egészséges táplálkozás egyaránt hozzájárulhat ahhoz, hogy az ágy helyett, a feladatoknak essünk neki.

Fotó forrás: itt és itt

SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szerző

Pszichoforyou
És ezt olvastad már?

Pin It on Pinterest

Share This