„Hurrá, nyaralunk…” – Amikor a közös pihenés stresszforrássá válik

Szerző: | 2019. 07. 20. | Én&Te | Olvasási idő: 8 perc

A nyári szabadság, a vakáció jó lehetőséget nyújthat arra, hogy kitörjünk egy kicsit a megszokott hétköznapi kerékvágásból, hogy pihenjünk, és egy-két hétre hátrahagyjuk a mindennapok mókuskerekét; és még jobb, ha mindezt azzal tehetjük meg, akit szeretünk. Ez azonban nem mindig sikerül. A közös nyaralás ugyanis stresszes, megterhelő élmény is lehet, és nem ritka, hogy a várva várt vakáció alaposan megbolygatja a kapcsolatot.

Hogy mást ne mondjunk, például az utazással járó alváshiány, az időnyomás és a kontrollálhatatlan körülmények – mint a megszakított járatok, késések stb. – mind-mind szívünk választottjával való intenzív vitákhoz, veszekedésekhez vezethetnek. Nézzük meg, miért és hogyan is befolyásolhatja a nyaralással, utazással járó stressz romantikus kapcsolatainkat.

Ha végre itt a nyár… és a sok szabadidő

A december, különösen a karácsony mellett talán a nyári vakáció az az időszak, amikor a legtöbb szabadidőt tölthetjük együtt párunkkal. A mindennapokban a megszokott hétköznapi rutin szerint éljük az életünket, így az év nagy részében gyakran előfordulhat, hogy csak a reggeli indulás során látjuk egymást, egy közös reggelivel, vagy éppen anélkül indítva a napot, gyorsan megbeszélve az aznapi tervet, teendőket, majd este, fáradtan találkozunk, és el is telt a nap, a hét, a hónap.

A nyaralás azonban hosszabb együtt töltött szabadidőt jelent, amikor napokat, akár heteket töltünk el egymás társaságában, a hétköznapok megszokott komfortzónáján és ezzel együtt annak szűkebb keretein kívül. Ez pedig nem mindig alakul felhőtlenül.

„Míg anyu öltözik, addig az apu ideges” – csenghetnek fülünkbe az ismerős sorok. Ebben a sokak számára szokatlan helyzetben minden apróságot hatalmas problémává duzzaszthatunk fel, különösen, ha a kapcsolatban egyébként is akadnak megoldatlan konfliktusok. Így a közösen eltöltött szabadidő teret adhat a ki nem mondott sérelmek, megoldatlan kapcsolati nehézségek megjelenésének. Azonban nem ez lehet az egyetlen stresszforrás az együtt töltött nyaralás során.

Közös nyaralás, mint a stressz forrása

Az is előfordulhat, hogy az elképzelt idilli pihenés, kikapcsolódás a gyakorlatban nem is olyan egyszerűen kivitelezhető, sőt, inkább a feszültség egyik forrásává válik. Első lépésként gondoljunk csak a nyaralás, az együtt töltött szabadidő tervezésére, ami még abban az esetben is megterhelő lehet, ha a kapcsolatunk egyébként kiegyensúlyozott.

Hiszen időnként már a szabadságolások összeegyeztetése sem egyszerű kihívás, és ehhez jön még a többi feladat: eldönteni, hogy mi is a terv, összehangolni igényeket; utazzunk-e, vagy maradjunk inkább otthon, családdal, barátokkal töltött kikapcsolódást tervezzünk, vagy kettesben menjünk nyaralni…

Ezek eldöntése után megtervezni és megszervezni a részleteket szintén időt, erőfeszítést, és sok kooperációt igényelő elfoglaltság.

A háttérben húzódó párkapcsolati konfliktusok – ahogy korábban már felmerült – tovább színezik mindezt. A ki nem mondott, meg nem beszélt igények okozta sérelmek már a nyaralás tervezése során felszínre kerülhetnek, és elindíthatják a szokásos viselkedési mintáinkat (sémáinkat) a nyári kikapcsolódással kapcsolatos szervezés, illetve a nyaralás során is. Maga a szervezés folyamata is rengeteg konfliktus forrása lehet; a fáradtság, a nyaralás során felmerülő nem várt bonyodalmak, az idegen hely okozta kellemes és kellemetlen meglepetések, a kontrollálhatatlan körülmények – amik az utazás gyakori velejárói – pedig tovább súlyosbítják ezt a stresszel járó helyzetet.

Stressz és párkapcsolat

Saját bőrünkön is megtapasztalhattuk már, de kutatások is bizonyítják, hogy a stressz sokszor negatív hatással van párkapcsolatainkra, még akkor is, ha a feszültség forrása nem köthető magához a kapcsolathoz.

Ezek a stresszhatások, kapcsolaton kívüli stresszorok, mint például a munkahelyi nyomás, az anyagi problémák vagy a családi nehézségek nem csak önmagunkban jelentenek gondot, hanem azt is befolyásolják, hogyan éljük meg aktuális helyzetünket, és milyennek látjuk a másokkal – így a párunkkal – való kapcsolatunkat.

A kutatási eredmények szerint a feszült élethelyzetek során a partnerek kevésbé érzékenyek, kevésbé reagálnak empatikusan egymás megnyilvánulásaira, a kettejük közti kommunikáció hatékonysága is csökken. Jellemző, hogy ilyenkor nehezebben bocsátják meg egymás hibáit, illetve a vélt vagy valós sértéseket, így a párkapcsolattal való megelégedettségünk is csökken.

Az utazás, mint a problémákkal való megküzdés gyakorlópályája

Szerencsére a megterhelő szituációknak nemcsak negatív oldaluk van, de lehet pozitív, protektív hatásuk is. A kisebb nehézségekkel való közös szembenézés, és a velük való megbirkózás – mint például a nyaralás szervezésével és az utazással együtt járó stressz leküzdése – valójában védelmet is jelenthet a kapcsolatra nézve.

A kutatók azt állapították meg, hogy a párkapcsolat korai szakaszában a kisebb stresszhatásokkal való közös szembenézés során a pár tagjai tanulhatják, gyakorolhatják a problémák kezelését anélkül, hogy ez negatívan befolyásolná a kapcsolatukat, ezáltal pedig gyarapodnak megküzdési erőforrásaik, fejlődik megküzdési képességük.

Így a későbbiekben felkészültebben néznek szembe a nagyobb stresszhatásokkal, vagy azzal, ha maga a kapcsolat kerül válságba. A korábbi tapasztalataik nagy segítséget jelenthetnek abban, hogy megbirkózzanak ezekkel a helyzetekkel. Az tehát, ha tudatosan felkészülünk és aktívan teszünk azért, hogy közös erővel küzdjünk meg ezekkel a kisebb nehézségekkel, mintegy immunitást nyújt majd a párkapcsolatunknak, és védetté teszi azt a nehezebb szituációkban.

Az együtt töltött idő

A nyaralás, a közösen együtt töltött idő egy bimbózó, de akár egy hosszabb, tartós kapcsolatra egyaránt pozitív hatással lehet. Amellett, hogy a konfliktusok és nehézségek közös kezelésének gyakorlópálya lehet, azáltal is sokat adhat nekünk, hogy kiszakadunk a hétköznapokból, új helyzetben és új szerepekben láthatjuk önmagunkat és párunkat is. Ez egy kicsit más megvilágításba helyezhet mindent: párunkat és a kapcsolatunkat is. Felismerhetünk olyan elakadásokat, nehézségeket, de olyan közös pontokat, kapcsolódásokat, erőforrásokat, a nehézségek megoldásának egy másfajta lehetőségét, vagy másfajta szemléletmódot is, amik a mindennapok mókuskerekében nem kerültek fókuszba.

A nyaralás lökést adhat a kapcsolatnak, a közösen töltött szabadidő, a közös, nem hétköznapi élmények ereje, a feltöltődés által. Azonban nem árthat, ha besegítünk egy kicsit mi is azzal, ha tudatosan készülünk a nyaralásra, reális elvárásokat támasztunk magunkkal, párunkkal és a közös utunkkal szemben is. A legjobb „taktika”, ha kerüljük a rohanást és időt adunk az élmények megélésnek, azaz minimalizáljuk az idői nyomást, és törekszünk arra, hogy rugalmasan kezeljük a váratlan eseményeket, mert azok bizony bármikor felbukkanhatnak.

Jó nyaralást és tartalmas időtöltést kívánunk!

Forrás: itt

Kérdésed van? Hozzászólnál?

Kommentelj a Pszichoforyou Facebook-oldalán!

SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szerző

Porpáczi Júlia
Pszichológus, de jártas a kommunikáció területén is. Mindig tanul valamit. Saját magát is. Család, barátok, mozgás, fejlődés, vidámság, természet – ezek szerinte a fontos dolgok.