Egy párkapcsolatban rengeteg nehéz helyzettel szembesülhetünk. Az egyik legtöbb bonyodalmat mégis az okozhatja, amikor olyasvalakivel vagyunk együtt, aki képtelen szeretni önmagát.

szak

Sok helyen hallhatunk és olvashatunk arról, mennyire fontos önmagunk elfogadása és szeretete. Vannak azonban olyan emberek, akiknek az önmagukkal szembeni negatív érzelmei annyira mélyen gyökereznek, hogy erre csak a legnagyobb nehézségek árán képesek, sőt, gyakran még akkor sem. Az önleértékelés, az öngyűlölet az életük minden területére hatással van, és igencsak próbára teheti a párkapcsolatot is, melynek alapja éppen a másik szeretetének elfogadása.

„Bármennyire szeretem, nem elég!”

Gyakran elmondod a partnerednek, milyen csodálatos ember, és igazán méltó a szeretetre, ő azonban továbbra is negatívan és leértékelően beszél magáról? Ha ismerős a helyzet, valószínűleg ő is az öngyűlölő emberek közé tartozik.

Íme még négy dolog, ami segíthet a felismerésben:

1. Szeresd, lehetőleg önmaga helyett is

Ha öngyűlölő partnered úgy érzi, hiányzik belőle valami (ebben az esetben többnyire az önmaga iránt érzett szeretet), jó eséllyel általad próbálja majd betölteni ezt az űrt. Ez eleinte akár jól is eshet, hiszen ki ne szeretné érezni, hogy a másiknak szüksége van rá. Később azonban egyre inkább úgy érezheted, valójában nem önmagadért értékel, csupán a tőled érkező folyamatos megerősítésbe kapaszkodik.

2. Szavak – és ami mögöttük van

Az öngyűlölő partnerrel való kommunikáció valóságos érzelmi aknamező: minden mondatodból a legrosszabbat olvassa ki, belevetítve minden önmagával kapcsolatos negatív érzelmét. Egy idő után észreveszed, hogy kétszer is meggondolod minden, partneredhez intézett szavadat, sőt, biztonságosabbnak tűnik hallgatni, nehogy valami számára bántót találj mondani.

3. Az elismerés: zsákutca

Az öngyűlölő partner még a bókokat sem tudja kezelni, elhárítja („Dehogy, nem vagyok én olyan okos!”), véletlen szerencsére fogja („Volt egy jó napom, ez minden, úgysem lesz több ilyen egy jó darabig.”), vagy eltereli azokat („Igen, de nézd meg, neked mennyivel jobban ment!”). Hiába próbálod bátorítani abban a reményben, hogy ezzel csökkented az önmaga iránt érzett ellenszenvét, egy idő után minden kísérlet kudarcba fullad.

4. A segítség visszautasítása

A dicséretekhez hasonlóan öngyűlölő partnered a segítséget sem tudja elfogadni, még akkor sem, amikor nyilvánvalóan nagy szüksége van rá. Ennek hátterében az áll, hogy nem érzi magát méltónak a figyelemre, és nem akar terhet jelenteni számodra.

Ördögi kör –  az önbizalom folyamatos lerombolása

Ha szeretsz valakit, nagyon nehéz tehetetlenül nézni, hogy szenved és problémák gyötrik. Még nagyobb érzelmi terhet jelent, ha szeretnél, és talán tudnál is segíteni a megoldásban, mégis visszautasításba ütközöl.

Bármennyi energiát fektetsz abba, hogy erősítsd a partnered önbizalmát, ő újra és újra lerombolja az addig felépített eredményeket. Egy idő után úgy érezheted, minden erőfeszítésed hiábavaló, ha a partnered csak azért küzd, hogy ismételten bebizonyítsa, mennyire érdemtelen a szeretetre.

Ennek az ördögi körnek a felismerése kulcsfontosságú ahhoz, hogy megértsük, hogyan működik egy öngyűlölő partnerrel való párkapcsolat. De ha már benne vagyunk, mit tehetünk? Lehet más megoldás – a szakításon kívül?

Mit tehetsz, ha te is hasonló helyzetben vagy?

Ha a kapcsolatotok már hosszabb ideje tart, azt már egészen biztosan kijelenthetjük, hogy nagyon türelmes és gondoskodó ember vagy. Ami önmagában csodálatos, csakhogy nem szabad elfelejtened, hogy a saját érzelmi jólléteddel is törődnöd kell.

Egy kapcsolatban a boldogságunk általában azokból az érzésekből táplálkozik, amelyeket a partnerünk mellett megtapasztalunk: szeretet, öröm, egymás támogatása. Egy öngyűlölő partner mellett azonban ez nem ilyen egyszerű.

Az első és legfontosabb, hogy légy őszinte önmagaddal szemben a partnered önleértékelésével kapcsolatban. Ha úgy gondolod, csak annyi nehézséget okoz, amennyivel könnyűszerrel megbirkózol, remek. Ha viszont úgy érzed, a te szükségleteid teljesen háttérbe szorulnak, és minden erőfeszítésed kudarcba fullad, itt az ideje változtatni.

Győzd le a félelmet, és kezdeményezz beszélgetést, oszd meg partnereddel az érzéseidet és aggodalmaidat! Ne feledd, bármennyire szeretsz is valakit, nem cipelheted helyette örökké annak a terhét, hogy képtelen elfogadni önmagát. Ha öngyűlölő partner mellett élsz, mindig figyelned kell arra, hogy te – vele ellentétben – ne felejtsd el szeretni önmagad.

Fotó: itt és itt



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!
Herendi Kata

Herendi Kata

Pszichológus, szakfordító. Szeret beszélni, de hallgatni, figyelni és írni még inkább. Imádja az állatokat, az őszt, az angol nyelvet. Két dolog nem létezik számára: túl hosszú séta, és túl sok könyv – ezekből sosem elég.
Herendi Kata

Pin It on Pinterest