X embertípus, akire különösen vigyáznunk kell a koronavírus idején – és X mód, ahogy valóban segíthetünk nekik

Szerző: | 2020. 03. 23. |

Együtt vagyunk ebben az egészben. Az elmúlt napokban számtalanszor írtam le ezt a mondatot a Pszichoforyou különféle felületein. Nem csak azt szeretném vele üzenni mindenkinek, aki olvassa, hogy nincs egyedül a bajban, hanem azt is, hogy ezt, ami most van, csak együtt tudjuk megoldani, jobbá, könnyebbé tenni. És ennek az együttnek a(z egyik) kulcsa most az, hogy meglássuk, ahányan vagyunk, annyiféleképpen érint bennünket a koronavírus érkezésével az életünkben beálló megannyi változás.

koronavírus

Kellene egy lista – valami ilyesmi fogalmazódott meg bennem ezekben a napokban. Egy lista azokról, akikre különösen fontos most odafigyelni, akiknek a helyzete most nehéz, akinek segítségre lehet szüksége. El is kezdtem fejben összeállítani – csakhogy a lista egyszerűen nem akart véget érni.

Hogyan is lehetne 5-6 élethelyzetet, embertípust kiemelni, csinos felsorolásba “fésülni” most, amikor minden korábbinál élesebben látszik, hogy nincs két egyforma ember, élet, probléma, megküzdési képesség?…

Így hát marad az X. Ha a címet olvasva azt hitted, “sajthuba”, nem: azt jelenti, nincs 1, 3, 5, száz olyan “típus”, akit valamiféle rangsorba álítva kiemelhetnék, és rámutathatnék, hogy tessék, az ő gondjai, panaszai érvényesebbek, mint másokéi. A saját életében, a saját keretei között a saját nehézségei okoznak most mindenkinek problémát, és ezekben a problémákban így, kívülről nem érdemes, nem is lehet valamiféle önkényes hierarchiát kialakítani.

Jöjjön hát X embertípus, akire most, a koronavírus járvány idején különösen kell vigyáznunk – sorban, de nem sorrendben:

 

– Önmagunk

Rendben, ez az egy a kivétel: ha számoznám a listát, akkor is ezt a tételt írnám az első helyre. Ne értsetek félre, nem valamiféle túlburjánzó egocentrizmus miatt, hanem azért, mert közhelynek tűnik, de igaz: amíg mi nem vagyunk (legalább úgy nagyjából) rendben, addig másoknak sem igazán tudunk segíteni abban, hogy ők rendben legyenek.

Így tegyél magadért:

Amikor olyan feszültséggel teli helyzeteket élünk meg, mint amilyen a mostani is, sokan hajlamosak vagyunk az önmagunkról való gondoskodást a legutolsó helyre, a “majd ha”-listára szorítani. Lemerült erőtartalékokkal azonban csak végképp kimerülni lehet, adni (és adni és még adni) semmiképp. Szóval: egészséges ételek, pihenés, alvás, feltöltő szabadidős tevékenységek – nem is sorolom, hiszen tudjuk, mit kellene csinálni… Legyen most az az első lépés, hogy el is kezdjük.

– Szülők

A koronavírus elleni védekező intézkedések a társadalom több csoportjára is rendkívül nagy terheket róhatnak – és az egyik ilyen csoport bizony a szülőké. Az otthoni munka (vagy éppen ha az nem lehetséges számukra, a kiesett bevétel miatti aggódás) és a heti hétnapos, napi 24 órás gyerekfelügyelet (különösen lakáson belül) bárkit próbára tenne, ha mégolyan gyakorlott és reziliens is.

Így segíts:

Ha ismersz olyan szülőket, akik küzdenek a helyzettel, az is elég lehet, ha érdeklődsz, hogy vannak, és figyelmesen meghallgatod őket. A közösségi médiában most rengeteg, szülőknek szóló csoport és kezdeményezés indult útjára, ami segíthet a hétköznapok megszervezésében, újragondolásában – ha úgy érzed, akár ezeket is a figyelmébe ajánlhatod azoknak, akik nyitottak rá.

– Gyerekek

A fenti egyenlet másik fele: belegondoltatok már, milyen lehet a koronavírus gyerekszemmel? Egyik pillanatról a másikra minden megváltozik, a hírek ijesztőek, a felnőttek szoronganak, hiányoznak a barátok… A gyerekek rugalmas alkalmazkodóképessége legendás, de róluk sem szabad megfeledkezni ezekben a napokban.

Így segíts:

Ha vannak gyerekeid (vagy ismersz olyanokat, akiknek van), mindenképpen szánj időt arra, hogy beszélgessetek a kialakult helyzetről, és keressetek választ az életkoruknak megfelelő szinten a kérdéseikre is (ehhez jó kiindulópont lehet ez a cikkünk).

– Idősek

A 65 év felettiekre, akik az új koronavírus szempontjából kiemelten veszélyeztetett csoportnak számítanak, elképesztő indulatok zúdulnak az elmúlt napokban. Mert sokan közülük nem maradnak otthon, a figyelmeztetések ellenére sem, csak és csak nekiindulnak a boltnak, piacnak, postának… De ha első ránézésre úgy tűnik is, félvállról veszik a “maradj otthon”-t, muszáj továbbgondolnunk pár lépéssel az ő helyzetüket is.

Így segíts:

Tudatosítsd magadban, hogy idősként nem biztos, hogy mindenki olyan gyakran találkozik a #maradjotthon hashtag-gel, mint a fiatalabb korosztályok tagjai. Az is meglehet, hogy a szándék megvan, de egyszerűen nem teheti meg, mert nincs kire támaszkodnia a beszerzések terén. De az is előfordulhat, hogy valakinek az a napi egy séta a piacra, vagy a szomszédos parkba adja meg azt a keretet, apró kapaszkodót a napjaiban, ami nélkül végképp elveszettnek érezné magát.

Akárhogy is, az indulatok egyik helyzetben sem segítenek.

Ha idős hozzátartozód, ismerősöd van, és számukra is nehézséget jelent otthon maradni, megpróbálhattok közösen megoldást keresni. Sokan a magánytól tartanak a legjobban, erre “gyógyír” lehet, ha gyakrabban beszéltek telefonon (vagy akár online) a járvány ideje alatt. Ha nehéz meggyőzni őt a vírus veszélyeiről, mesélj őszintén arról, hogy aggódsz érte, és nyugtalanít a tudat, hogy kiteszi magát a fertőzésnek. Sok olyan kezdeményezés indult most útjára, hogy egy-egy társasházon belül a fiatalabbak felajánlják az idős lakótársaknak, hogy beszerzik számukra a szükséges holmikat – ha van időd, kedved hozzá, te is belevághatsz hasonlóba.

– Az egyedül élők

A magány akkor is nyomot hagyhat a testi-lelki egészségünkön, amikor egyébként szabadon vehetünk részt különböző eseményeken, baráti találkozókon. Most, hogy a koronavírus megfékezése érdekében szinte minden hasonló program halasztásra került, nagyon fontos odafigyelni azokra, akik elszigetelve érezhetik magukat.

Így segíts:

Gondold végig, ismersz-e olyat, akit érinthet a probléma. Egy üzenet, egy telefon- vagy videohívás, a figyelem bármilyen formája rengeteget jelenthet a hasonló helyzetben lévőknek. Különösen fontos a támogatás akkor, ha valakit a közelmúltban ért kapcsolati veszteség, hiszen ekkor még nem valószínű, hogy volt ideje működő megoldási stratégiákat kialakítani.

– Családon belüli erőszak áldozatai

A családon belüli erőszak olyan rendszerszintű probléma ma Magyarországon, amiről nem lehet, nem szabad megfeledkezni a járvány idején sem. Azok számára, akik bántalmazó kapcsolatban, családban élnek, a karantén időszaka különösen veszélyes lehet.

Így segíts:

Tájékozódj minél több forrásból arról, milyen formái lehetnek a bántalmazásnak, és milyen segítség elérhető az érintettek számára, hogy ha szükség van rá, tudd, hová fordulhatsz! Járj nyitott füllel és szemmel ebben az időszakban, hogy biztosan felfigyelj a vészjelekre a környezetedben (a NANE és a Patent Egyesület összefoglalóját arról, miért különösen fontos ez a járvány ideje alatt, itt olvashatod el). Ha azt gyanítod valakiről, akit ismersz, hogy bántalmazás áldozata, igyekezz vele a járvány ideje alatt rendszeresen kapcsolatot tartani, és ha teheted, segítsd abban, amiben szüksége van rá.

– Akik valamilyen pszichés problémával küzdenek

A jelenlegi helyzet a mentálisan egészséges embereknek sem könnyű, de különösen megterhelő lehet azoknak, akiknél már fennáll valamilyen pszichés probléma (szorongásos zavar, depresszió stb.). A bizonytalanság, a megváltozott rutinok súlyosbíthatják a tüneteiket, és megnehezíthetik az állapotuk menedzselését.

Így segíts:

Nagyon fontos, hogy ne bagatellizáld, ha valaki súlyosbodó szorongásról vagy más tünetekről számol be neked, mondván, most mindenkinek nehéz. Biztasd arra az érintettet, hogy kérjen segítséget a kezelésükhöz (illetve ha már részt vesz valamilyen terápiás folyamatban, mindenképp jelezze a szakembernek, akivel dolgozik, hogy rosszabbodott az állapota).

– Akik komolyabb fertőzésveszélynek vannak kitéve

Azok, akik nem maradhatnak otthon – az egészségügyi dolgozók, eladók, gyógyszerészek; sok-sok szakma képviselői, akiknek most a mindennapi munkavégzése vált kockázattá. Ez hatalmas stresszt jelent számukra, és minden támogatásra szükségük lehet ahhoz, hogy megküzdhessenek vele.

Így segíts:

A legtöbbet a járványügyi intézkedések betartásával teheted annak érdekében, hogy megóvd azokat, akik nem maradhatnak otthon. Nem csak őket, de a családtagjaikat is megvéded, ha minél kevesebb kockázatnak teszed ki őket. Légy velük türelmes ebben az időszakban, ha esetleg feszültek, ingerültek veled, és igyekezz nyíltan, kedvesen fordulni hozzájuk, ha kapcsolatba kerültök.

– Akiknek veszélyben a megélhetése, vagy megváltoztak a munkakörülményei

Lehetetlen lenne felsorolni mindazokat, akiket a koronavírus terjedése nehéz helyzetbe sodort, és megélhetési problémákkal fenyeget, vagy drasztikusan megváltoztatta a munkavégzésük menetét (elég, ha csak a pedagógusokra gondolunk, vagy azokra, akik számára nem opció az otthoni munkavégzés). Az előző csoporthoz hasonlóan rájuk is nagyon kell vigyáznunk ezekben a napokban.

Így segíts:

Már az is rengeteget számít, ha figyelemmel és empátiával fordulsz azok felé, akik érintettek lehetnek a problémában, esetleg elérhető vagy azon ismerőseid, barátaid számára, akiknek szüksége lehet arra, hogy beszéljenek a helyzetükről. Rengeteg gyűjtés, a terhek megkönnyítését célzó kezdeményezés indul mostanában, ezeket is célszerű figyelemmel kísérni, hiszen ha nem is tudunk mindenkit anyagilag támogatni, sokszor az üzenet továbbítása is segíthet.

Sokismeretlenes ismerős

A lista még egészen biztosan nem teljes, és hosszan-hosszan lehetne folytatni – még X embertípussal, még X élethelyzettel. 

Ez az X azért is X, mert ez bizony egy “ismeretlen állandó”: sokszor bele sem gondolunk, hogy senkinek az élete nem olyan egyszerű, mint ahogy azt egy-két nagyvonalú, szóbeli vagy éppen virtuális kommentben lerendezzük néha (“miért nem csinálod azt, hogy” stb.).

A koronavírus terjedése egy krízishelyzet nekünk, embereknek; és mint minden krízisben, ebben is benne van a fejlődés lehetősége is – még akkor is, ha most még jobbára csak a bizonytalanság és a nehézségek látszanak belőle. Annyival talán már most előrébb léptünk, hogy néhány X már nem is olyan ismeretlen; hogy a járvány arra késztetett minket, hogy kicsit felemeljük a fejünket a mindennapi rohanásból, a saját problémáinkból, és meghalljuk, megérezzük másokéit is. Hogy meglássuk: nem vagyunk egyedül ebben az egészben. Hogy X-féle módon – de együtt vagyunk.

A koronavírus elleni intézkedések olykor szorongáskeltőek lehetnek, de ne feledd, mindannyiunk biztonsága érdekében történnek. Igyekezz nyugodt maradni, magadra és másokra is vigyázni, és hiteles forrásokból tájékozódni. Mi itt a Pszichoforyou-n a testi mellett a lelki egészség megőrzésében is szeretnénk segíteni. A járvány ideje alatt külön rovatot szentelünk a témának: ez a Lélekerősítő.



SEGÍTS, HOGY MI IS SEGÍTHESSÜNK!

Úgy érzed, ezt a cikked neked írták? Ez nem véletlen! A Pszichoforyou az olvasókról szól, és az olvasóink támogatásával működik. Ha szeretnél még sok hasonló írást olvasni, támogass minket! MEGNÉZEM

Szólj hozzá!

Szerző

Herendi Kata
Pszichológus, szakfordító. Szeret beszélni, de hallgatni, figyelni és írni még inkább. Imádja az állatokat, az őszt, az angol nyelvet. Két dolog nem létezik számára: túl hosszú séta, és túl sok könyv – ezekből sosem elég.

Pin It on Pinterest

Share This