„Színházi előadás, amely nyomokban önismeretet is tartalmaz”

„Színházi előadás, amely nyomokban önismeretet is tartalmaz”

Szerző: | 2016. 03. 06. | Social&Smart | Olvasási idő: 9 perc

A történetmesélésen alapuló improvizációs technika közel száz évvel ezelőtti születésekor elképesztő távlatokat nyitott meg az addig csak jellemzően az analízist, és a verbalitás eszközét használó pszichológia tudománya előtt. Történt ugyanis, hogy jött egy Moreno nevű pszichiáter, aki azt mondta: cselekedni, játszani és rögtönözni kell. Az ő példáját világszerte több száz, Magyarországon pedig bő egy tucatnyi…
bővebben

Ezért fáj a magány

Ezért fáj a magány

Szerző: | 2016. 03. 03. | Social&Smart | Olvasási idő: 5 perc

Egy korábbi cikkünkben már olvashattatok arról, hogy milyen elképesztően erős fizikai tüneteket okoz egy szeretett személy elvesztése, vagy, ha elhagynak minket: bizony, ha szakítanak velünk, akkor, az szó szerint fáj. Egy 2015-ös kutatás eredményei alapján – amely úgy tűnik azt is kiderítette, agyunk mely része felelős a magányt okozó rossz érzésekért – arra lehet következtetni,…
bővebben

Parázás helyett hallgass a tudományra! – Táplálkozz okosan a vizsgaidőszakban!

Parázás helyett hallgass a tudományra! – Táplálkozz okosan a vizsgaidőszakban!

Szerző: | 2015. 12. 29. | Social&Smart | Olvasási idő: 6 perc

Az egyetemistákat karácsonykor nemcsak az ünnep gondolata hozza lázba, helyette egyre többeknél mutatkoznak a „vizsgapara” tünetei. Vajon hogy birkózik meg agyunk a nagy mennyiségű, hirtelen rá zúdított információval? És mit tehetünk, hogy maximumon „pörögjenek a fogaskerekek”, és jobban menjen a tanulás a vizsgaidőszakban? Hogyan őrizhetjük meg mentális egészségünket ebben a stresszel teli időszakban?

„Az agyunkban egy manó lakik és szeret, nem szeretet játszik” – beszámoló a TEDxYouth@Budapest konferenciáról

„Az agyunkban egy manó lakik és szeret, nem szeretet játszik” – beszámoló a TEDxYouth@Budapest konferenciáról

Szerző: | 2015. 12. 08. | Social&Smart | Olvasási idő: 7 perc

Hogyan hackeljük meg az agyunkat? Miért gonosz lego-figurákkal játszanak a mai gyerekek? Hogyan építsünk gémkapocsból vállalkozást? Hogyan kell gyászolni a digitális térben? Miért a meditáció a legnagyobb ajándék, amit az agyadnak adhatsz? Hogyan alakul ki a saját randimárka? Miért megy egy jógaoktató (önszántából) börtönbe?

„Ez kérem, nem vásárlás. Ez harc!” – A Black Friday pszichológiája

„Ez kérem, nem vásárlás. Ez harc!” – A Black Friday pszichológiája

Szerző: | 2015. 12. 02. | Social&Smart | Olvasási idő: 10 perc

A Black Friday (Fekete Péntek) hagyománya mára átszivárogott a tengerentúlról az európai – így többek között a magyar – társadalmakba is. Ennek következtében már hazánkban is feltartóztathatatlanul terjed az akciós termékek felvásárlását övező hisztéria – az áruházakban elektronikai cikkekért verekedő férfiakat vagy éppen nőket ábrázoló videókkal együtt. Vajon milyen pszichológiai mechanizmusok változtatják át az év többi…
bővebben

A terror médiapszichológiája – egy világméretű empátiahullám margójára

A terror médiapszichológiája – egy világméretű empátiahullám margójára

Szerző: | 2015. 11. 29. | Social&Smart | Olvasási idő: 12 perc

Az elmúlt évtizedekben a hírközlés sebessége annyira felgyorsult, hogy – a szinte példátlan mértékű médiavisszhangot kiváltó – párizsi támadások fejleményeit gyakorlatilag minden nagyobb magyar és külföldi hírportálon percről percre követhettük.  Ezzel egy időben a közösségi oldalakat, így a Facebook-ot és a Twittert szinte azonnal ellepték az eseménnyel kapcsolatos bejegyzések, és a francia zászló színeit megjelenítő…
bővebben

Küzdelem a terrorizmussal egy idegtudós szemével – avagy mik lehetnek a morális alapon meghozott döntések következményei?

Küzdelem a terrorizmussal egy idegtudós szemével – avagy mik lehetnek a morális alapon meghozott döntések következményei?

Szerző: | 2015. 11. 24. | Social&Smart | Olvasási idő: 6 perc

A párizsi merényletek óta a világra telepedő pánikhangulat miatt a média egyrészt terrorkészültségtől, bombariadóktól és újabb fenyegetések hírétől hangos, másrészt egyre több hír szól a vezető politikusok közti tárgyalásokról, amelyek célja az Iszlám Állam területén tervezett katonai intézkedések, ellencsapások megszervezése. A világ vezetői „könyörtelen megtorlásról” beszélnek, ami csak tovább erősíti a félelem miatt amúgy is…
bővebben

A hirdetők már az agyunkban vannak?  – Magyarországon is hódít a neuromarketing

A hirdetők már az agyunkban vannak?  – Magyarországon is hódít a neuromarketing

Szerző: | 2015. 11. 20. | Social&Smart | Olvasási idő: 12 perc

Mi motivál egy fogyasztót arra, hogy megvegyen egy terméket? Mitől lesz egy reklám sikeres? Mitől lesz a vásárló márkahű? Eddig az ilyen típusú kérdések megválaszolására hagyományos eszközöket, például kérdőíveket, vagy fókuszcsoportos vizsgálatokat használtak a marketing- és reklámszakemberek. Mostanában a tudatos válaszok helyett, a háttérben húzódó tudatalatti, valamint az agyunkban zajló folyamatokra kíváncsiak.

Fájdalmasan kevés szó esik a halálról – és ez nem marad következmények nélkül

Fájdalmasan kevés szó esik a halálról – és ez nem marad következmények nélkül

Szerző: | 2015. 11. 01. | Social&Smart | Olvasási idő: 10 perc

Nem nagyon tudunk mit kezdeni a halállal. Akkor sem, ha mi veszítünk el egy hozzátartozót, és akkor sem, ha valaki a környezetünkben gyászol. Nincs gyászkultúránk és a sok kibeszéletlen fájdalom a legkisebbek lelkén is mély sebeket ejt. A feldolgozatlan trauma aztán évtizedekkel később is ott munkál a bennrekedt harag és fájdalom miatt megkeseredett felnőttekben. Fontos…
bővebben

Pin It on Pinterest